|
Johan K
19-12-2005, 19:04
För eller emot trädgårdstomtar ????
andersen
19-12-2005, 19:06
emot.
Kan möjligen acceptera tomtar i trädgården från ungefär nu och en månad framåt...ca.. Jag har tomtar på lôftet i stället...
Tomtar är okay under vintern, annars är jag mest för troll av olika slag (undantaget forumtroll)
Ophelia
19-12-2005, 19:18
Hmmmm......tycker de gör sig bättre på semester
Snöflinga
19-12-2005, 19:25
Min lille hustomte, den grå och för det mesta osynlig utom när luvan vänds  Fast det är en elak jäkel om man inte sköter sevicen Nej jag är inte mycket för tomtar, väderkvarnar, troll och allsköns konstiga trädgårdsdekorationer.... O.K. om de placeras diskret i sitt sammanhang, men på det stora hela... nixpix
Hannele
19-12-2005, 19:37
Ingen trädgård är riktig utan en riktig trädgårdstomte.  En ny bok att önska sej.
Zarah P
19-12-2005, 19:56
Jag är skeptisk... Men det KAN vara fint, om det är lite diskret, så att det nästan är så att man tror att han ska kila iväg strax. Såna som den Hannele länkade till är ju ljuvliga - då blir jag nostalgisk och vill titta på "Trolltyg i Tomteskogen"!
pisanggoreng
19-12-2005, 20:09
Absolut ingen i min trädgård!
Helt okej - i andras trädgårdar.
Emot! Det var festligt det där med trädgårdstomten som blev kidnappad här i mina trakter och hade skickat vykort från olika platser i världen. När den kom tillbaka hade den med sig fina presenter! Sånt e humor!
Eva i Skåne
19-12-2005, 20:40
Inga tomtar i min trädgård!!!!!! Min familj brukar skrämmas med att de ska köpa en riktigt stor plastig fuling till mig i julklapp, men tack och lov så har det varit ett skämt... ännu så länge i alla fall...
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-12-2005, 20:33) Emot! Det var festligt det där med trädgårdstomten som blev kidnappad här i mina trakter och hade skickat vykort från olika platser i världen. När den kom tillbaka hade den med sig fina presenter! Sånt e humor!  Har du inte sett "Amelie från Montmartre" ??? Om inte så gå och hyr eller ladda ner pronto !
CITAT (Gurkan @ 19-12-2005, 20:44) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-12-2005, 20:33) Emot! Det var festligt det där med trädgårdstomten som blev kidnappad här i mina trakter och hade skickat vykort från olika platser i världen. När den kom tillbaka hade den med sig fina presenter! Sånt e humor! :D Har du inte sett "Amelie från Montmartre" ??? Om inte så gå och hyr eller ladda ner pronto ! Nej men jag tror vi spelade in den när den gick på TV för ett tag sen. Måste försöka hinna se den då!
Zarah P
19-12-2005, 20:48
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-12-2005, 20:46) CITAT (Gurkan @ 19-12-2005, 20:44) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-12-2005, 20:33) Emot! Det var festligt det där med trädgårdstomten som blev kidnappad här i mina trakter och hade skickat vykort från olika platser i världen. När den kom tillbaka hade den med sig fina presenter! Sånt e humor!  Har du inte sett "Amelie från Montmartre" ??? Om inte så gå och hyr eller ladda ner pronto ! Nej men jag tror vi spelade in den när den gick på TV för ett tag sen. Måste försöka hinna se den då! Jaaaa! Den är underbar!
mamamaggan
19-12-2005, 21:33
Emot.
*Felix matte*
19-12-2005, 21:37
Smaken är som bekant..delad. Min säger att tomtar inte hör hemma i trädgårdar... speciellt inte de plastiga. Trädgård är levande... tomtar... inte. Men så här i juletid kan de väl få stå och spana på barnen... se om de är snälla... eller
mamamaggan
19-12-2005, 21:40
CITAT (Felix matte @ 19-12-2005, 21:37) Smaken är som bekant..delad. Min säger att tomtar inte hör hemma i trädgårdar... speciellt inte de plastiga. Trädgård är levande... tomtar... inte. Men så här i juletid kan de väl få stå och spana på barnen... se om de är snälla... eller  :P Det gör den riktiga tomten, kollar barnen alltså. Nej, inga plasttomtar !
LiteNiklas
19-12-2005, 21:44
Vi har en plasttomte på landet med en 40w lapma i  ... otroligt fult men samtidigt sanslöst roligt....grannarna ska ju ha nått att skvallra om...!!! //Nik
Jag har faktiskt två... mest för att det är nostalgi Mina favorit tomtar från den tecknade filmen.
*Felix matte*
19-12-2005, 23:03
En sån här tomte hänger i taket en bit från min datorhörna
Zarah P
19-12-2005, 23:14
De var fina, tycker jag, Jenny.  Jag älskar den filmen! Vi har boken också - den är ljuvlig.  Felix matte - huvaligen! Ta inte illa upp, är du snäll, men såna tomtar ger mig äckelrysningar! De är som clowner, fast med röd luva och skägg. Isch!
För och emot. Älskar Rien Poortvliets tomtar, men har ingen sådan i trädgården, bara i bok och på videoband Vi har däremot en tomte under vinbärsbuskarna, för den fick vi i bröloppspresent av en välvillig kompis till maken
*Felix matte*
20-12-2005, 07:56
CITAT (Zarah P @ 19-12-2005, 23:14) Felix matte - huvaligen! Ta inte illa upp, är du snäll, men såna tomtar ger mig äckelrysningar! De är som clowner, fast med röd luva och skägg. Isch! Nej då, inte tar jag illa upp  fast jag tycker den är söt på sitt sätt...ser lite lurig ut  Men den här tomten älskar jag, den har hängt med och står på teven varje jul sen 1965
Tack, men , nej tack. Möjligtvis nån diskret sak som passar in i miljön. Men inte hos mig. Däremot inomhus, har jag nog tomtedille. Fast i år har jag ju inte plockat fram nån alls.
/Gillan
Tomtar? Javisst
Latmask
20-12-2005, 10:44
Inte hos mig, men om andra vill ha tomtar så stör det mig inte ett dyft.
birgitek
20-12-2005, 10:52
Tomtar kan kanske vara OK, men absolut inte i min trädgård. Birgit Ek
Jag får ståpäls av de flesta tomtar, så kommer dom hit får dom en returbiljett av mig.
Tomten bor i min trädgård c:a tre veckor per år i December månad  God Jul.
Eva i Skåne
20-12-2005, 16:45
Här har ju kommit en del fina bilder av trädgårdstomtar och dessa är helt ok, hos andra. Jennys är riktigt fina plus att de är diskreta. Den som LiteNiklas beskriver låter som värsta skräckexemplaret Igår såg jag en fågelskrämma på en stor åker. Den hade blivit klädd i hel tomteutstyrsel och hade till och med säck. Det tycker jag är humor.
titti49zon6
20-12-2005, 18:53
Jag har en likadan som Jennys första tomte i min trädgård den står så diskret bland blommorna i en stor rabatt det är nog ingen som törs tala om att dom tycker om tomtar i trädgården efter alla negativa svar,men en charmig tomte behöver inte vara fel smaken är som baken - delad
*Felix matte*
20-12-2005, 18:56
CITAT (Berit @ 20-12-2005, 16:38) Tomten bor i min trädgård c:a tre veckor per år i December månad  God Jul. Den är väl fin  Är den i naturlig storlek? Kan tänka mej att barnen stannar till och önskar... det gör en del barn vid våran siluettomte
Jag har så mycket tomtar på loftet så det räcker.... Inga i trädgården dock. Har inte tagit ställning för eller mot. Gillar man trädgårdstomtar i plast eller andra material så är väl det OK...
CITAT (jendah @ 20-12-2005, 07:34) För och emot. Älskar Rien Poortvliets tomtar, men har ingen sådan i trädgården, bara i bok och på videoband :wub: :wub: Ja, den boken är helt underbar.  Vilka bilder!!! Men att ha en färgglad som lyser i trädgården..........dit är vägen lååååång.
Den glada tomten är 60 cm hög. Byggnaden är ett litet rökhus, (där vi kan röka fisk och kött.)  Röken är placerad så att man inte ser den från vägen så det är nog inga barn i byn som ens sett den och tomten, tyvärr.
fruberglund
20-12-2005, 19:48
Endast på vintern!
Whiskuchi
20-12-2005, 21:02
CITAT (Eva i Skåne @ 19-12-2005, 20:40) Inga tomtar i min trädgård!!!!!! Min familj brukar skrämmas med att de ska köpa en riktigt stor plastig fuling till mig i julklapp, men tack och lov så har det varit ett skämt... ännu så länge i alla fall...  Det skämtade en kompis om också. Nu har jag tre riktigt fula tomtar som får stå under trappan och skämmas
Var glada ni som får tomtar i present! När jag fyllde 30 fick jag en kopparfärgad SÄL av betong.........! Ett rått skämt från några släktingar, eftersom jag ett tag tillverkade sälar i keramik och där behållningen av föräljningen gick till naturvård. Jag låtsades vara glad åt den fula sälen (man har ju iaf. lite humor) och den har sen dess stått väl synlig i trädgården. Annars har jag en gräsand vid min lilla damm, som frös fast i isen en höst och blev av med huvet, men det limmade jag på igen och det funkade. Jag tog in den nyligen så den slipper frysa i vinter. Den blå porslinskatten trodde jag skulle tåla frost, men det gjorde den inte, den började ömsa skinn......
Nån tomte ska jag nog inte köpa, men jag funderade på att bygga ett litet tomtehus med miniträdgård i ett hörne av min trädgård, efter inspiration av ett som jag såg från bussfönstret. Kanske nån riktig tomte flyttar in....? :-)
Gossen Ruda
20-12-2005, 21:43
Det var säl-lsynt rått skämt.  Men varför inte ha sälen i dammen. UNDER ytan. I mina trädgårdar är alla tomtar och andra figurer bannlysta. Möjligen skulle jag kunna tänka mig nån snygg dryad eller annan nymf, kanske en musa eller en venuskopia. Helst av kött och blod. Annars struntar jag i om andra lusar ner trädgårdarna med en massa figurer.
En granne i närheten verkar driva tomte- och andra fula uteskulpturer-affär.... Hela garageinfarten och halva trädgården är nedlusad.... Och dom har ena halvan i ett parhus......
*Felix matte*
20-12-2005, 22:02
Jag har sett två hus här i stan som är såååå mycket julpyntade utan att fördenskull vara "amerikanskt överpyntat"... kanske tar jag en tur dit imorron med kameran. Vid 14 - 14.30-tiden bör vara bästa fotoljuset.
*Felix matte*
22-12-2005, 15:56
Nu har jag varit och fotat husen, tyvärr var det bara två bilder som blev någorlunda. Det snöar ymnigt. Husen är dekorerade runtom och enbart ofärgade lampor förutom i God Jul. 
Snöflinga
22-12-2005, 16:31
Inte så illa, ser ut som pepparkakshus
Den här tråden fick mig att återigen titta på "The Full Monty" ("Allt eller inget"), häromdagen. Och, nej, inte gillar jag trädgårdstomtar.
Inga från Närke
22-12-2005, 22:56
Skulle kunna tänka mig en tomte faktiskt i trädgården eller snögubbe om den var fin. Det är så mörkt och trist under vintern så det lyser upp. Har ju en väderkvarn som jag fick när jag fyllde 60 år och sambon har monterat in el i den och det är många som gett oss positiva ord om den. Hade faktiskt tänkt köpa en liten tomte att ställa vid den men har inte hittat någon som passade in. Men det får inte gå till överdrift och de ska inte vara ute i trädgården under andra tider än julen tycker jag. Sedan hur andra gör, var och en har ju sin fulla frihet att pynta hur de vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|