Full version: ingefärafröer?
neubeck
Jag undrar om det finns att köpa ingefärafröer någonstans och isåfall var? Jag undrar också hur dessa fröer bäst skall sås och vilka skötselråd som gäller för plantorna?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Om det är kryddan Du är ute efter så sätter man knölar ifårn affären - i en stooor svart balja och har den varmt. Finns en hel del skrivet om odling av ingefära i gamla inlägg,

Hälsar Ingrid
neubeck
Tack för tipsen. Ska även kolla gamla inlägg.
Piccante
Jag hade en bit ingefära som började gro när den låg framme på köksbänken i en fruktskål. Jag planterade denna sedan och det växte så det knakade. De är lätta att odla men angrips lätt av ohyra tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de får lätt spinn mm. när de odlas inomhus därför brukar jag rekommendera att man sätter knölarna i mars-april då blir odlingstiden inomhus kort och man kan plantera ut knölarna utomhus i stora hinkar (när det blivit varmt ute) och utomhus brukar de inte få ohyra, där är det bättre klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon