|
Zarah P
19-12-2005, 20:16
Nyfikna Zarah är igång igen! Ps. Om ni svarar att ni HAR dopp - snälla berätta här om den är redd eller ej, och varifrån ni kommer! Jag är nyfiken på om det är en regional sak, eller ej, om man har klar eller redd dopp.
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 20:26
Klart att det ska vara dopp i grytan det är ju bland det godaste av julmaten.
Fast det ska vara vörtlimpa man doppar och efter man doppat ska det vara julskinka med senap till det doppade.
Johan K
19-12-2005, 20:27
Det var något nytt för mej att man reder dopp spadet. Trodde att man bara sjude ner att. Har inte det på julbordet men blev lite sugen på att.
Eva i Skåne
19-12-2005, 20:32
Nej, det hör inte till våra jultraditioner. Jag har faktiskt aldrig ätit det. Det fick bli sista svarsalternativet för mig. Kan ju inte säga att det är äckligt när jag aldrig smakat.
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 20:35
Man kan faktiskt köpa doppspad numera det finns i en sån där plastkorv som det finns ärtsoppa och bruna bönor i fast det är inte lika gott som det spadet man får själv från den kokta skinkan. Jag tyckte det köpta doppet mest smakade salt.
PS! Vi brukar äta doppet som lunch på julafton så vi har det inte på julbordet som är senare under dagen.
När jag var liten var dopp i grytan min favorit på julbordet! Jag doppade tunnbröd. När jag var 25 år fick jag veta att jag är glutenintolerant och sen dess har det inte blivit något dopp. Man kan säkert baka glutenfritt tunnbröd men jag ids inte göra mig det besväret. Jag fick nog av dopp i grytan när jag var liten tror jag!
Klart skinkspad var iallafall det som användes både hemma hos oss i Roslagen när jag var liten och hos min mans familj i västerbotten. Att reda spadet är inget jag hört talas om.
Zarah P
19-12-2005, 20:52
Anledningen till att jag frågar är att jag, som är från Småland, älskar mitt dopp, som ska vara klart. Sambon, som är skåning, är lika galen i sitt, och lika bestämd på att det ska vara redd dopp... Jag blev helt enkelt nyfiken på hur många som doppar, och om det där är en landskapsrelaterad grej, om den ska redas, eller ej.
Jag är uppvuxen med dopp och min familj är från Skåne, men doppet har aldrig varit rett så jag TROR inte det är någon skånsk sed med just redning i doppet.
/Stina
Hannele
19-12-2005, 21:22
Mormor stekte rågbröd i smält grisspäck, faktiskt gott, det var ca 1950-talet. Jag har försökt doppa vörtbröd i skinkspad, bara salt och brödet smulas sönder...
Hannele
19-12-2005, 21:23
Mormor stekte rågbröd i smält grisspäck, faktiskt gott, det var ca 1950-talet. Jag har försökt doppa vörtbröd i skinkspad, bara salt och brödet smulas sönder...
*Felix matte*
19-12-2005, 21:24
Absolut dopp men aldrig på julafton. Jag är den enda i fam som gillar dopp i gryta... tar vara på spadet när jag foliebakar skinkan i ugn. När spadet kallnat så är det som gelé. Detta späder jag med vatten när det är dags att avnjuta... jag kokar upp det utspädda spadet, lägger i hembakt bröd i grytan (i nödfall tunnbröd) låter det blötas upp ordentligt, tar upp med hålslev lägger på tallrik där jag redan har skivad skinka och rödbetor/rödbetssallad. Jag fryser spad och skinka så att jag kan avnjuta dopp ända fram till påsk.
LiteNiklas
19-12-2005, 21:31
Den brukar vara klar hos oss. Hur gör man när man reder den (hur man reder vet jag), men hur går ni tillväga ?
Lite info jag hittade.........
Nedräkningen inför julen kallas ofta för dan före dopparedan. Under förberedelserna på julaftonen var det praktiskt att i all hast doppa lite bröd i köttspadet som stod på spisen. Vanligtvis doppade man i grytan mitt på dagen. Men dopp i grytan är inte från början någon typisk julrätt utan det ofta hårda brödet behövde mjukas upp för att kunna ätas.
och lite mer info.......
Julmat består egentligen av mat som på medeltiden var reglerad dels av de födobestämmelser som kyrkan uppställde i samband med julfastan (t.ex. lut-fisk), dels av de rätter som baserade sig på den kort före jul genomförda slakten av julgrisen (färskt fläsk i skilda former). Därtill även av fordom vardagliga rätter som numera främst eller enbart bevarats i samband med julfirandet (dopp i grytan), samt även mat som sammanhänger med det äldre hushållets tekniska förutsättningar (gröt resp inläggningar av sill). Vanliga rätter kunde vid julen få en mera festbetonad utformning (t.ex. brödets krydddning med saffran eller vört eller julkroppkakor med gåskött i).
Hej hopp! // Niklas
Snöflinga
19-12-2005, 22:21
Helt klart ; klart, med Robertssons prinskorvar i  Doppebulle, skinka och senap därtill
ninnisky
19-12-2005, 22:25
NEEEEEEEJJJ! inget doppa här ! Enda doppat är kanske en kaka till kaffet!
Klart dopp! Vi har dopp till lunch på julafton. Doppet står på spisen och var och en hämtar vad den vill ha. Vi doppar vörtbröd och äter rimmad oxbringa, och olika sorters korv till (vanligen gryn-, jul- och köttkorv). Senap för dem som vill ha det. Julöl/mumma och snaps hör till det med. Det är hela familjens absoluta favoritmål under julen, ingen i familjen vill vara utan. Allt kan ändras under julen om nödvändigt, utom dopp mitt på dagen Traditionen hos oss kommer från farmor (från Sundsvall) och/eller farfar, (från Vilhelmina). Vet inte vem av dem, får fråga pappa någon gång. Pappa är förresten uppvuxen i Göteborg - och det är ju jag med. Jag tror inte jag känner några "riktiga göteborgare" som doppar alls...
AndreasBlomquist
19-12-2005, 22:47
Helt klart ska det vara dopp i grytan på julbordet. Det är ju en av de godaste sakerna ju. Brukar köra det till lunch under mellandagarna med bara skinka o doppebröd. Mums!
Just det ja, den ska givetvis vara klar. Har aldrig ens hört talas om en redd variant. Jag kommer ju också från Småland som du Zarah men bor numera uppe i Värmland och här äts det också av den klara varianten.
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 22:49
Jag äter också klar variant av doppet men jag råkade klicka på redd i röstningen, jag klickade ju på första JA jag såg, och jag har aldrig hört att man reder doppet.
Nej tack! det är inte gott... uppblött bröd är inget för mej. hua
Vi har aldrig doppat i grytan. Känner nog ingen som gör det heller. Är bohuslänning. (Nu svarar säkert 57 personer som är bohuslänningar att de doppar vår, sommar, höst och vinter  ) Det enda jag doppar är möjligen en pepparkaka i mjölken, eller köttbullen i lite senap
Monica M zon 4
20-12-2005, 06:00
Att man kunde reda doppspadet hade jag ingen aning om!  Vi har klart doppspad. Själv äter jag det inte men maken älskar dopp i grytan. Jag brukar äta potatis och ha lite spad som sås. Till doppet serverar vi fläskkorv, fläskkött, nötkött, köttbullar, prinskorv, rödkål och sill. Vi brukar äta det mitt på dagen på julafton.
vickeva
20-12-2005, 07:41
Klart vi har dopp - klart ska det vara, och skåning är jag av födsel och ohejdad vana... Äter det med stor förtjusning till frukost alla dagarna från lillejulafton tills det är slut. Tycker inte om vörtbröd, kör med vanlig limpa... å vad sugen jag blev nu...
Tycker inte om, men min galne dotter nu fyllda 16 år gillar det, så om ingen annan bjuder henne på dopp så gör jag det självklart. annars använder jag spadet till matbröd. Jag brukar annars göra skinkan i ugnen, det tycker jag är gott. Född Örebroare men vissa starka rötter från Småland, Oskarshamntrakten. Har aldrig hört talas om redd !
kerstin z5-6
20-12-2005, 12:44
Klart doppspad-och absolut inget sladdrigt läskigt vörtbröd -hua brun kolasås  .. Maken 08 får ägna sig åt det -och jag ska doppa före ... Ljusugnsbröd från Hjoggböle handbakat i stenugn ska det vara , ljust hårt bubbligt bröd -skinkskiva o smörklick till .... Kan jag äta varje lunch under jul  fö heter det inte dopp här utan Blöta
Hade viljat svar..."vissa år"...och då är den klar..
Annkina
21-12-2005, 08:54
Vi äter dopp i grytan vid 13 varje jul. Den ska vara klar. Redd har jag aldrig hört talas om. Jag bor i södra Småland. Serveras med hemgjord julkorv, köttbullar, grönkål, brunkål och ugnstekta revben. (Enligt mamma ska det vara kokta, men det är det ingen här som gillar)
titti49zon6
21-12-2005, 17:55
Ingen jul utan dopp eller blöta som vi säger den skall vara klar och doppet består av tunnbröd,till detta äter vi den nykokta skinkan och senap o smör kvällsmål dagen före julafton är sed hos oss och alla äter med förtjusning GOD JUL PÅ ER ALLA
Zarah P
21-12-2005, 17:57
Vad roligt det är att se hur allas seder är så lika, men ändå så olika!  (Jag är tillexempel uppvuxen med ett julbord där det stod bruna bönor...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|