gammelnalle
19-12-2005, 16:28
Massor av småfåglar sitter i fågelmataren (hus) och knaprar på solrosfrö, bröd, ostkanter ,nötter och annat smått och gott.
Blåmes, domherrar (och fruar) talgoxe, Nötväcka, Nötskrika, skator, hackspettar (olika modichangrar) och TALLTITA.... elller är det Entita???
Efter att ha konsulterat ett par fågelböcker blir jag inte klokare....
den ena är gråare.... (hur skall man kunna veta det när man inte har de samtidigt) och den andra har me glänsande hjässa.... (se förra ...)
men NI : ornitologer, ni vet säkert hur jag, en totalnovis på området skall kunna säga med säkerhet att det är en .......TITA som jag har utanför mitt fönster.
b
På med glasögonen och TITA lite noggrannare.
Zarah P
19-12-2005, 16:56
Det kanske bara är jag, men jag har alltid tyckt att talltitan har mycket längre hjässa... Entitan har ett lite mindre, rundare huvud...
Gossen Ruda
19-12-2005, 17:12
Kanske kan denna sida hjälpa lite:
Titor
gammelnalle
19-12-2005, 21:35
TACK ÅKE!!!!
Har inte ´ännu kunnat kontrollerat (det är mörkt nu!!!) men en viss ljusning av identifieringen verkar närmare!!!!
(snacka om färska bilder...)
b
Gossen Ruda
19-12-2005, 22:09
Det vanligaste sättet att skilja dom på är lätet. Det är talltitan som tjatar stcht-täh-täh-täh
TACK - säger en till, som inte klarar av att av skilja dem åt!
Länken finns nu bland mina favoriter, och ska skrivas ut. Med den i handen ska vi se om jag inte lyckas till slut!