Full version: Hippeastrum/gracilis
Carex
Jag har problem med att hålla isär olika amaryllis och/eller hippeastrumlökar. Det som håller mig mest sysselsatt är att reda ut begreppen mellan vanlig hippeastrum och den mindre småblommiga sorten gracilis. Någon som kan klargöra?
Fenja
Är det inte så att det vi felaktigt kallar amaryllis egentligen heter hippeastrum? Jag tror att det finns runt 130 olika från jätttestora till dvärgamaryllisen hippeastrum gracilis.
Mvh
Fenja
maimiti
Amaryllis kallas väl så eftersom den tillhör släktet amaryllidaceae, eller har jag helt fel? I släktet finns iaf en massa olika sorters lökar, bla Hippeastrum. Även Hymenocallis (spindellilja) tillhör ju amaryllidacea. Hippeastrum gracilis är en sorts amaryllis, en småblommande, och de vi köper till jul är framodlade hybrider.
Åsa, mälardalen zon 2
Amaryllis är det svenska namnet, Hippeastrum är släktnamnet på de växter som säljs nu till jul.

För att krångla till det så finns det en grupp växter som har släktnamnet Amaryllis, inom den gruppen hittar man sådant som ex. Amaryllis belladonna = kapamaryllis. De växter som hör till denna släkt är inte lika vanliga i handeln och de är ganska svåra att få i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon