Nina H
För några år sedan såldes en julstjärna som hade lite mindre, mörkare högblad, och den var inte lika känslig som de vanliga.
I år hade jag sällsynt otur och fick tag fyra stjärnor där bladen bara rasar. Jag vet, de var billiga, men det hjälper inte alltid med dyrare.
Måste ha nya till julafton, nå'n som kan den där andra sortens namn?
Åsa, mälardalen zon 2
Att bladen rasar beror ofta inte på sorten utan hur växten behandlats.

Julstjärnor tål inte temperaturer under +15 (+drag) och har de någongång utsatts för låga temperaturer även om det bara är under en kortare tid så rasar bladen ganska lätt. +Undvik att köpa julstjärnor med plast runt de tål inte att stå någon längre tid i sån där plaststrut som julstjärnorna ofta har i matvarubutiken det bildas gas i den där struten som får julstjärnan att åldras snabbare.
+Se till så att växten inte är utblommad när du köper den. Blommorna är de där små knapparna i mitten och de bör vara knoppiga när du köper växten.

En sort som ska vara något tåligare mot kyla (alltså de kan klara några grader lägre temp än +15) är Jesterserien och de sorterna är ganska vanliga här iallafall.

Jestersorterna är de sorterna som har mera upprättstående och spetsiga högblad.

http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...ulpanformad.jpg

Julstjärnesorterna ändras ganska snabbt, många av de sorterna vi odlade för bara ett par år sedan har bytts ut mot nyare sorter.
Alexander-VG-zon3
jag har sett stor skilland på den man köper på konsum och den på blomsreräfaren
jag köpte först en hos konsum kanska fårtt atppade den bladoch grenar sen köpte jag en på blomsteräfaren som slåg in den med dubbla lager med tinniigspapper och den har inge tappat ett ända blad och jag kollade i krukan när jag kom hem att rötterna var vita och fina
så ett tips köp den hos en blomsteräaffar för dom vet vad dom gör smile.gif smile.gif rolleyes.gif
lissa
Vet att jag inte borde, men eftersom det har med originalfrågan att göra...Åsa, jag har haft min sen förra året på balkongen med under 15 grader i flera dagar nu...bladen är lite gula . Du tror alltså att den inte klarar värmen om jag tar in den nu???
zaaritha
Har haft julstjärnor som levt o vuxit i flera år!!
Men---den jag köpte på Blomsterlandet i år o slog in i tidningspapper o annat papper, den har tappat alla gröna blad!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 22-12-2005, 23:59)
Har haft julstjärnor som levt o vuxit i flera år!!

zaaritha tänkte jag skulle spara min julstjärna detta året o se vad som händer
rolleyes.gif smile.gif wub.gif
IceCube
Finns det någon här på forumet som kanske kan ge en beskrivning i hur man ska hantera dessa ömtåliga växter för att de ska hålla sig i flera år?? wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag hadde tänk å gör nu att jag sköter den som en vanlig växt sen så ska man ha den i mörker för att den ska bilda domm röda högbladen
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man hanterar dem som en vanlig krukväxt efter att de blommat klart, under den varma perioden på sommaren kan man även ställa ut den. Ca 10-12v innan jul börjar man ge den mörkerbehandling för att den ska blomma = dagen får inte vara längre än 12 timmar. Man kan ex. göra så att man ställer in växten i en mörk garderob när man kommer hem från jobbet/skolan och sedan får den stå så till morgonen då man plockar fram den och ställer den i ett fönster innan man går till skolan/jobbet. Detta MÅSTE man göra varje dag i runt 10-12v det kan räcka med att man slarvar en dag för att blomningen ska bli dålig eller utebli.
Alexander-VG-zon3
jag harr hört att mer den står i mörker dettså mer röa bler dom fast jag vet inte om det stämmer det var mormor som sa det wink.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De måste ha mörker både för blomningen och för att bracteerna ska bli röda, vita, rosa, gula.

Bracteerna = de färgade högbladen som sitter runt de små blommorna (=cyathierna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon