Full version: gentiana
Gåsis
Nu behöver jag hjälp, jag vill ha en gentiana i zon 7 som inte är jättekinkig, som går att fröså och som blir 30-50 cm hög. Har ju sett så fina på bild men kommer ju aldrig ihåg vad och var blink.gif Är det någon som har en bra sort att föreslå?

/Åsa
kerstin z5-6
Gentiana ascleipiadea är en gentiana som fyller alla dina krav -blommar from 1 augusti

Är helt ok att så , men tar tid att växa -så tidigt

Finns även i vitt o rosa
Alpiner i Halmstad
Vi har frö efter både vita och rosa plantor av knippgentiana.

Men du får skicka ett kuvert och märka det med vilka Du önskar.
M.v.h. Bernt
stina
Är det svårt att dra upp Gentianta från frö? Jag tycker dom är så himla fina, men ofta dyra plantor....

/Stina
kerstin z5-6
Nej det går bra om man får bra frö -och Bernts frö är bra smile.gif han brukar ha tumme med grobarhetenn vet jag smile.gif
Mina frö är icke existerande... jag väntade för länge, så när det var dags att samla -var alla kapslar tomma sad.gif .. lär få lite självsådder i stället
laugh.gif
Gåsis
Och jag bara ler laugh.gif laugh.gif laugh.gif Tur som en tok ska man ha ibland. Det är inte klokt så vänliga människor som finns här, då menar jag inte bara en som ger mig fröer utan alla som delar med sig wub.gif

/Åsa
stina
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2005, 22:02)
Nej det går bra om man får bra frö -och Bernts frö är bra smile.gif han brukar ha tumme med grobarhetenn vet jag smile.gif
Mina frö är icke existerande... jag väntade för länge, så när det var dags att samla -var alla kapslar tomma sad.gif .. lär få lite självsådder i stället
laugh.gif

Himlans rackarns elände! Jag som just tyckte att din gentiana hade så otroligt vacker färg och kanske, kanske att du hade några fröer över.....

/Stina
kerstin z5-6
jamen jag kan titta efter frösådder under di blå i vår smile.gif De går nog att skicka smile.gif
stina
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2005, 00:01)
jamen jag kan titta efter frösådder under di blå i vår smile.gif De går nog att skicka smile.gif

Jamen du är väl en riktig pärla!!!!

wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon