AndreasBlomquist
18-12-2005, 23:42
Hur är köldtåligheten på en brudorkidé om man nu köper på sig en såhär mitt i vintern och sedan ska frakta den hem? Klarar den av temperaturer runt -5 grader i drygt 2 timmar om den är rejält inpackad i blompapper och tidningar?
När jag hade köpt min allra första var det kall vinter ute, den fraktades i bil från falkenberg till göteborg med ouppvärmt uppehåll på någon timme.
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-12-2005, 23:42)
Hur är köldtåligheten på en brudorkidé om man nu köper på sig en såhär mitt i vintern och sedan ska frakta den hem? Klarar den av temperaturer runt -5 grader i drygt 2 timmar om den är rejält inpackad i blompapper och tidningar?
Skulle inte chansa...
Jag köpte en phallis förra julen till svärmor. Den stod i bilen duktigt inslagen ca 30 minuter... det var rätt så kallt ute. Den tappade nästan alla knoppar inom några dagar!

Och det var massor på den....
kristerh
19-12-2005, 09:53
skulle nog inte heller våga chansa, lite lång tid 2 tim och många minusgrader

om du kommer in i värmen med paketet emellanåt så kan det gå bra, men inte om den skall utsättas för minusgrader i 2 tim.
krister
ta med dej en kylväska om du har
den håller kylan ute ett bra tag
Zarah P
19-12-2005, 11:15
CITAT (pejori @ 19-12-2005, 10:56)

*hihi* Just precis vad jag skulle säga, sa Bill till Bull...!
Husmorsknep är fina grejer!
CITAT (Zarah P @ 19-12-2005, 11:15)
CITAT (pejori @ 19-12-2005, 10:56)

*hihi* Just precis vad jag skulle säga, sa Bill till Bull...!
Husmorsknep är fina grejer!

japp
kristerh
19-12-2005, 11:37
Bra där, men om det är en stor orkidé

hur går det då
kylväskorna är väl inte så höga
krister
Sommartorparn
19-12-2005, 11:39
CITAT (kristerh @ 19-12-2005, 11:37)

hur går det då
krister
Ställ kylväskan på högkant ( som om den vore ett kylskåp ungef'är)
CITAT (kristerh @ 19-12-2005, 11:37)

hur går det då
krister
man kan lägga dom ner på tvären.
det sväljer rätt mycket
kristerh
19-12-2005, 13:39
Finns det så stora kylväskor

det kanske går om man tar bort pinnen
och har en stor kylväska
krister
AndreasBlomquist
19-12-2005, 15:44
Tack för förslaget om kylväska. Ska absolut kolla ifall inte det kan fungera. Det vore ju lite trist om den tappade alla knopparna men så länge den inte dör så. Knoppar kommer det ju förhoppningsvis nya efter ett antal månader.
kristerh
19-12-2005, 16:31
För säkerhets skull kan du ju tejpa fast en "kylklump" lite uppvärmd,
ljummen eller så, i kylväskan, så fryser den garanterat inte.
krister
CITAT (kristerh @ 19-12-2005, 13:39)
Finns det så stora kylväskor

det kanske går om man tar bort pinnen
och har en stor kylväska
krister
ja..pinne bort.
blomstängeln tål att böjas en hel del
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-12-2005, 23:42)
Måste bara få fråga...har du ingen värme i bilen?
Eller har du en nätt promenad på två timmar hem varje dag?
AndreasBlomquist
19-12-2005, 21:36
Jo, visst har jag värme i bilen men den kommer ju stå parkerad på en utomhusparkering i drygt 2 timmar under tiden jag lite andra saker. Dock kommer orkidén att vistas i bilen hela tiden. Det finns tyvärr ingen chans att hämta den på hemvägen.
*Felix matte*
19-12-2005, 21:58
Om den är väl inslagen så tror jag inte att den tar någon skada. Jag köper krukväxter ibland vintertid och de klarar av att ligga i bilen ett par timmar (väl inslagna) i -15 -20 graders kyla.
Tidningspapper virar jag om dem.. inte det glansiga som brukar finnas i butikerna (inte blomsteraffärer).
Det är bara att ta hela köret och chansa. Vira in i ordentligt med papper och sedan ner i kylväskan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.