Full version: Noter
Berit

Jag har försökt fotat min gran vi uppfartentill huset, men ljusen ser mest ut som noter, inget fel med det iof men jag vill ha den gran jag fotat. Något fel gör jag, men vad unsure.gif Jag har en Canon Digital IXUS i om det säger någon någonting? Tacksam om någon kan hjälpa mig tillrätta rolleyes.gif
*Felix matte*
I min kamera (Olympus) har jag symbol månskära och stjärna... med den kan jag fota i mörker. Kanske har du sån på din.
Berit
Jaa, Felix matte, jag har två stjärnor och en månskära, sen står det något om slutartid, ett högt värde ger en ljusare bild och ett lågt värde en mörkare bild. Det kanske är där skon klämmer att jag haft för lågt värde. Tillgängliga slutartider är från 1 upp till 15 sekunder. Får testa så fort det blivit mörkt igen.
Tack för att du svarar rolleyes.gif
Berit
3

Hur konstigt som helst. Jag ändrade slutartiden till först 15, alltså det högsta och då blev det ingenting. Sedan testade jag 6 och då blev det så här wink.gif . Vet ej vad jag gör för fel, iof är jag oteknisk men kan iaf läsa innantill laugh.gif
karjo
Är inget proffs... Men så här tänker jag.

Mörkt ute gör att längre slutartid behövs, men det gör också det hela lite svårare eftersom det är svårt att kunna hålla still, och det är nog det som är ditt problem. Placera kameran på stadigt underlag och använd självutlösaren kanske?

Lycka till! smile.gif
Susanne i Linköping
Typisk skakningsoskärpa! smile.gif

Däremot är reflexen på pinnen till höger om granen skarp, vilket avslöjar att du använt blixt också, förutom lång slutartid.

Precis som karjo säger behöver du hålla kameran still. Det klassiska sättet är stativ, men i brist på sådant kan man t ex ställa ut en stol som man sätter fast kameran i (med snöre, tejp eller nåt), man kan klämma fast kameran på cykelns pakethållare, trycka kameran mot ett träd eller husvägg mm mm. Det svåraste är att trycka av utan att arrangemanget gungar till, har man ingen trådutlösare kan man som karjo säger använda kamerans självutlösare. Man brukar kunna välja mellan t ex 2 eller 10 sekunder, står kameran ostadigt är det bäst med den längre tiden så att kamera och stöd hinner gunga färdigt innan bilden tas. Bort med tassarna så fort du tryckt!

Fast har man en stadig sten att ställa kameran på brukar det bara vara att ta stadigt stöd och knäppa! smile.gif

Din bild ser både mysig och bra exponerad ut, stadig kamera bara så blir den jättefin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon