Full version: gräver efter vatten?
Annlo
Vad gör missan när hon krafsar på golvet innan hon dricker vatten?

Får för mig att det är någon reflex som är kvar från vilda tiden! tongue.gif

När hon sedan dricker så ligger hon alltid med ena tassen runt skålen och dricker från sidan...

Gör era juveler så här också? huh.gif
Reserv
Samma sak gör mina skogisar, det sägs att det är ett beteende som sitter i sen det va´vildkatter. Om det va´en isskorpa så skulle den tas hål på, hur dom nu kan tro nåt sånt när dom dricker i stugvärmen. Kollade dina bilder, vilken underbart vacker liten misse du har.
Ophelia
Ja vilken fin katt. Var tvungen att läsa om rasen. Mycket fin...ser ut som en halvlånghårig (sidenkudde) kisse som tappats i en kaffekopp med mjölk. Ögonen är så himla fina.

wub.gif

Fast din vovve var oxå en skönhet. Inser nog säkert hur bra det är och bada om han får en spegel för att se hur himla tjusig han är efter badet smile.gif
yenny
att kraffsa före drickandet har jag aldrig varit med om... men efter däremot.
Jag har funderat om det är för att gömma vattnet... vissa vilda djur krafsar väl över sin mat för at gömma den... men vatten?
Annlo
Tack för komplimangerna.. jag för dom vidare! wub.gif biggrin.gif

Jasså, yenny din krafsar efter drickandet? blink.gif Dom är ju roliga... rolleyes.gif

Men som reserv tror jag också det är någon kvarleva från forntiden (typ hedenhös..) smile.gif Men det verkar ju inte vara alla missar!
SaraS
Vår gammelkatt har precis börjat doppa tassarna, han skvätter ut nästan allt vatten på golvet... wacko.gif

Inte helt ovanligt har jag märkt. Tror också att det är för att få fram färskt vatten... Roligare när det rör sig...
Reserv
Många gånger ruskar dom vattenskålen för att dom inte ser vart ytan är, dom vill juh inte gärna doppa ner hela nosen. Är katterna dessutom gamla så ser dom juh sämre än vanligt, dom är underbara med sina lustiga beteenden. wub.gif
Annlo
CITAT (Reserv @ 19-12-2005, 15:24)
Många gånger ruskar dom vattenskålen för att dom inte ser vart ytan är, dom vill juh inte gärna doppa ner hela nosen. Är katterna dessutom gamla så ser dom juh sämre än vanligt, dom är underbara med sina lustiga beteenden. wub.gif

laugh.gif wub.gif

Det gör nog min Yoshima också ibland, har faktiskt undrat varför hon krafsar till på skålen.

Ja dom är roliga ibland med sina ritualer...
SaraS
Ha att det är för att hitta ytan har jag inte tänkt på!! :-) Vad kul!
Allis
Mina katter brukar peka bort locket till avloppsbrunnen till badkaret i badrummet och dricker ofta där, fast jag ställt fram färskt vatten strax intill. Dom pekar bara i vattnet om jag spolar i karet, för då blir det intressant när det rör sig. När dom var små ville dom gärna hoppa ner i toaletten när man spolade.
Saiai
Vår gammelkatt Pysen drack aldrig nån annanstans än under rinnande kranar.... Han hoppade upp på badkaret och slickade på kranen, när vi hörde det så öppnade vi kranen lite så att det rann vatten, då stod han där och drack ur vattenstrålen.
Katterna vi har nu dricker ur hundens vattenskål, ingen idé att ha vattenskål till katterna vid deras matskålar för där dricker dom inte.
(Hunden har skålarna i köket och katternas är i groventrén)
Kathy
Jag läste nånstanns om detta med att katter som krafsar runt vattenskålen innan de dricker kommer ifrån att de ska krafsa bort blad och gräs ifrån vattnet innan de dricker.
Azeman
CITAT (Annlo @ 19-12-2005, 08:42)
Vad gör missan när hon krafsar på golvet innan hon dricker vatten?

Får för mig att det är någon reflex som är kvar från vilda tiden! tongue.gif

När hon sedan dricker så ligger hon alltid med ena tassen runt skålen och dricker från sidan...

Gör era juveler så här också? huh.gif

Vattnet är väll skitigt då? så dom försöker ta bort det.
Azeman
CITAT (yenny @ 19-12-2005, 10:20)
att kraffsa före drickandet har jag aldrig varit med om... men efter däremot.
Jag har funderat om det är för att gömma vattnet... vissa vilda djur krafsar väl över sin mat för at gömma den... men vatten?

Jomen visst, djur gräver eller kraffsar ner maten i det vilda, och sitter kvar fortfarande. speciellt hos katter, hundar... Även vattnet,
Azeman
CITAT (Saiai @ 21-12-2005, 22:13)
Vår gammelkatt Pysen drack aldrig nån annanstans än under rinnande kranar.... Han hoppade upp på badkaret och slickade på kranen, när vi hörde det så öppnade vi kranen lite så att det rann vatten, då stod han där och drack ur vattenstrålen.
Katterna vi har nu dricker ur hundens vattenskål, ingen idé att ha vattenskål till katterna vid deras matskålar för där dricker dom inte.
(Hunden har skålarna i köket och katternas är i groventrén)

igentligen så ska inte vatten skålen och matskålen stå bredvid varann. (lika så bredvid kattlådorna också)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon