niklaswik
Jag har varit hemifrån sen i söndags och nu när jag kom hem var det så här varmt och skönt i mitt rum.. rolleyes.gif

"OUT" är i mitt miniväxthus där jag har dom flesta av mina kaktusar.

Hoppas ingen av mina mer köldkänsliga växter tog nån skada bara.. unsure.gif

(hela huset är inte lika kallt, min dörr var stängd hela tiden och elementet funkar inte)
Rossi
Brrr! Det låter inte så skönt .....

Kaktusarna lär ju i alla fall inte ha tagit skada - tvärtom! Jag håller tummarna för dina övriga växter också!
kristerh
Tror inte att de övriga växterna tagit skada wink.gif skulle vara om du har någon fikus, de tycker inte om kyla, och kanske protesterar med bladfall, men de kommer igen.
krister
niklaswik
Okej, bra. smile.gif Fikus har jag en men den klarar sig nog. Ser lite hängig ut men inte mer än vanligt. smile.gif

Och kaktusarna ja, dom mår nog bara bra av det. smile.gif Tyvärr är dom så små allihop så jag tror inte på några blommor än på några år...
Rossi
CITAT (niklaswik @ 22-12-2005, 14:25)
Och kaktusarna ja, dom mår nog bara bra av det. smile.gif Tyvärr är dom så små allihop så jag tror inte på några blommor än på några år...

Vad är det för kaktusar du har?

Förut odlade jag en hel del kaktusar. Drog väl upp några hundra strycken från frön och fick dem att blomma jättefint må du tro. Jag hade dem i växthus året runt. På vintern hade jag en värmefläkt som höll temperaturen precis över nollan. Där stod de utan vatten i några månader och sen i april så kom alla knopparna. Mycket tjusigt! Men för några år sedan kom det ohyra på dem och den sprider sig ju lätt i ett växthus och dessutom blev det rätt dyrt i längden med värmefläkten på vintern även om vi bor i Skåne. Det blev några tusen extra i värmekostnad, hm, hm.

Fast jag är fortfarande lite sugen på kaktusar och skulle kunna ha dem i förrådet/garaget under vintern. Det kanske är dags att satsa på det igen! smile.gif
wolkenkrabber
Som de andra sagt är det nog ingen större fara, minns för Ca 2 årsedan så dog all värme i huvet under 2 veckor i januari eller om det var februari, det var svinkallt, men ingen växt dog. det var väre för oss levande som inte hade värme eller varmvatten att duscha i

Trevligt trevligt rossi, då vet jag vem jag skall be om hjälp när jag sår min påse med kaktusfrö blandning jag fåt ifrån en poalre i mexico!
niklaswik
Jag har några olika Opuntior. Kommer inte ihåg sorterna så här på rak arm...
Har också några Pachycereus pringlei, alla nämnda frösådda 17:e maj i år.

Där inne har jag även några Faucaria tigrina (ej kaktusar) som är lite äldre än så, februari nån gång skulle jag tro att jag sådde dom.

Justja, en lite större som jag inte är 100% säker på vad det är som jag köpte på IKEA förra hösten. Den kanske kan tänkas blomma till våren om jag har tur. smile.gif

ok wolkenkrabber, då är jag lugn.. smile.gif
maimiti
blink.gif det var inte så varmt det inte *burr*
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 22-12-2005, 16:18)
minns för Ca 2 årsedan så dog all värme i huvet under 2 veckor i januari eller om det var februari,

Ja, det gäller att hålla huvudet kallt Wolkenkrabber! laugh.gif Ah, du är för härlig du! En riktig planta! biggrin.gif

Du får jättegärna fråga mig om kaktusar. Jag hjälper så gärna till om jag kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon