Zarah P
20-12-2005, 19:26
Ja, jag vet att jag är sjukligt nyfiken...!
Johan K
20-12-2005, 19:48
Är det 15 eller 18 års gräns.
Zarah P
20-12-2005, 19:50
Det är artonårsgräns numera.

Så du kan spränga ett halvt kvarter när du blivit myndig - men du får inte köpa en flaska vin. Logiskt?
PS. Smällare är helt förbjudna nuförtiden.
Johan K
20-12-2005, 20:09
Fyrverkerier är ett trevligt inslag vid nyår, men problemet är alla fulla personer och småknattar som springer omkring och skjuter hejvilt.
Affärena får ju också börja sälja tidigare nu än innan.
Sen vet jag inte om det har blivit värre när dom tog bort smällarna och att bara raketer får säljas (eller har dom ändrat tillbaka igen?).
Mvh Johan
Jag tycker det är lite kul med fyrverkerier på nyårsafton (och bara den dagen). Hatar dock smällare!!! 18 år är väl lagom.
Tycker oxå arton är lagom. Är man mogen nog att köra bil och rösta tex så hoppas jag att man kan hantera fyrverkerier. En person som inte kan det hoppas jag inte klarar körkortet heller, för den skulle jag inte vilja möta ute...
Eva i Skåne
20-12-2005, 20:40
Jag tror inte heller att man ska höja, men kanske vara lite mer noggrann med ålderskoll vid försäljning...
Det är alltid svårt med gränsdragningar, men en full 25-åring eller 45-åring spränger lika lätt bort fingrarna som en 18-åring
Förbjuder man ökar genast tillverkningen av hemmagjorda fyrverkerier och det är nog de som ställer till de värsta skadorna
Inget lätt ämne det här
Jag önskar att det bara fanns arrangerade fyrverkerier där man har sökt tillstånd för att få smälla av raketer och bomber.
Är själv lite rädd för allt oordnat smällande och framför allt är min katt helt hysteriskt rädd. På nyårsnatten drar jag ner persiennerna och bommar till, men det hjälper föga, för där jag bor är många helt galna i att få smälla av sina egna raketer.
Anne
Hjälper inte att höja åldersgränserna innan de gamla följs.....
Kanske borde de bara säljas på systembolaget, enda affären som kollar leg.....
Helst inte säljas alls, utom möjligen till offentliga arrangörer under kontrollerade former på acceptabelt avstånd från all form av djurhållning....
Först när min hund är död kanske jag kan åka hemifrån på nyår och njuta av firande av alla former.....Och lämna katterna inomhus en vecka så jag slipper gå och ropa på dom flera dagar när de blivit vettskrämda och gömt sig under nån sten i skogen eller källaren i nåt övergivet hus....
Gillar fyverkerier, men inte att de ska säljas till privatpersoner som står och smäller lite varstans och lite närsomhelst....Sist nyår började några grannar skjuta raketer redan på dagen (vilket slöseri, då syns de ju inte) och jag hade redan gått ut med min hund. Vid första smällen vägrade han gå längre, och jag fick gå en lång omväg genom skogen för att överhuvudtaget komma hem igen... Jag hade uppskattat ett av byn arrangerat offentligt fyrverkeri, under högst en timme efter tolvslaget. Det kan jag se från köksfönstret och hunden är inte rädd när han har sällskap inomhus. Men det är mycket mycket bättre nu när det inte finns smällare som sjuåringarna gick och kastade okontrollerat omkring sig, och gärna på folk och fä.... Förresten tycker jag att fyrverkerierna smäller högre nu än de gjorde när det fanns rena smällare oxå.....
Förstår inte vad det är så häftigt med saker som smäller....
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2005, 21:23
Redan igår kväll var det någon som smällde av raketer så det är ju inte lätt att ev. droga djur som inte klarar smällare. Så eftersom folk inte kan hålla sig till nyårsnatten utan smäller lite nu och då (även mitt i sommaren smäller det här, verkar som folk fått för sig att man ska smälla raketer när någon fyller år så det blir ett himla smällande ibland) så säger jag förbjud smällare helt till privatpersoner.
Snöflinga
20-12-2005, 21:46
Sorgligt att varje år skadas människor gravt och t.o.m. dör p.g.a. fyrverkerier

Det är så meningslöst dumt och onödigt..... Räknar man ut den s.k. nöjesfaktorn för de få minuter det pågår blir det enorma summor, som kunde användas bättre
Personligen anser jag att fyrverkerier bör få förekomma i enbart arrangerade sammanhang, med människor som kan hantera dylika
För att inte tala om alla djur som verkligen lider av allt okynnes-skjutande... Burr, nej jag är absolut MOt
Fyrverkerier, och de gamla trevliga smällarna, bör vara nykterhetskrav på menar jag. Visserligen kanske inte alla skulle följa sådant krav, men ändå. Dessutom skulle det vara brottsligt att skjuta i tättbefolkade områden, mot folk, mot bilar etc. Självklarheter, men, sånt måste ju också regleras.
Stora raketer bör endast få köpas av vuxna, småraketer och smällare tycker jag 15-åringar bör klara. Tyvärr klarar nog inte alla 15-åringar det, så jag nödgas väl acceptera en 18-årsgräns, även om jag själv med stort nöjde smällde smällare sen jag var runt 10 tror jag. Raketer har aldrig intresserat mig speciellt, har tyckt bättre om att demolera saker.
För större pjäser tycker jag det bör krävas tillstånd av polis och brandmyndighet, samt någon person som är juridiskt ansvarig. Tillståndet ska uppvisas och noteras tillsammans med ID hos försäljaren. Sådana pjäser kan ju faktiskt döda folk, och gör det nästan varje år. Spriten dödar dock långt fler.
Personligen tyckte jag som barn bättre om påsken än nyår, för på nyår fick man bara smälla efter midnatt, på påsken kunde kan smälla hela aftonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.