Fru Frö
Hej i vårsolen!!

Har gått och köpt en änglatrumpet som jag måste få expertis tips till....
När jag köpte den ( handelsträdgården hade klippt ner den och övervintrat den) hade den typ flammiga blad, och de sa att den vill nog ha växt näring, och det har den fått, men bladen är fortfarande flammiga.
Jag har haft den kanske 2 månader, men den har knappt växt något. ...?
Har vid två tillfällen tagit ut den i solen när det inte varit för kallt, men då har bladen nästan genast kroknat, och när jag tagit in den har den rest sig igen. Vill de inte ha direkt sol?
Planterade om den när jag köpte den, är det läge att göra det igen och ha hönsgödsel i jorden? Har den i en kruka som är ca 30cm, räcker det?
Ska den torka mellan vattningarna?
huh.gif ohmy.gif huh.gif blink.gif
Många frågor är det... rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Om du klickar på sök här ovanför så skriv änglatrumpeter så hittar du fler trådar där änglatrumpeter diskuterats i mars.
/hälsar Gunvor smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det har varit en del diskussioner om änglatrumpeter både i nya och gamla forumet. Änglatrumpeter brukar dock kunna skötas ungefär som en krukväxt som gillar en hel del näring + stor kruka med lucker jord. Vill gärna torka upp lite mellan vattningarna helt plaskblöt vill den inte vara. Den vill gärna stå i varmt, soligt och skyddat ställe. Om växten satt i liten kruka och blivit omflyttad till stor kruka så kan det förklara varför den inte vuxit så mycket, ofta växer nämligen rötterna då först, sedan sätter bladverket igång. Kyla kan också få växten att stå stilla men jag antar att du har växten mera i rumstemperatur så det borde inte vara orsaken.

Angående solen, visst gillar änglatrumpeter sol men de måste avhärdas först. Bladen ställer in sig för det ljuset du har inomhus som är mycket svagare än vad växten får i solen utomhus, när du tar ut växten till ett såpass ljusare läge så får den en chock + bladen kan lätt brännas sönder när de inte är inställda på den ljusstyrkan. Man måste sakta vänja växten vid ljusare lägen genom att först ställa den i skuggan och sedan gradvis under ett par veckor flytta den till ljusare läge.

Tittar man på Frågor & svar där odla.nu:s experter svarar på trädgårdsfrågor så finns det en del arkiverat om änglatrumpet:
http://www.odla.nu/frgorsvar/old/anglatrumpet.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon