Full version: Stuprörsförlängare
Marie zon3
Hej,

Jag har läst eller sett någonstans att det finns en förlängare av stuprör i plast. Den skall ha hål så att man kan föra vattnet ut i rabatterna. Den skulle rulla ut sig när det regnade men jag tänkte lägga den så att den alltid är utrullad. Är det någon som provat eller har en annan smart lösning?

Jag bor mellan två "tungor" av mälaren och det verkar som att det alltid regnar mer runtomkring än där jag bor. I fjol höll jag på att vattna tills jag blev tokig! Därför känns det onödigt att låta en massa fint vatten bara rinna bort i dagvattenbrunnarna. wink.gif

Alla förslag tas tacksamt emot.

Med vänliga hälsningar /Marie
KURT
Jag har hört talas om dem. Men jag tycker inte att det låter som en bra idé, det kan bli väldigt mycket vatten när det plötsligt regnar!
Ella
Dränerinsslangar, de som bönderna använder för att dränera åkrar, använderjag till bevattning. Än så länge har jag bara grävt ner rörstumpar bredvid nyplanterade växter, men så får jag ner vattnet i jorden istället för att det bara rinner ovanpå.

Nackdelen med dem är att de säljs i väldigt stora förpackningar (500 meter) men har man tur så finns det en skadad förpackning som man kan handla metervis av.

Jag har sett mjuka fina böjliga tidigre som man mycket väl skulle kunna gräva ner, men nu när jag handlade så fanns det bara i hårdplast. sad.gif Man kan säkert tirixa till det på nåt sätt jag vet bara inte hur???

Ella
peter
Idén med de utrullande rören är väl främst att leda bort vatten från fastigheten om man inte är ansluten till en dagvattenbrunn.
Att vattna när det väl regnar är ju egentligen lite slöseri. Då skulle jag nog hellre rekomendera regnvattentunnor. Själv så har jag tunnor som rymmer 200 liter var och de klarar av ett reng och sedan har man massor av vatten till att vattna med. Det finns ju även tunnor som man kan försegla och rulla iväg till en "lagringsdepå" där man sedan kan hämta en tunna vid behov.

Annars så tror jag att der är Gardena som säljer de utrullande rören.
Marie zon3
Hej,

Det kanske kan bli för mycket vatten men samtidigt står huset lite upphöjt och det finns många träd och buskar som kan ta upp vattnet. Det jag framför allt vill ha det till är ju när det bara kommer en liten skvätt (vilket är ofta) och man vill ha mer!!! Problemet blir när det kommer väldigt mycket nederbörd, då vet jag inte vad jag skall göra...

mvh/Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon