Hejsan.
Jag satte för ungefär en vecka sedan ett blad från en kornettblomma (delat längs mittnerven) i en kruka och täckte med en plastpåse. Nu är min fråga: hur långt tid tar det ungefär innan de nya små plantorna kommer upp?
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 22:04
Det kan ta allt från flera veckor till ett par månader, när det gäller växter som hör till familjen Gesneriaceae tar det ofta olika lång tid för olika sorter ex. kan det ta 4v för en del saintpauliasorter och för andra saintpauliasorter kan man få vänta ett halvår det brukar vara samma sak med kornettblommor.
+Tiden för sticklingsförökning påverkar mycket, nu när det är dåligt ljus brukar det ta extra lång tid för sticklingarna att rota sig. För att skynda på förloppet ge sticklingarna extrabelysning + undervärme ifall det går.
Tack så hemskt mycket.. Jag antar att det bara är att fortsätta vattna och så och se om det blir något då.
Storåtjejen
23-12-2005, 23:52
CITAT (Emma_ @ 19-12-2005, 22:55)
Tack så hemskt mycket.. Jag antar att det bara är att fortsätta vattna och så och se om det blir något då.

Gör du det. Förra gången jag tog sticklingar tog de flera månader på sig. Jag frågade på Trädgårdsmässan i Örebro och de sa att det kunde ta tid. Men när det väl kom blev det alldeles fullt i krukorna.
Så det är bara att ha tålamod

så kommer de små rackarna till slut.
haltalotta
26-12-2005, 23:02
Ett tips är att inte vattna eftersom du har den i plastpåse bildas ju en del kondens o oftast räcker det för bladet. Däremot kontrollera o lufta ofta just så att det inte blir för mycket....
Du kan säkert räkna med ett par månader ,satte några blad okt de har inte kommit upp än,
Däremot satte jag en bladtopp av en strepp o det gjorde jag i okt,nu börjar jag se en liten bebis på GGG...Den har stått i en ziplocksbag under ett ljusrör i en hylla vilket innebär också att den har fått lite undervärme av det lysrör som är i hyllan under.hälsar halta lotta
haltalotta
26-12-2005, 23:09
Aha.. så man kan ta bladspetsar också? Funkar det lika bra?
Jag luftar lite då och då och har precis som halta lotta säger upptäckt att det blir väldigt blött om man vattnar för ofta. Vattnet går ju liksom runt, det som blir kondens rinner ner i jorden igen.
Kram Emma
haltalotta
27-12-2005, 18:20
Hejsan
Visst kan du ta bladtoppen,läs gärna på de hemsidor jag sände i mitt mejl,Tycker själv mycket om carlynns hemsida,massa underbara bilder dessutom,Jag brukar inte vattna mer än när jag sticker ner bladtopparna om jag inte har de på undervärme eftersom plastpåsen gör sitt tycker jag,Iallafall viktigt att känna att det inte är för blött om man vill vattna ändå.,risken är stor att det ruttnar om det är för blött.--Om du har boken blommor besvarad kärlek av tord o nina hubert låna den annars på biblioteket den är mycket läsvärd ,Där står det bra hur man stoppar ner ett blad..Hälsar halta lotta
ps det går lite fortare tycker jag när man stoppar ner halva bladtoppar än hela blad..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.