Killensomvillhagrönafingrar
Har kommit fram till att mina frågor angående trädgårdsplanering är svåra att förklarar utan en bild så jag har nu gjort en enkel skiss.

Ni får ursäkta att jag använt word för att måla men det var det jag hade tillhanda.

Lite förklaringar för att visa ännu lite mer.
Från vänster sett
Först en Häck (ej klar)
Sedan en mur (klar)

Grus plan med vår "falukorv"

Stenläggning samt ligusterhäck i stenläggning

Huset (klar)
Altan (klar)
Vedskjul så att det bildas ett U av huskroppar (ej klar)
Lämplig klängerväxt mor detta skjul (ej klar hoppas få lite tips om rosor)
Rhoddisar med stenläggning runt

Bärbuskavskiljare (klar)
Upphöjda bäddar

Altan med pergola (ej klar inköpt mtrl)
Upphöjd bädd på altan (ej klar inköpt mtrl)
Sandlåda som när barnen blivit stora kan bli damm(ej klar)
Några nya fruktträd som inramning (finns tre saknas två)
Lägga flis och planera Rhoddisar och två träd för att ersätta åker(köpt 6 st Rhoddisar)

Sätta panel och tegeltak på byssja/atelje (ej klar köpt mtrl)

Som synes så har jag lite att göra biggrin.gif

För att få dimensionerna rätt så är huset 40 meter långt.
Zarah P
Oj, vilket projekt! Och snyggt blir det också!... smile.gif
Jo det tar nog en timme eller två rolleyes.gif

Men med tanke på att det enbart var leråker för två somrar sedan så går det åt rätt håll.

Skall bli klart intressant att ta sig lite tid och läsa på hur man på bästa sätt löser området med flis och Rhoddisar (kan inte stava till rhoderdendon)
fruberglund
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 22-12-2005, 14:03)
(kan inte stava till rhoderdendon)

Rhododendron eller Rododendron (lite försvenskat) biggrin.gif

Fina projekt du har!
gammelnalle
JA, DET ÄR DAGS ATT BYTA NICK!!!
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif

GOTT NYTT ÅR!!
Gammelnalle jag får nog gå i hamn med lite mer projekt innan jag anser mig ha grön fingrar. Men det kommer väl med tiden.

fruberglund: Där ser du jag stara fel jämt tongue.gif
Erkänn att det är lite klurig stavning. (Dock så kan jag stava till alla mina 20 fisk arter i akvariet på latin så helt däng är man nog inte ändå, åtminstone inte alltid)

Har efter lite funderingar ändrat lite på planeringen.
Den bruna ytan som visar den flisbelagda ytan blir större.
Detta då vi kan ha gungor och klätterställningar där då och inte nog med att vi slipper flytta på dem varje gång vi klipper gräset, det blir dessutom lite mjukare att ramla ner.

Fick tips om en massa billigt glas med så om bara tiden räcker till så lutar det åt att det blir ett växthus mot Byssjan med. Dock köper jag inte glaset förren jag vet att jag har tid, detta då mitt förra blåste iväg med gudrun pga att jag inte haft tid att motera allt glas. sad.gif
Som ni kanske ser så planerar och genomför vi inte saker på det lättast möjliga sätt.

Men igår satte tom jag ner foten när min fru talade om att hon hade fått en kontakt med billiga pooler.

Det lät typ så här

Min Fru-Den kostar inte mer än x och det är inte så mycket pengar. Och tänk vad mysigt för barnen. När du ändå gräver kan du lika gärna gräva lite djupar. (allt detta på ett andetag så att jag inte skulle hinna argumentera)

Jag-Ok det är inte dyrt men

Min fru avbryter mig-åhhh vad roligt de har plast som är mönstrad så det ser ut som mosaik och det skulle vara ursnyggt.

Jag-Vet du hur mycket det kommer kosta i el per år?

Tyst o funderar

Jag-pump 24h om dagen 7 dagar i veckan hela året samt ev uppvärming

Frugan-Hmmm tycker du vi skall göra klart vad vi har planerat innan vi tar på oss mer?

Till saken hör att hon är gravid i 8e månaden och vi håller på att inreda övervåningen.((bara bastu, badrum, klädkammare, 3 sovrum att fixa)
Tur att man inte är den enda med stora planer

wub.gif
Luddet
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 22-12-2005, 13:12)
Har kommit fram till att mina frågor angående trädgårdsplanering är svåra att förklarar utan en bild så jag har nu gjort en enkel skiss.

Ni får ursäkta att jag använt word för att måla men det var det jag hade tillhanda.

Be inte om ursäkt för att du använt Word. Det var ju en jättefin skiss.
Känner du till något annat program för att rita trädgårdar?
ejjan
Vilken otroligt vacker färg ni har valt på huset! wub.gif
Kul att se att ni satsar på trädgården till ett, som det ser ut, nybyggt hus. Har känslan av att trädgården ofta kommer långt ner på listan när folk bygger hus, ni vet; gräsmatta, häck och två träd på mitten.

Fick inspiration av dina bilder - kul att se!
Ingo
CITAT (ejjan @ 10-02-2006, 15:49)
Har känslan av att trädgården ofta kommer långt ner på listan när folk bygger hus

Skyldig..! rolleyes.gif Vi bygger visserligen inte nytt men har köpt ett renoveringsobjekt med mkt tråkig trädgård och tyvärr känns det som att jag vill att familjen ska ha det någorlunda fräscht inne...och det lär ta ett par år...innan jag lägger alltför mycket krut på trädgården.

Men jag håller med om att det är jättefint, "killen"! Beundrar särskilt stenarbetena.
Gillar också färgen på huset och det är egentligen lite konstigt, för vårt hus har en liknande sorts färgsättning - fast det är grågrönt i st f gråblått med blå snickerier i st f röda - och det tycker jag är jättefult! Fast det beror nog på sammanhanget. Vi har ett tjugotalshus i ett gammalt egnahemsområde så det passar inte alls in.
Luddet: Jag har faktiskt ett väldigt bra program för att skissa trädgård men eftersom det är ett grymt stort arkitektprogram så tar det veckor att lära sig.
Min kompis ritade faktiskt hela sitt hus i det programmet men för egendel så funkar nog nästan papper o penna bäst. Dock så skissar jag inte så bra att jag vill lägga ut dem utan då fuskar jag till lite med word rolleyes.gif

ejjan: Kul att du gillar vår kulör på huset, det är järvitriol. Så om man frågar en färghandel så är det inget bra alls smile.gif
Men om man ser på 300-400 år gamla hus så är det riktigt bra.
Jag förstår dock färghandlarna då allt det grå till vårt hus kostade 750 kr wub.gif
För att använda denna metod måste man dock bygga lite annorlunda än vanligt bla rejäla luftspalter bakom panelen och bra fasadvirke.

Ingo:Lovar dig att om du sätter igång med stenarbeten är du fast, det är så kul.
Visserligen rätt tungt jobb man när man väl har rätt verktyg så är det lite lättare.
Efter många arbetsdagar har jag kommit fram till att det rätta verktyget är en 0,5 tillverkad i Tjeckien. Andra förordar dock dansktillverkade 0,33or men jag tycker de har för hög alkoholhalt sleep.gif

Vårt hus ligger mitt på en åker så hos oss passar fägerna helt ok. Dock så är rött lite jobbigt då det bleks ganska snabbt och går mot rosa mad.gif
Men att måla knutar är inta så farligt mycket jobb, resten av huset behöver vi inte måla om nån gång (med lite tur)
noora
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-02-2006, 14:01)
Vårt hus ligger mitt på en åker så hos oss passar fägerna helt ok. Dock så är rött lite jobbigt då det bleks ganska snabbt och går mot rosa mad.gif
Men att måla knutar är inta så farligt mycket jobb, resten av huset behöver vi inte måla om nån gång (med lite tur)

Borde inte Falu rödfärg vara bra till knutarna då? Den bleknar väl inte i första taget? Jag har dessutom en känsla av att det borde passa fint till järnvitriolen smile.gif
Falu Rödfärg är en slamfärg som sakta men säkert rinner av kåken och därför måste man fylla på ofta. Dock kostar den lite och är lättarbetad så det är inte många som klagar.
Hade vi haft knutar målade med falu rödfärg hade panelen vid sidan om knutplankorna varit missfärgade just pga att den sakta rinner av.
Limeblossom
Det ser jättefint ut!
Alexander-VG-zon3
wow snyggt hus hadde kunnat gjort mycket för att få det . hoppas trädgården bler bra och att du bler nöjd wub.gif wub.gif
labarradepan
kanon fint smile.gif jag vill gärna ha egna tills till min "nya" trädgård, vet inte än hur det ser ut på min tomt eftersom jag nyss flyttat hit.

Vart hittar ni er fantasi?
pilgrim
Hej!

Vilket fint hus och trädgård! Jag är djupt imponerad av er stenmur. Vi har snart bott i vårt nybyggda hus i ett år och ska sätta igång med staket, häckar och gääärna stenmurar nu till våren. Funderingar som jag har:

Var har du fått tag på all sten?
Hur lång tid tog det?
Vilka verktyg behövde du?

Alla runt omkring mig har bara skakat på huvudet när jag pratar om mina stenmurar och sagt att det är omöjligt rolleyes.gif
Tack för bilderna och inspirationen.
Xelma
Har du stenmjöl under plattläggningen eller hur gör du?

Vi ska börja med gångar nu. Vårt hus är ett renoveringsobjekt från 1930. Vi har haft det i 2,5 år och byter all el, vatten, värme, avlopp, lagt om tak, renoverar de gamla fönstren mm. Vi räknar med att vara klara till jul, förutom trädgården. Men jag har inte kunnat hålla mig så som avkoppling har jag gjort vid de flesta rabatterna, jordförbättrat och skogat lite.

Det är fint med stenläggning runt växterna, hur gödslar du dem?

Det är vackert med järnvitriol.
Pilgrim: kul att du tycker om stenmuren. Materialet fick vi genom att gräva för grunden men har även köpt 46 ton kullersten som vi använt till diverse projekt.
Hur lång tid det tog hmmm klurigt att svara på.
Då jag inte gjort allt i en stöt och dessutom flyttat all sten ett par gånger (från grund till hög. från hög till mur osv) så är det svårt att uppskatta.
Denna muren tog dock lite extra tid då den samtidigt är stödmur för massorna övanför och då krävs det lite extra jobb med geotextil, grus osv.
Men om du har allt klart och grävt ett dike (alternativt grävt och fyllt med dött material) så kan man nog bygga 5 meter per dag i den höjd jag gjorde (120 cm hög)

Ang verktygen så var det dubbla spett, eupallar, plankbitar, en rejäl skottkärra, lite rättsnöre, rejält grova handskar, skinnbitar att binda mot underarmarna, byxor med knäskydd och skor med tåhättar.
Med ett spett och lite mothåll(sten, eupall, plakbitar) kan man flytta mycket mer än vad jag trodde. Anledningen till att jag hade skinnbitar på underarmarna var att jag märkte att man lätt rev sig och på grund av detta blev lite försiktig.

Xelma:Då vi bor i Gbg och inte har några större problem med tjäle så har jag grävt 30 cm, fyllt med rejält grovt material först ca 5-15 sedan makadam. Vi har hyrt padda och gått över så det blir hårt och slätt. Lagt stenen och fyllt på med både 0-5 samt sand.
Stenmjöl är ypperligt, dock skall man vara lite försiktig med sand då myror tycker om detta.

Stenläggningen runt växterna ät vi nöjda med rent visuellt och att det är praktiskt. Däromet så är det precis som du säger inte så bra med tanke på gödsling, men vi lägger på gödsel ovanpå gruset så det får rinna ner samt att vi när vi planterade dem fyllde på med massa gott (löv, pinnar, gödsel)
Håller tummarna för att denna lösning skall fungerar i längden.
Om det inte fungrar i längden kommer vi ta bort lite sten i mitten och använda oss av marktäckare där (lammöron) så att det ändå blir lätt att sköta.
Zanna
Vilket härligt hus och härlig trädgård!
tackar o bockar biggrin.gif

Och nu i dagarna har jag hämtat 300 danska sjösten så att jag kan sätta staket.
Skall bli riktigt skönt för det känna lite underligt att ha acceptabel ordning i trädgården och sedan inte ha något mellan åkermarkerna och gräsmattor.

Om jag orkar hämtar jag 150 till så att jag kan bygga en veranda till svärfars byssja som han har nedanför oss (då kan jag utan att skämmas använda denna som gäststuga åt vänner rolleyes.gif )
helios
Killen med gröna fingrar!
Jag måste protestera. Inte rinner Falu rödfärg av!!!!
Hoppas du inte valt nån äcklig röd plastfärg…
frugb
Hej! Det är inspirerande att titta på dina fina projekt!

Jag vill bygga mur runt tomten och har därför lite kostnadsfrågor:
Vad kostar 46 ton kullersten?
Vad blir totalkostnaden per meter för muren?
Var köper du all denna sten - bor också i Göteborgstrakten.

Tack och hej,
frugb
Whiskuchi
CITAT (Luddet @ 08-02-2006, 10:46)
Känner du till något annat program för att rita trädgårdar?

Corel Draw är visserligen inte gjort för att rita trädgårdar direkt, men ruskigt effektivt att arbeta i när man lärt sig det smile.gif
Gamla versioner är dessutom billiga (senaste versionen alltid svindyr tyvärr)

edit: glömde berömma Killensomvillhagrönafingrars JÄTTEFINA trädgård och hus smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon