Full version: Hjälp med latin.
little.lunatic
Jag har fått ett skott från en ranka som just nu ligger i vatten för att rota sig. Jag skulle dock behöva det latinska namnet för att hitta skötselråd då att bläddra genom hela nätet efter den är en aning tidsödande =)

Denna rankan är väldigt vanlig i svenska hem men hålls alltid inomhus. Bladen är oftast gröna med gul spräcklighet. Bladen är rundade ca 6-9cm långa 5-6cm breda. Under varje blad vid stammen sticker rotskott ut. Jag har en variant på denna som har helt ljusgröna blad.
Som sagt är den tydligen väldigt vanlig, men detta är den bästa beskrivningen jag kan ge på den.

Hoppas på hjälp.

l.l
stennie
Är det Gullranka du menar ???

Gullranka (Epipremnum pinnatum)
Zarah P
Det låter som om det skulle kunna vara Gullranka (Epipremnum Pinnatum), men den har lite spets på bladen...
Se här.
little.lunatic
JA! Det var såna! tack, tack tack tack!!
Den helgröna har samma namn väl?
little.lunatic
Vill bara ursäkta min okunskap, förstår att det är lätt att irritera sig på...
Men jag är ny inom botaniken, men herpetologi - det kan jag! =)
Åsa, mälardalen zon 2
Gullrankan blir helgrön ifall de står för mörkt så är det en sån helgrön du har så är det samma växt + namn (ställer du den ljust så blir de nya bladen spräckliga).

Det finns dock en annan växt som är helgrön och ganska lik men som inte är släkt med gullrankan, nämligen
Klätterkalla
little.lunatic
Nja jag tror fortfarande att det är gullranka, men den har väldigt väldigt ljusa gröna blad. Men läste dock nyss att den kan variera i färg ja..

Jag har ställt den i ett glas med vatten, men detta kan väl inte vara optimalt? Hur ska jag göra för att den ska rota sig väl? Den ska senare planteras i ett terrarie. Kanske kan jag sätta den i jorden däri direkt?
Zarah P
Man kan inte veta allt, och inte är det irriterande, inte! smile.gif

Gullrankan brukar ta sig fint i vatten - men det går säkert bra att rota den direkt i terrariet med, kan jag tro. smile.gif
Carex
Kan tillägga att växternas vetenskapliga namn ofta inte är latin, utan grekiska, med risk för att vara besserwisseraktig;) Och dessutom är det inte "riktig" latin eller grekiska utan efterkonstruerade långt efter att språken förändrats eller "dött ut"
Gertie
Kan det vara en Neon-gullranka du har?

Gullranka 'Neon'
Epipremnum pinnata

Ljust - lätt skugga

Rumstemperatur. Gärna hög luftfuktighet

Vattna regelbundet. Sparsamt om vintern

Näring: Regelbundet, särskilt under växtperioden
little.lunatic
Det är EXAKT DEN! Tusen tack!

Och tack till Sarah P för den vänliga tonen och att du får mig att känna mig välkommen. =)

Jag tänker placera den i terrariet nu, eftersom luftfuktigheten är närmare noll där den står just nu. I burken får den ca 80%RH och halvskugga, så vi hoppas på god trivsel.

/Patrick.
Zarah P
CITAT (little.lunatic @ 21-12-2005, 14:54)
Och tack till Sarah P för den vänliga tonen och att du får mig att känna mig välkommen. =)

Det var så lite så. Hoppas att du kommer att trivas här! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon