Monica R
Har använt 'sökfunktionen' för att hitta något om vattningen på vintern men jag hittar både att den inte behöver vatten och att den ska ha lite vatten. Vad stämmer?
Om man vattnar lite, hur ofta är det?
Kajsa
Här en artikel från Odla/ Sylvia
Agapanthus
Själv har jag inte det där svala, ljusa rummet utan min vita och blåa står på golvet i garaget tills i början av april utan något vatten, inte en droppe, men då är det mörkt + 2-4 grader ca. Bladen vissnar ner helt.

( Sedan är det en annan historia varför dom är så svåra att få i blom )
BLÅKORN
Ja visst är dom lite luriga att få i blom,trångt om fötterna vill dom ha.
Själv har jag tröttnat på min så den har jag grävt ner på friland.
Dock har den ett rejält täcke i form av bred tunna med löv i.
Skall bli kul att se hur det går för omöjligt är det inte.
Rossi
Jag bor i zon 1 och hade kunnat övervintra min Agapanthus utomhus under förutsättning att den stod väldränerat men jag tar trots allt in den över vintern. Den står ljust i ett garage där temperaturen är 8-11 plusgrader. En gyllene regel är att lika många grader som den står i, lika många gånger ska man vattna den under vintern. I mitt fall då 8-11 gånger. Men den får faktiskt inte vatten riktigt så ofta. Min står inte alls trångt men blommar ändå finfint. I år hade den 13 blomstänglar. Här är en bild från i somras.

kristerh
Vad jag blir avis på dig Rossi wink.gif på mina 4 fick jag bara en enda blomma och den kom seent på säsongen.
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 29-12-2005, 11:55)
Vad jag blir avis på dig Rossi wink.gif på mina 4 fick jag bara en enda blomma och den kom seent på säsongen.
krister

Ah, det blir kanske bättre nästa år? Jag håller tummarna för dig!
Eva St
Har en del av mina i krukor och en del planterar jag ut i rabatten och båda blommar jättefint varje år både de blå och de vita. Blir lite fundersam eftersom jag hört att de inte gillar omplantering men de som jag sätter på friland planteras ju om varje år och blommar lika fint för det. De som sitter i kruka får däremot ha det ganska trångt tror till och med att någon sprängt sönder sin kruka. På vintern har jag dem i garaget som håller ca 3-4 grader och mörkt där får de inget vatten. I mars brukar jag ta ner dem till förrådet i källaren som håller 8-12 grader och extraljus och när de kommer ner dit börjar jag vattna upp dem lite försiktigt.
Eva St
kristerh
helt klart ett mysterium om hur man skall sköta dem wink.gif
kan bara konstatera att nere i spanien där växer de i rabatter som inte är trånga och inte speciellt mycket näring får de heller wink.gif
jag börjar misstänka att det beror på solljuset och värmen, får de inte tillräckligt blommar de inte...
nån som håller med mig i min fundering wink.gif ni som lyckas med blomningen varje år, hur har ni dem på sommaren? i gassande sol eller? wink.gif
mina står i halvskugga.
krister
Rossi
Vår står i en kruka på väster-uteplatsen. Vi ger den en rejäl dos gödning på våren/försommaren.

Även på Azorerna och på Madeira växer de i rabatter och inte står de speciellt trångt så det där med trång kruka tror jag inte på. Vår egen står ju som sagt inte trångt heller och den blommar hejvilt.

Här är ett foto som vi tog när vi var på Azorerna för några år sedan.

Ewa smålänska höglandet
Jag köpte tre blå och två vita för fem år sedan, planterade dem i olika stora krukor, släpade ut dem på dagen in på natten i flera månader, men bara gröna blad. Hade dem i garaget på vintern och skvätte lite vatten då och då.
Förra vintern hade jag fått mitt frostfria växthus färdigt, så de stod där under vintern. I våras "behövde" jag dessa krukor, så jag tog upp alla fem och planterade dem i svarta plastkrukor, där jag fick knö ner dem.
Oh vilken belöning sedan. De vita fick tre o fyra blommor, de blå fick tre, fyra o sju blommor, de fick stå i växthuset hela sommaren och de står där fortfarande.
Om det var växthuset eller krukorna det vet jag inte, jag får väl se till sommaren igen.
Jag sorterar just nu alla mina bilder från i somras så jag får väl lägga in en så småningom
Rossi
Ewa! Kan det vara så att de inte var gamla nog att blomma tidigare år? När vi köpte vår planta så var den stor och stod i blom så vi visste att den var "blommogen".
Kajsa
Mina har aldrig blommat, men dom är inte så stora, och jag har haft dom i samma krukor i tre år. Kanske också funderar som Krister att det måste till mer ljus, det regnar trots allt en del varje sommar ? Stora eller trånga krukor verkar ju gå vilket som, alla har olika erfarenhet ? Dom är i alla fall trista när dom aldrig blommar wacko.gif Har även övervintrat dom ljust med tidigare ex. det förändrade inte heller blomvilligheten.
kristerh
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 13:24)
Ewa! Kan det vara så att de inte var gamla nog att blomma tidigare år? När vi köpte vår planta så var den stor och stod i blom så vi visste att den var "blommogen".

När jag köpte mina blommade de som galningar, men det var då det wink.gif
förra sommaren fick jag som sagt bara 1 blomma wink.gif
krister
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 13:24)

De var ju inte så stora när jag köpte dom så det kan ju vara så
men det är desto roligare nu rolleyes.gif eller var laugh.gif

kristerh
nu börjar mina blomma inomhus wink.gif har dem under 2 st 58w lysrör och nu börjar de blomma som sagt, det MÅSTE vara något med ljuset som gör att de blommar wink.gif för näring har de inte fått på hela vintern.
krister
Eva St
Satte eget frö som jag tog från blå Afrikas Lilja och det tog 7 År innan de blommade första gången men sedan har de fortsatt varje år
Eva St
Karin M i zon 5-6
Men Krister, då?! Hur kan du svika mig?? Jag som suttit här vid sidan om, följt "tråden" och känt sådan själarnas sympati med ytterligre en människa som sliter sitt hår för att Afrikas liljor lyser med sin frånvaro! Nu går du och fixar en knopp, du också!!!... Hm... Svikare! wink.gif
"Alla andra" skickar underbara bilder - de ena vackrare än de andra - på ljuvliga, blå och vita afrikanskor, men inte kan jag det, inte. Men Ok... Tack för din tanke/misstanke om att det hänger på ljuset! Jag ska testa framåt våren, det gör säkert susen.
//K
ejjan
Jag upptäckte min Afrikas lilja förrut... Hade glömt bort den helt där den står i pannrumsfönstret. Har inte fått nåt vatten sedan i höstas när jag ställde dit den - det var grön än! ohmy.gif . Den står ljust i ca 10 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon