Katti med torpet
Funderar på hur Paprika och Physalis bäst övervintras.
Svalt och tort i vila (mer eller mindre avlövade) eller mer som en krukväxt och hållas i tillväxt? För ögonblicket blommar båda även om de ser rätt rangliga ut.
Är de svåra att övervintra?

En liten bonusfråga. Jag har Pelargoner och Änglatrumpeter på övervintring i växthuset (5-15 grader) och de blommar och visar inte alls någon större önskan att vila. Skall jag dra ner ännu mer på vatten så att de vissnar och tappar bladen och tvingas vila eller kan jag låta dem hållas?
För- och nackdelar med att låta dem växa/ torka dem till vissning?
Ingrid på Västkusten
Hej å hå,

Jag har provat båda och gillar å övervintra med blad och rangligheten klipper man bort i Feb/mars, börjar göda när ljuset återvänder .-)

Pellisar & Bruggisar som blommar ger jag vatten och skötsel fortfarande. Så fort det finns ljus och temp så håller de igång, och de mår inte dåligt av det.

Hälsar Ingrid
Katti med torpet
Tack för det Ingrid!
Då kan jag sluta oroa mig för att de inte vill sova. Tanken på att tvingas torka ut pigga växter så att de vissnar, bara för att vi människor har fått för oss att de skall sova har inte känts bra. Men det slipper jag ju tydligen nu! wub.gif
uno
Paprikan har jag i mitt källarväxtrum. Fortfarande plockar jag en paprika då och då, men det kommer inga nya blommor.
Ingrid på Västkusten
Nej, nu är det paus!

Märks det är mörkaste tidpunkten.

Fast grapefruktträdet blommade igen i går ;-)
tokstollen där trots att den är full med frukter.

Om en månad och lite till då kommer dte att börja märkas skillnad :-))

Hälsar Ingrid som också plockar enstaka mogna chilisar.
katah
Jag testar min paprika planta nu...
Den har ståt planterat i en hink i växthuset och var där ute fram till december då det började bli närmare 0-gradit i växthuset.
Jag har tagit den in i vardagsrummet och där dinglar fortfarande några paprikor!

min tanke är att se hur den producerar paprikor nästa år...
men den verkar ha en väldigt bra tolerans för kylan...
Eva 33c
Ingrid på Västkusten skrev:
CITAT
Fast grapefruktträdet blommade igen i går ;-)
tokstollen där trots att den är full med frukter.

Grapefrukttäd låter spännande. Du får tom med frukt!!
Har du köpt det eller sått det? Hur sköter du om det under ett år?
åsgård
Ett par av mina physalis, nu på tredje året står åter på min balkong bland allt annat efter säsongen i växthuset. När jag tog upp dom så var det fullt med frukter som nu sakta mognar. Jag har ungefär 10 grader där och två extra belysningar 70w metall och natrium. Klipper ner dom kraftigt på vårkanten. Tog också upp några sensådda tomatplantor som fortfarande bär gula tomater. Iofs så är det ingen direkt höjdare att odla dessa men mer en kul grej. Problemet är till trots för ganska hög fuktighet så bildas det inte mycket nya blommor. Skall dock se hur länge de klara sig, om livsandarna återvänder när ljuset kommer och jag ökar upp värmen. Paprikorna vill sig inte alls utan de gick till de sälla jaktmarkerna i början på december.
Änglatrumpeten har tappat sina blad och åker nog ut i friggeboden för att vila med pellisarna och allt annat.
Mors engelska pellisar och mina hängpellisar jag fick för fyra år sedan trivs tydligen utmärkt och har redan börjat få knoppar igen. Får väl dock räkna med att klippa in dom senare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon