|
Eva i Skåne
20-12-2005, 20:45
Ikväll har jag bakat pepparkakor, stekt revben och gjort brunkål. Det sistnämnda luktar väl inte speciellt gott, men tillsammans med pepparkaksdoften så känns det juligt
Hmmmm. Nej hos mej luktar det kattkiss!!! Jag gjorde iordning en krans att hänga på ytterdörren. Den är gjord av lingonris och den luktar som sagt blääää. Tur att den ska hänga på UTSIDAN av ytterdörren. (Den blev i alla fall fin). /Stina
Saturnus
20-12-2005, 20:49
Ja her har vi også bakat pepperkaker i kveld og lagt inn sild. Er brunkål det vi kaller surkål i Norge?
*Felix matte*
20-12-2005, 20:54
Inte jul men väl nybakta kanelbullar... mummms
Mina hyacinter doftar gott just nu. Ska baka senare i veckan, då kommer det lukta gott. Firar inte jul hemma, åker bort, så i övrigt har jag köpt "Julmys" doftolja på Indiska till aromalampan.
Visst är det mysigt med aromalampor!!! Jag har några olika "juloljor" och brukar också fylla aromalampan med vatten och lägga i julkryddor i skålen. Mumma för julnäsan!!!
JA! För nu har äntligen den första hyacinten slagit ut!
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2005, 23:02
CITAT (stina @ 20-12-2005, 20:48) Hmmmm. Nej hos mej luktar det kattkiss!!! Jag gjorde iordning en krans att hänga på ytterdörren. Den är gjord av lingonris och den luktar som sagt blääää. Tur att den ska hänga på UTSIDAN av ytterdörren. (Den blev i alla fall fin). /Stina Lingonris brukar väl inte dofta kattpiss?? Det brukar ju dofta helt OK och man kan göra lingonte av bladen. (Har du köpt riset gissar jag att du fått buxbom istället, för den brukar dofta kattpiss när man gör kransar av den)
Margaretha
20-12-2005, 23:14
Jag ska sätta nejlikor i en ny apelsin - den jag har nu har slutat dofta - kanske gör jag det i morgon. Saffransbröd och pepparkakor är redan bakade och DÅ luktade det verkligen jul. Men mina hyacinter verkar vara fullkomligt doftbefriade i år. Trist för jag ÄLSKAR hyacintdoft! Julte har också en underbar julig doft. Hela köket fylls av den när man brygger sin kvällskopp. Kål är ingen favorit men jag köper en "korv" för makens skull. Den lukten kan man inte stänga ute vad man än tycker om den. Flera lager plastpåsar hjälper inte.
CITAT Luktar det jul hos dig? Det luktar mat hos mig... har gjort några hundra julköttbullar i eftermiddag sen toppade jag köttbullsdoften med lasagnedoft. Tyvärr tror jag inte att mina hyacinter kommer att hinna slå ut på de här få dagarna som är kvar till jul.
ingrid fuxwall
20-12-2005, 23:41
Tack för tipset med nejlikor i apelsin - det är juldoft! Sedan ska jag ut och plocka granris och elda med i öppnaspisen, det luktar jul det också.
ingrid
CITAT (Saturnus @ 20-12-2005, 20:49) Ja her har vi også bakat pepperkaker i kveld og lagt inn sild. Er brunkål det vi kaller surkål i Norge? Nej. Surkål = surkål Brunkål = http://www.ninasmat.se/recept/julen/brunkaal.htmMycket gott och passar till allt på julbordet !
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-12-2005, 23:02) CITAT (stina @ 20-12-2005, 20:48) Hmmmm. Nej hos mej luktar det kattkiss!!! Jag gjorde iordning en krans att hänga på ytterdörren. Den är gjord av lingonris och den luktar som sagt blääää. Tur att den ska hänga på UTSIDAN av ytterdörren. (Den blev i alla fall fin). /Stina Lingonris brukar väl inte dofta kattpiss?? Det brukar ju dofta helt OK och man kan göra lingonte av bladen. (Har du köpt riset gissar jag att du fått buxbom istället, för den brukar dofta kattpiss när man gör kransar av den) Japp, jag har köpt en färdig grön krans och dekorerat den själv. Då är det säkert buxbom!!! (Det luktar svagt i trapphuset men grannen har katt så alla tror nog det är därifrån lukten kommer.  ) /Stina
labarradepan
21-12-2005, 08:28
nej, rök fortfarande efter kaminen..
Näe...igår luktadedet gott här av citronkola och fudge..recept hittade på denna eminenta sida... Men i morse när jag stod upp kände jag en omisskännlig doft av ..död mus.. Jaja...det är den mörka sidan av Anticimex det...men de springer väl iallafall inte omkring och gnager längre...
CITAT (stina @ 20-12-2005, 21:00) Visst är det mysigt med aromalampor!!! Jag har några olika "juloljor" och brukar också fylla aromalampan med vatten och lägga i julkryddor i skålen. Mumma för julnäsan!!! Bra idé! Får man fråga vad du lägger i för kryddor? Här luktar det fö hyacint, gran och apelsin med nejlikor.
Exempelvis hela kryddnejlikor, kanelstång, torkat pomeransskal..... Bara att fylla på nytt vatten när det dunstat bort. Går att återanvända kryddorna många gånger.
Tack för tipset! Nu ska här fixas!
ingen jullukt här ännu... det luktade i början av december då jag gjorde lussebullar... pepparkakor har jag för första gången inte gjort i år. Jag måste nog göra lite av julgodisett jag sett här så jag får någon slags doft... o kanske nån nejlikeapelsin
Monica M zon 4
21-12-2005, 16:19
Nä, inte än! Men jag har pysslat ihop några julgrupper idag så bara hyacinterna slår ut så blir det nog juldoft i huset. Å imorgon ska jag göra skinka! Det är juldoft, det!
Zarah P
21-12-2005, 18:32
Det tror jag nog - men jag går mitt i alltihop, så jag känner ingen lukt alls nu. Kommer väl att slå emot mig när jag varit och handlat, kan jag tro! Här är det proppfullt med nejlikecitrus, och jag har fixat en massa julmat idag, så nu är jag trött - men glad.
NU luktar det jul hos mej för jag har skinka nr 2 för i år  i ugnen. Läste om den honungsgriljerade skinkan för några dagar sedan och kunde bara inte hålla mej - gick och köpte en liten skinka för att prova. Helt sagolikt gott!!! Skinkan tog slut i ett nafs och nu kan jag inte hålla mej igen till jul - nu är 2:an alltså i ugnen.
Imorgon kommer det att lukta jul här för då ska jag laga till revbensspjäll i en marinad av bl.a lime, honung och ingefära.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2005, 19:00) Imorgon kommer det att lukta jul här för då ska jag laga till revbensspjäll i en marinad av bl.a lime, honung och ingefära.  Åh vad smarrigt det låter, har du möjligen receptet????
Såklart, det ska du få genast!  Det blev verkligen supergott förra julen! Marinerade revbensspjäll Det här behövs för 4-6 port: 1-1½ kg revbensspjäll Marinad: rivet skal och saft av 1 lime 1 1/2 msk flytande honung 1 msk äkta soja 1 1/2 msk matolja 1 1/2 tsk salt 2 krm grovmalen svartpeppar 1 1/2 tsk malen ingefära Gör så här: Skär köttet i portionsbitar och lägg dem i en tjock plastpåse. Rör samman alla ingredienserna till marinaden. Häll den över köttet. Lägg påsen i kylen ca 2 timmar. Lägg över kött och marinad i en eldfast form. Sätt in köttfatet mitt i ugnen, 200°, och stek ca 20-25 minuter. Vänd köttet och stek ytterligare ca 20-25 minuter. Tips! Önskas en knaprigare yta, kan värmen höjas till 250° när det är 5 minuter kvar av stektiden.
Inga från Närke
21-12-2005, 22:12
Ingen lukt av jul ännu. Är ledig några dagar nu och skall imorgon göra det sista med städning och julpynt, sedan baka brödkakor. På fredag ska jag handla det sista. Koka skinkan och grilljera den, sedan blir det provsmakning.
wolkenkrabber
21-12-2005, 22:23
vet ej om doften av nykoks chokladkola gils men om det gär det så luktar det jul här.
Margaretha
22-12-2005, 22:50
Pepparkaksmuffins ger lukten av pepparkakor men går snabbare att göra. Har bakat idag och kokat knäck. Läste någonstans att man kan lägga ett par pepparkakor i stekpannan och värma lite så får man den härliga pepparkaksdoften också. Har aldrig provat, men tror att jag ska göra det!
Inga från Närke
22-12-2005, 22:58
Nu luktar det lite jul hos mig. Har städat nästan allt utom köket. Har gjort skinkan och provsmakat. I morgon ska jag handla det sista och sedan göra klart köket, till sist pynta det sista. Sedan är det klart.
*Felix matte*
22-12-2005, 23:01
Luktar garanterat jul om man gör Mjukpepparkaka
Japp, idag kom granarna in så nu är >50% av juldoften klar. Imorgon ska det spädas på med stora mängder äpplen, apelsiner, och nån ananas. Tillsammans med kanel till gröten så är vi nog uppe i 90% jul. Fattas bara lite skinklukt, köttbulledoft och brysselkålen för nära nog 100-procentig jul. Ja, här alltså, andra kanske vill ha andra dofter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|