fleischer
22-12-2005, 13:05
hej!
i ett ryck i våras var jag iväg och köpte monsterlysrör som rekommenderas här på sajten, och armatur. Dessvärre blev det inte mer än så. Jag undrar, vad skulle man kunna odla med hjälp av dessa nu på vintern? Jag har planerat att sätta detta i källaren, där är ca 15 grader varmt och jag kan få armaturen på nåra cm håll (kanske det ökar värmen lite), och i värsta fall kan jag väl köra en fläkt också (går ju motivera för frun eftersom katten har källaren som tillhåll när vi inte är hemma).
Några bra förslag? Det måste vara hyfsat lättodlat, jag är nybörjare
kerstin z5-6
22-12-2005, 13:31
Perenner

Sätt igång o beställ frö elller köp på granngårdens de har i alla fall en del sorter -de som ska kylas först som tex Lavendel kan sås redan i januari februari
>Jag sår de första nya fröna om 1 vecka och har mer än 25 sorter ute redan nu sen i höstas
de ska alla in för drivning efter nyår
Även de allra tidigaste somamrblommorna kan du starta i januari och fröså pelargoner! Frö finns lite varstans på frösajterna! Läs gärna mina artiklar om frösådder!
Fröfrossa 1, 2 , 3
Ingrid på Västkusten
22-12-2005, 16:29
Chilipeppar!!!!!
Hälsar Ingrid
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2005, 13:31)
Perenner

Sätt igång o beställ frö elller köp på granngårdens de har i alla fall en del sorter -de som ska kylas först som tex Lavendel kan sås redan i januari februari
Kerstin! Sår du Lavendel och sätter ut??? eller???
Penseer och pelargoner ska man också börja med i januari om man vill ha såna.
Jag sådde alunrotsmix förra året, det tror jag visst det var fler här som gjorde och av det fick man en masssssa plantor

Det kan ju vara ett "säkert kort"
/Åsa
kerstin z5-6
22-12-2005, 21:19
Lavendel,ja , för det mesta behöver de fröna kylas efter sådd, 6v under snön

sen tar jag in dem o då gror de
jag har tobak basilika tomat paprika och sockerärt under mina lysrör.
tomaten och sockerärten har inte gett sådär vidare mycke, basilikan växer så det knakar, likaså tobaken och paprikan har 4st per planta.
Christoffer
27-12-2005, 20:03
Tobak, sallat, gurkört, vetegräs, indisk ginseng m.m.
Jag tror inte att det går att misslyckas med dem, hur nybörjare
man än är...
Dessutom växer de rätt fort, så man blir glad när man snabbt ser
resultat.
kerstin!
Appropå fröer som man har ute... Jag har Praktlysing ute och har haft sedan oktober ungefär. Hur ska jag hantera dem nu?
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.