little.lunatic
20-12-2005, 16:51
Hej! Jag har en T. cyanea som jag planterat som en epifyt på en gren i mitt terrarie. Rotverket och jorden har jag täckt med grön (levande) sphagnummossa. För ett tag sen blommade den, men det hann bara komma ut två blommor innan hela den rosa "facklan" tappade färgen från rosa till gråbrun och den började kännas väldigt oljig. Nu börjar även bladen bli bruna vid roten och jag undrar vad som är fel och hur jag kan rädda den.
I terrariet hålls hög luftfuktighet och ingenting torkar ut. kan det vara så att den blivit för blöt?? det finns ju goda dräneringsmöjligheter då den är placerad i luften...
Jag hade även tre nepenthes i terrairet som verkade trivas utomordentligt, men helt plötsligt började de bli bruna från moderstammen och detta spred sig tills hela plantan var död. Den tredje planterade jag om i terrariet och fick att återhämta sig, och denna ser mer frisk ut än vanligt med nya blad på väg. Jag har dock alltid haft svårt att stimulera tillväxten av kannor. De vill helt enkelt inte komma. Jag har haft dem i ca ett halvår.
Om någon har hjälp eller idéer är jag tacksam!
l.l
jag har för mig att tillandsior dör efter blomning, om det är det den gör så är det försent för att rädda den, men den kanske skjuter nya sidoskott?
om det inte är det så låter det som den har ruttnat(?)
mvh zazu
Ingrid på Västkusten
21-12-2005, 07:38
Det kan bli för fuktigt även för en Tillandsia. Gissar att luften är lite för stillastående i terrariet, och att T cyanea vill ha det lite torrare om jag inte missminner mig ifrån min Tillandsia period(som var kort lOL).
Tillisar brukar dö efter blomning men sätetr då sidorosetter.
Hälsar Ingrid
little.lunatic
21-12-2005, 15:51
Jag låter bli att vattna den ett tag. den är fuktig för att klara säkert en vecka utan bevattning. Den har sjutit ut ett sidoskott som ser friskare ut än moderplantan men jag är ändå osäker på om den fixar sig...
GoSatta
21-12-2005, 16:35
man måste ha cirkulations i terrariet annars kommer saker mögla och ruttna. en liten dator fläkt som cirkulerar luften inuti brukar räcka, den ska alltså intesuga in eller ut luft utan bara cirkulera den.
little.lunatic
21-12-2005, 21:34
ja ventilationen har jag stenkoll på. det är bara det att man ibland tvingas välja mellan värme och fukt. detta regleras för tillfället med olika grades tilltäppning av den övre ventilationsöppningen. Numera har jag dock oftare fritt flöde än något annat. Dock blir terrariet snabbt torrt då.
Plantorna är ju inte de enda invånarna i burken. Har en Boiga Cyanea där också, och hans hälsa går före något annat.
GoSatta
21-12-2005, 22:10
som jag skrev, cirkulation inte ventilation, luften ska bara röra på sig inte bytas ut. det är a och o när det gäller andra epifyter som ormbunkar och orkideer.
en lätt cirkulation påverkar varken värme eller fukt men den minimerar risk för mögel etc.
Jag har också haft tillandsior, och efter blommning dör dom. Sido skottet ska man låta vara kvar till det har blivit rätt stort om det ska lyckas att skilja dom åt.
Men du skrev att facklan tappade färgen, men hade facklan blommat med sina vackra blåa blommor innan den torkade ???
Det kan ju vara att du hade levande mossa som gjorde att rötterna rutttnade. Jag hade min i jord som så gott som alltid var torr eller högst fuktig.
Men att din Nepertes ruttnade kan ju bero på att det blev för varmt om du har samma temperatur hela tiden..(Jag har bara haft en Dioneae, men den klarade inte vintervilan...tror jag, för just nu ser den heldöd ut, men man vet ju inte om den kan komma tillbaka i vår)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.