BLÅKORN
Kolla denna fina buske.
Skall tydligen gå att odla i södra Sverige.
Någon som har erfarenhet av härdigheten?
Amerikansk zon 6 har jag läst på någon USA Odla.nu sida....
Vi ber väl våra lokala plantskolor att ta hem den till våren, eller hurMycket fin Hartledge Wine
Anders zon 1
Den var fin! Har snokat en del på nätet och det verkar som om Sinocalycanthus x raulstonii är en korsning mellan Calycanthus floridus (kryddbuske) och Sinocalycanthus chinensis. Har ingen erfarenhet av denna korsning men i somras såg jag att Zetas i Stockholm hade en Sinocalycanthus chinensis planterad i en rabatt. Det fanns dock inga till försäljning. Den såg fin ut och hade blommat men jag vet inte hur länge den stått där. Fast det är ju inte säkert att S. x raulstonii är härdig i Stockholm bara för att S. chinensis är det (om den nu är det).

Själv fick jag tag på en Sinocalycanthus chinensis i våras. Den står nu utplanterad utan något särskilt skydd. Få se hur det går till våren.
BLÅKORN
Anders du har ju en hel del kul buskar och träd, vore kul med en lista att hämta inspiration ifrån, eller om du la in några bilder i ett album.
Här är en annan buske /träd som jag gillar
Heptacodium miconoides

Har du några odlingserfarenheter.

Mitt busk /träd intresse vaknade när jag lyckades fröså Pterostyrax hispida, vi växlade några ord om detta fina träd för en tid sedan.
Jag har kvar två ex av detta lite bortglömda träd, hur fint som helst enligt min mening.
Det måste erkännas att jag haft stor nytta av Pterostyraxen som inbytes objekt, det har blivit bla en Narrbuske ,en Cersis silquastrum och ett kejsarträd.en Exhorda pärlbuske.
Hur har dina Pterostyrax artat sig?
Såg några vingliga ex i Lunds botaniska, dessa såg lite risiga ut med något som såg ut som frostsprängda stammar.
Får man fråga vart du köpte Sinocalycanthus chinensis?

En annan nämnvärd buske jag har är en Hibiscus med namnet monsturus, ja den fick vita blommor med röd mitt, diametern var 11-12 cm, helfin och har nu överlevt två vintrar.

Du råkar inte ha några busk eller trädfrön liggandes till ingen nytta??

Thomas på Öland
Anders zon 1
Hej Thomas!

Visst kan jag fixa en lista på dom träd jag har. Måste bara inventera vad jag har först! :-) Har inte blivit riktigt vän med albumet här på Odla - tycker att det är rätt krångligt att lägga upp bilder så det har inte blivit av. Jag har dock några bilder i mitt album på Allt om trädgårds forum (där heter jag Anders i Lund).

Jag har ingen egen erfarenhet av att odla Heptacodium, men det finns ett stort exemplar i Alnarpsparken som blommade mycket fint i höstas (finns bild i mitt album på Allt om Trädgård). Tror att Heptacodium egentligen är rätt härdig, men jag är tveksam till om den är odlingsvärd i kallare klimat än zon 1. Exemplaret i Alnarpsparken blommar alltid väldigt sent (oktober) och frågan är om den alls hinner blomma i högre zoner, och utan blomning är den inte särskilt intressant. Jag gissar dock att den skulle kunna funka rätt bra hos dig på Öland (varm, solig sommar och mild höst)!

Jodå, mina Pterostyrax mår bra. En satte jag i jorden i våras och den får stå ute utan skydd i vinter (jag kanske täcker den om det slår till och blir riktigt kallt). Den andra får övervintra skyddat (dock inte frostfritt) i kruka.

Jag köpte min Sinocalycanthus på Åkarps Allväxtcenter mellan Lund och Malmö. Dom brukar ha en del skoj träd och buskar. För något år sedan hade dom Heptacodium, men den hoppade jag över då.

Dom flesta av mina träd och buskar är fortfarande så små att dom inte satt frön än så jag har tyvärr inte så mycket att erbjuda i den vägen. Har dock frön från Cistus laurifolius. Det är en trevlig medelhavsbuske som jag tror skulle funka alldeles utmärkt på Öland. Jag har även en del frön från Eucalyptus och Leptospermum (Tea tree) som jag för ett par år sedan samlade i alpina delar av Australien och Tasmanien. Vet inte hur pass härdiga dessa växter är men i år satte jag ut några Leptospermum plantor på olika platser i trädgården för att se om dom klarar vintern och än så länge ser det bra ut.

Anders
IceCube
Anders:
Jaså du har Eucalyptusfrön! Vilken sort? Kanske kan jag få köpa några?
Jonte_rm
Jag har eucalyptusfrön jag med smile.gif

Eucalyptus globulus...

mvh // johannes
BLÅKORN
CITAT (Anders zon 1 @ 08-01-2006, 14:17)
Hej Thomas!

Visst kan jag fixa en lista på dom träd jag har. Måste bara inventera vad jag har först! :-) Har inte blivit riktigt vän med albumet här på Odla - tycker att det är rätt krångligt att lägga upp bilder så det har inte blivit av. Jag har dock några bilder i mitt album på Allt om trädgårds forum (där heter jag Anders i Lund).

Jag har ingen egen erfarenhet av att odla Heptacodium, men det finns ett stort exemplar i Alnarpsparken som blommade mycket fint i höstas (finns bild i mitt album på Allt om Trädgård). Tror att Heptacodium egentligen är rätt härdig, men jag är tveksam till om den är odlingsvärd i kallare klimat än zon 1. Exemplaret i Alnarpsparken blommar alltid väldigt sent (oktober) och frågan är om den alls hinner blomma i högre zoner, och utan blomning är den inte särskilt intressant. Jag gissar dock att den skulle kunna funka rätt bra hos dig på Öland (varm, solig sommar och mild höst)!

Jodå, mina Pterostyrax mår bra. En satte jag i jorden i våras och den får stå ute utan skydd i vinter (jag kanske täcker den om det slår till och blir riktigt kallt). Den andra får övervintra skyddat (dock inte frostfritt) i kruka.

Jag köpte min Sinocalycanthus på Åkarps Allväxtcenter mellan Lund och Malmö. Dom brukar ha en del skoj träd och buskar. För något år sedan hade dom Heptacodium, men den hoppade jag över då.

Dom flesta av mina träd och buskar är fortfarande så små att dom inte satt frön än så jag har tyvärr inte så mycket att erbjuda i den vägen. Har dock frön från Cistus laurifolius. Det är en trevlig medelhavsbuske som jag tror skulle funka alldeles utmärkt på Öland. Jag har även en del frön från Eucalyptus och Leptospermum (Tea tree) som jag för ett par år sedan samlade i alpina delar av Australien och Tasmanien. Vet inte hur pass härdiga dessa växter är men i år satte jag ut några Leptospermum plantor på olika platser i trädgården för att se om dom klarar vintern och än så länge ser det bra ut.

Anders

Jaha Anders, jag såg på Allt om trädgårds forum där du beskrev den fina Heptacodium som du fotat i Höstfägring, det är jag som lagt in ett frötiggeri under ditt inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon