|
Full version: Ni ser väl...
Några besökare vid fågelbordet (under fågelbordet på bilden) i går morse. Ni ser väl vad det är för ena? (ledtråd: tre arter)
Zarah P
20-12-2005, 17:31
Pilfink, bofink och...?
Gossen Ruda
20-12-2005, 17:37
Jag får det till gråsparv, grönfink och bergfink.
Hihihi - det är fel *blir lycklig* (fast det beror ju mest på att fotot är ganska dåligt...) Gissa mera!! (fast två av alla de uppräknade är rätt, men en saknas.)
Zarah P
20-12-2005, 17:47
Jag tar tillbaka att det skulle vara en bofink - vid närmare åsyn ser det ut att vara en stenknäck... Men sen ser jag bara en art till - jag är blind som en fladdermus idag.
Alpiner i Halmstad
20-12-2005, 18:02
Trevligt när stenknäcken kommer fram under fågelbordet. Det händer några gånger under vintern hät också. De andra bör vara pilfink och grönfink. M.v.h. Bernt
*Felix matte*
20-12-2005, 18:10
Letade på google och såg att stenknäck också finns här men jag har aldrig sett den.... fin fågel
Stenknäcken är jättefin, ser riktigt exotisk ut. Javisst är det en stenknäck. Det är ett par som brukar besöka fågelbordet emellanåt. Och mycket riktigt, de andra två är grönfink (honor och hanar) och pilfink. Bravo!
Fy vad avundsjuk jag blev nu, jag vill oxå ha stenknäck...... Men får väl nöja mig med julknäck så länge...........
 Jag kan ju bjuda på en suddig bild av den här....:-)
*Felix matte*
20-12-2005, 22:59
CITAT (Saiai @ 20-12-2005, 22:55)  Jag kan ju bjuda på en suddig bild av den här....:-) År det en hackspett?
Jag kan ju bjuda på en suddig bild av den här....:-) År det en hackspett?
Fel!
*Felix matte*
20-12-2005, 23:17
Undrar om det var Spillkråka på den lilla bilden
CITAT (Felix matte @ 20-12-2005, 23:17) Undrar om det var Spillkråka på den lilla bilden  Fel! :-)
Zarah P
20-12-2005, 23:19
CITAT (Saiai @ 20-12-2005, 22:55)  Jag kan ju bjuda på en suddig bild av den här....:-) En steglits?! Så vacker!  Av de bilder saiai sen visar måste jag bara säga att jag avgudarnötväckor! De är sååå söta. Min syster och jag kallade dem "uppochnerfåglar" när vi var små.
steglits och nötväcka rätt! nötväckan tycker jag påminner om en silvergrå sportbil med fartrand!
*Felix matte*
20-12-2005, 23:24
 Steglits finns nog inte här uppe i norr
wow! Snygg! Den lär hållas som burfågel i vissa länder.....
Zarah P
20-12-2005, 23:27
Resten är, enligt vad min ganska ringa kunskap om fåglar påstår, Domherre, Blåmes (enligt vad jag kan se?), Koltrast, Större Hackspett, Ännu en Blåmes och en... Entita? Kan vara en talltita med, jag är osäker... Gåsen vågar jag inte uttala mig om, och nu ska jag sova - hoppas på fler bildgåtor imorron!
Talltitan är en liten folka med svart cab.
CITAT (Zarah P @ 20-12-2005, 23:27) Resten är, enligt vad min ganska ringa kunskap om fåglar påstår, Domherre, Blåmes (enligt vad jag kan se?), Koltrast, Större Hackspett, Ännu en Blåmes och en... Entita? Kan vara en talltita med, jag är osäker... Gåsen vågar jag inte uttala mig om, och nu ska jag sova - hoppas på fler bildgåtor imorron!  "Gåsen" är ingen gås, det är min nya favorit! Somliga tycker den är ful men jag tycker den är ståtlig och vacker.... gissa mera!
Gossen Ruda
21-12-2005, 07:47
"Gåsen" ser ut att vara en skarv men om det är en toppskarv eller storskarv vet jag inte. Typisk ställning för en skarv när den står och torkar vingarna. trots att den simmar och dyker är inte fjädrarna vattentäta så den blir ganska våt efter ett tag.
Jag gillar inte nötväckorna. Kallar dom för fröväckor för när jag matar med solrosfrön flyger dom fram och tillbaka och gömmer fröna överallt i omgivningen tills fågelbordet är tomt. Ingen annan skall få något. Utom mössen för dom tar bara dom finaste fröna och släpper resten på marken.
Zarah P
21-12-2005, 10:10
Är det en skarv? Det hade jag inte gissat! Vingarna ser skarviga ut, men näbben ser inte ut att vara en skarvnäbb... Inte på min dator i alla fall.  Men jag är som sagt bara en glad amatör.
och jag kommer in för sent för att "säga nåt" när allt redan är sagt Säger bara om tråden Mer att gissa på!
Gossen Ruda
21-12-2005, 12:40
CITAT (Zarah P @ 21-12-2005, 10:10) Är det en skarv? Det hade jag inte gissat! Vingarna ser skarviga ut, men näbben ser inte ut att vara en skarvnäbb... Inte på min dator i alla fall.  Men jag är som sagt bara en glad amatör.  Jag är inte rädd, jag KAN flyga. Jag KAN flyga.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2005, 12:40) Jag är inte rädd, jag KAN flyga. Jag KAN flyga. Är det ett självporträtt?  Jättefin bild!  Har du fotat den?
Gossen Ruda
21-12-2005, 12:57
Nä, inget självporträtt. Jag har annan färg på benen. Tyvärr inte min bild, hittade den här: http://www.birds-of-denmark.dk. Det är en storskarv fö.
Zarah P
21-12-2005, 13:57
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2005, 12:40) CITAT (Zarah P @ 21-12-2005, 10:10) Är det en skarv? Det hade jag inte gissat! Vingarna ser skarviga ut, men näbben ser inte ut att vara en skarvnäbb... Inte på min dator i alla fall.  Men jag är som sagt bara en glad amatör.  Jag är inte rädd, jag KAN flyga. Jag KAN flyga.  *fniss* Där ser näbben annorlunda ut. Jag börjar tro att min dator behöver ett nytt grafikkort, för jag ser dåligt (det är INTE så att jag behöver glasögon...!) Snygg är den, men också hemsk. Jag gillar inte skarvar alls, jag. Tyvärr.
Anki på Öland
21-12-2005, 14:35
Hrmmm, jag som bor i "fågelparadiset" har bara gråsparvar, gulsparvar och talgoxar i och under min fågelmatsbuske. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 21-12-2005, 14:35) ... har bara gråsparvar, gulsparvar och talgoxar ... Gulsparvar! Dem ska du vara rädd om, de håller på att minska. Det gör faktiskt gråsparvarna också! (men inte pilfinkarna) så det är inte så "bara", Anki Ruda CITAT Jag har annan färg på benen Om jag får gissa, gissar jag att dina är blekare? Och kanske lite mer åt det rosa hållet? Det är ju den årstiden när solbrännan gett med sig *förstår så väl*
Storskarvar var det, enligt fågelexpert Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska förening, dit jag skickade en bild för publicering, precis som jag trodde men råkade skriva fel :-) Den dåliga skärpan beror på att jag har bara en vanlig digitalkamera och avståndet var mycket långt, jag tog en liten (men naggande god) kikare till hjälp framför kameran. http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3241&typ=1Jag tyckte mig höra skarven säga till sina måskompisar: Hörrni grabbar! Kolla, jag lovar-den där firren var så häääär stor!!! (skarva=skryta) Lägg märke till att ingen av måsarna verkar bry sig.....Men jag gillar den, det är lite "Kalle Anka" över den....
Vilka fina fågelbordsbilder! "Kalle Anka" över skarven  Det har jag inte tänkt på, men det har du rätt i. Liksom smbandet mellan "skarva" och "skryta" *hihih*
här är en som är på besök hos mej... tyvärr vände han precis rumpan till.
CITAT (yenny @ 04-01-2006, 10:08) här är en som är på besök hos mej... tyvärr vände han precis rumpan till. Jättefin bild Yenny! (och tjusig rumpa  )
idag behaga han sitta åt rätt håll 
Gossen Ruda
06-01-2006, 18:56
En några dagar gammal bild. "Vad skall jag välja för något frö den här gången då?"
zaaritha
06-01-2006, 22:28
Grattis till stenknäcken!!
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 22:28) Grattis till stenknäcken!! Tack Zaaritha! Ja den är fantastiskt vacker, ser ut som en "burfågel" (vad nu det ska vara för nåt  ). Jag i min tur säger grattis till steglitzen, och det fina fotot på den, inklusive den "eftertänksmma" talgoxen som "väljer frö" Stenknäck, steglitz (ses sällsynt här ibland, senast i höstas), sidensvans, och faktiskt även domherre, är de svenska fåglar som (i mitt tycke) ser både exotiska och "burfågelaktiga" ut. De är sanslöst vackra, och deras fjäderdräkt ser liksom liksom ut som "päls" - hur jag nu ska förklara vad jag menar. Saiai, jag gillar dina fågel - bil - liknelser  De är bra! Har du flera??
Anki på Öland
07-01-2006, 10:33
En suddig bild, men även jag hade en fasan som gick tillsammans med gulsparvarna vid "matbusken" idag. Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|