Full version: Rosbåge
Tinaochdag
Undrar om det är någon som har tips på var man kan köpa billiga men bra rosbågar till kätterrosor? Har letat på nätet men inte hittat något.
MVH Tina
AndreasBlomquist
Jag vet att Willab Trädgård har en rosbåge.

www.willabtradgard.se
Betty
Rosenbågar finns även på Coop Forum, Granngården och på många plantskolor, handelsträdgårdar o.s.v. Men en del verkar lite klena, det finns enkla byggbeskrivningar på hur man ganska lätt gör sin egen rosenbåge både på nätet och i böcker.
Tinaochdag
Låter utmärkt med byggbeskrivningar. Har letet på nätet men inte hittat. Har någon länkar så vore det toppen!
MVH Tina
kerstin z5-6

Armeringsjärn är billigt och bra -har man ingen svets eller svetskunnig i sin närhet kan närmaste mindre industri -eller mindre verkstad utföra stetsjobbet för mindre penning -Här är några olika -som jag har -de är alla gjorda med armeringsjärn/plattjärn
pisanggoreng
Den här skulle nog en och annan ros kunna klättra på (fast här är det till clematis):

Byggd så enkelt som möjligt...
Johan K
Ett litet tips om man ska tillverka rosenbågar är att inte göra dom för smala.
När man binder upp rosen blir det för kompakt och fuktig miljö bildas.
Svampsjukdomar som svartfläcksjuka och bladmögel dyker upp.
Tänk också på att välja motståndskraftiga sorter.
Lycka till med byggandet.

MVH Johan K
Tinaochdag
Stort tack för inlägg och de tevliga inspirationsbilderna!
MVH Tina
Carindk
Jag såg i en bok om pilflätning en rosbåge, den var jättefin och set såg inte specielt krångligt ut att göra.
Carin
Killensomvillhagrönafingrar
Jag tycker om konstruktioner att binda upp växter på med.
Ett av sommarens projekt är att bygga en Pergola med växtväggar. Men för att inte få för kompakt skall det sitta "fönster" i.

Med andra ord blir det hörnstolpar, tak och fönsterkarmar i regelvirke. Sedan sätter jag plantorna under väggarna och lutar mig tillbaka medans de växer uppåt. När jag ser att de växt upp i fönstret binder jag om dem så de växer runt fönstret.

Voila efter 3-4 år har jag ett hemligt rum av grönska.
CGB
Jag anlitade den lokala svetsaren. Bågen gjordes i kamstål. Jag hängde bitar av tvål i uppochnervända plastmuggar för att skrämma bort hjortar och rådjur. Att döma av spåren har de snarare tyckt om väldoften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon