Full version: Paranötter
netaave
Har jagat över hela stan efter paranötter, det finns bara inte. Det enda jag hittar är skalade i påsar. Vill ju knäcka själv.
Kathy
Ja...de brukar vara de nötter som tar slut först i affärerna har jag märkt.
netaave
Det har överhuvudtaget inte funnits i år.
Vi fick inga förra året heller så i år har jag kollat sen dom började säljas.
Snöflinga
Har du ingen invandrarägd butik i närheten ..... de brukar ha rolleyes.gif
netaave
Jag kan inte svara på ditt pm Scrollan! Vilket Maxi hade du sett det på?

Jag har hört mig för på följande Maxi och Coop, och dom har alla uppgivit att det inte finns hos leverantören.

Uppsala
Gävle
Sala
Märsta
Botkyrka
Haninge
Nacka
Södertälje
netaave
CITAT (Snöflinga @ 21-12-2005, 19:40)
Har du ingen invandrarägd butik i närheten ..... de brukar ha rolleyes.gif

Tack för det tipset, vi har flera stycken sådana här i stan.
Månskensbonden
Tja, kan man inte odla fram dem själv?!
Hmmm. få se nu.....man tar helt enkelt två vanliga hasselnötter...men det skall vara en hon-nöt och en han-nöt....tja, åsså låter man dom helt enkelt para sig?! tongue.gif
bikiv
På ett ICA Kvantum här i Sthlm såg jag idag paranötter med skal.Hade tänkt köpa skalade sådana men det såg jag inte!
Gossen Ruda
Varför måste det vara oskalade? Det är normalt en svåröppnad nöt, får man väl bort skalet brukar hela eller en del av kärnan ändå vara klistad på detsamma.
netaave
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2005, 21:18)
Varför måste det vara oskalade? Det är normalt en svåröppnad nöt, får man väl bort skalet brukar hela eller en del av kärnan ändå vara klistad på detsamma.

Men det hör liksom julen till! Dessutom är jag världsbäst på att knäcka just paranötter. biggrin.gif
Gossen Ruda
OK, låt gå för det där med julen. biggrin.gif Jag tillhör nog andra änden av skalan bland paranötsknäckarna. Lyckas ibland knäcka både skal och nöt så allt går i småbitar. Fast god är den. Nöten är förresten uppkallad efter staden Para vid Amazonflodens mynning.
vickeva
CITAT (Månskensbonden @ 21-12-2005, 21:01)
Tja, kan man inte odla fram dem själv?!
Hmmm. få se nu.....man tar helt enkelt två vanliga hasselnötter...men det skall vara en hon-nöt och en han-nöt....tja, åsså låter man dom helt enkelt para sig?!  :P

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Castea
CITAT (netaave @ 21-12-2005, 21:48)
Dessutom är jag världsbäst på att knäcka just paranötter. biggrin.gif

Vi får mötas i en duell, du och jag! biggrin.gif Jag brukar också få till hela paranötter vid knäckning. Ooooh.... vilken god nöt detta är!

Hoppas du hittar några till slut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon