Full version: Nytt Projekt -
little.lunatic
Nu har jag ett nytt projekt på gång! Jag ska bygga ett terrarie och inreda med en liten bit av Afrika. Det gäller Zaire/Kongos eller ugandas våtlands/djungelbiotop. Terrariet kommer att vara B:50cm D:50cm H:100cm. och kommer att bestå av 2/3 landdel och 1/3 vattendel. Bakgrunden kommer att formas som en bergvägg eller en jordsluttning.

Jag antar att det är många med mig som tycker det är kul med växter enligt en speciell biotop så nu söker jag inspiration på allt från vattenväxter till klätterväxter och blomprakter från det området. Låt fantasin flöda så lägger jag upp resultatet så fort det står färdigt. =)
niklaswik
Roligt. smile.gif

Jag har en dröm (som kanske aldrig blir mer än just en dröm..) om att göra om ett helt rum till en riktig djungel med ödlor, syrsor och kanske fåglar. Eller bara fåglar så att det åtminstone låter som en djungel.. smile.gif

Får jag dom ekonomiska resurserna som skulle krävas så ska jag absolut försöka förverkliga drömmen nån gång! biggrin.gif
Maggan H
Det låter härligt! Finns ett litet 'zoo' i Helsingborg som heter Tropicariet, där man kan strosa bland små apor, fåglar, lemurer och ödlor som är lösa. Det finns även spindlar och ormar, fast de är bakom lås och bom!. Denna gynnaren fick man gå under för att komma vidare, inte alla vågade....
little.lunatic
Ja det här med ett helt djungelrum har korsat mina tankar några gånger. Verkar dock svårt iom att det blir så fuktigt. men har man ett stort växthus i trädgården kan man ju bygga där.

Jo ett sånt där tropikarium har vi här i malmö också, i folkets park. Där finns många trevliga djur. Är speciellt intresserad av ormar och har sysslat med såna i 13 år nu ungefär. Så den där leguanen skrämmer inte mig iaf =) om den nu inte skulle lägga en klutt i huvet på en när man går under... =/

Men har ni någon info om växter från dessa afrikanska länder? Vill ju ha ett så naturtroget terrarie som möjligt.
niklaswik
Fuktighetsproblemet kan man ju lösa rätt enkelt genom att antingen riva ur ett badrum och ha som djungelrum eller att man tar ett vanligt rum och lägger in badrumsgolv och våtrumstapeter/kakel på väggarna.
Det svåraste enligt vad jag har tänkt mig är hur man löser "regnet". Ska man ha det någorlunda naturtroget så är det ju rör i taket som gäller med sprinklers eller liknande.

Ja usch vad krångligt det blir ändå, jag orkar nog aldrig göra det.. biggrin.gif
Jonte_rm
Rör....Nej nej...

Ett regnsystem innehåller pump, slangar och sprinklers... Hur lätt som helst smile.gif

mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
jag känner han som äger Tropicariet väldigt fiint och ett stort jobb har han laggt ner på det .
det låter roligt det du ska göra. har själv gjort nåt liknade i ett akvaruim på 500liter som jag fyllt med olika växter .fast se upp med så det inta bler för fuktigt på natten kan jag inte se igenom så du måste ha det öppet å dan smile.gif smile.gif
little.lunatic
Har någon några förslag på afrikanska växter?
Alexander-VG-zon3
är det inte lättare att försöka återskapa en regnskog från brasilen för där finns mer växter å sånt å välja på för afrika är ju mest trort typ det är bara den delen runt kongo som är tropisk med riktigt regn å fukt resten är mest troort
fast jag vet inte några växter som inns där kankse
doftdracena
buxbomfikus
fjolfikus
fågelbräcka
ampellija
palettblad
men sen vet jag inte vilka av växterna som gillar fukt eller värme eller nåt sånt men det är vad växter jag tror som kommer på samma område wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
sen på vatten växter vet jag inte riktigt
little.lunatic
Nej jag ska ha afrikansk tropisk biotop eftersom djuren som ska bo där (Atheris Hispida) kommer just därifrån. vill göra det så naturtroget som möjligt för dem.

Men tack ska du ha, ska kolla upp de växterna. Har sett Gloriosa superba, men jag vet inte var jag kan köpa sådana... någon som vet??
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (little.lunatic @ 23-12-2005, 18:57)
Men tack ska du ha, ska kolla upp de växterna. Har sett Gloriosa superba, men jag vet inte var jag kan köpa sådana... någon som vet??

Gloriosaknölar brukar man hitta i handeln på våren på de flesta varuhus där man ex. köper dahliaknölar, man brukar odla den i stora kärl på ex. altaner och balkonger.

Gloriosan blir dock väldigt stor, tror inte 100 x 50 x 50 räcker för denna växt.
Alexander-VG-zon3
oki ska du hhar djur med så är det inte roligt med sydamerikansr fast jag vet innte riktigkt mer vad det finns för växter unsure.gif unsure.gif
Jonte_rm
Jag försökte som dig göra en afrikaburk till mina djur (Atheris squamiger)...Dock så blev jag inte nöjd med de få växter jag hittade utan jag körde ändå...I burken finns nu två dracenor, en silverkalla och en fredskalla och en sju helvetes massa grenar...

Att det är mycket lättare att inreda med sydamerikanskt tema eller med tex asiatiskt tema...Det är så sant som jag heter Johannes wink.gif

Men jag hoppas du lyckas och du får gärna uppdatera hela tiden när du får tag på växter från afrikas regnskogar..

mvh // Johannes

ps..Är det inte äckligt irriterande att man inte kan fråga personal på blomsteraffärer om ursprungsland eller åtminstånde kunna söka på internet...

ps2. Snälla flaxss, läs igenom innan du postar så kanske inläggen blir läsliga i alla fall smile.gif Inget illa menat men det blir så mycket bättre då...
Jonte_rm
Glömde fråga om pelargoner...De är väl afrikanska...men vilket klimat?

Sen så ska jag rätta lite...Atherisar kommer inte ifrån de djupaste regnskogarna utan vill ha lite sådär mitt i mellan i fuktighetsnivå..Ca 60-70 %

mvh // Johannes
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Jonte_rm @ 23-12-2005, 20:08)
ps..Är det inte äckligt irriterande att man inte kan fråga personal på blomsteraffärer om ursprungsland eller åtminstånde kunna söka på internet...
.

Om man vet vilka växter man vill ha kan man söka på växtnamnen i SKUD det brukar ofta stå vart i världen de kommer ifrån ifall man söker på de rena arterna.

SKUD

+ I blomsterfrämjandets växtinformation brukar det stå vart växterna kommer ifrån

http://www.blomsterframjandet.se/
Jonte_rm
Jo men grejjen är ju att om man bara vet ursprungslandet och klimat så finns det ingenstans o söka.. O dom på affärerna vet ju inget..

mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
hhahahah skrattade själlv när jag läste det men jag skriver snabbt och utan punkter så det bler lite svår läst ibland typ tänk på mina svenslka lärare biggrin.gif biggrin.gif
men flitiga lisa kommer väl därifrån
novemberljus
blyblomma
Åsa, mälardalen zon 2
Finns det ingen flora om afrikanska växter på bilblioteket ev. via fjärrlån på svenska eller engelska, det brukar ju finnas floror för de flesta kontinenter och länder?
Zazu
CITAT (Jonte_rm @ 23-12-2005, 20:10)

pelargoner kommer från afrika, men inte de tropiska delarna, utan torra områden i sydafrika.
en afrikansk växt som jag tror passar i terrarium är saintpaulia.

mvh zazu
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Zazu @ 24-12-2005, 14:19)
CITAT (Jonte_rm @ 23-12-2005, 20:10)

pelargoner kommer från afrika, men inte de tropiska delarna, utan torra områden i sydafrika.
en afrikansk växt som jag tror passar i terrarium är saintpaulia.

mvh zazu

Fast inte i superfuktig miljö men i ett lite torrare terrarium kan saintpaulia funka. Saintpaulior växer normalt i väldränerad jord ex. på bergssluttningar och de ruttnar lätt om det blir för fuktigt. +Många vildarter vill inte ha det alltför varmt, runt +17-19C brukar de ofta trivas i har jag märkt.
little.lunatic
Oj! Vilket gensvar man fick! Och på självaste julafton också.

Jonte:
Kul att du också har Atheris! skulle vilja se bilder på ditt/dina terrarier.

Gloriosa superba blir väldigt stor, ja. Därför hade jag tänkt att hålla den nerklippt när den börjar växa ur terrariet. Poängen med den var att den skulle växa snabbt, vara vacker och inhemsk. Dessutom var det i princip den enda klätterväxten jag hittade från det området som också växer fort. Det är därför jag frågar här.

Resten av terrariet byggs enligt blackjungle.coms princip, något modifierat.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon slags Cyperus kan funka, många av växerna i det släktet växer i de tropiska delarna av africa och de gillar hög luftfuktighet + de har ingen viloperiod som Gloriosan har.

Denna sorten kan man ex.. hitta frön till hos Impecta
Åsa, mälardalen zon 2
Andra växter som kanske också kan funka är

Malabarspenat Mycket lättodlad från frö + fröerna är billiga (jag har köpt hos Runåbergs och påsen var ganska välfylld) + växten är god att äta tillagad, smakar som spenat. Växten säljs ibland (dyrt) i handeln som krukväxt.
Här hittas foto på hur min malabarspenat brukar se ut på sommaren.

Vanlig flitig lisa Denna verkar också komma från tropiska delar av afrika och den brukar ju funka bra som krukväxt och är hyfsat lättförökad både med frö och sticklingar så den skulle man kunna tänka sig att testa i ett terrarium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon