Fru Frö
Har en massa slingerväxter, blomman för dagen och krasse, som jag sådde i mitten på mars, och nu är rejält sugna på att slingra sig i nått annat än polarna där brevid...... wub.gif biggrin.gif
Men när törs man tro att frosten är över.... bor i norra delen av Stockholm.

Hej svej
sleep.gif biggrin.gif tongue.gif
Anders zon III
Det där varierar ju beroende på art. En del växer dåligt om det är kallt, behöver inte vara frost för att de ska få skador...

Frost i maj i inlandet är väl rätt vanligt...
Järfälla
I annan tråd läste jag att Blomman för dagen inte klarar minsta frostknäpp - så håll dig till tåls.

Jag är i samma situation. Håller på bli skiljsmässa pga djungeln i köket, vi ryms inte vid bordet längre... Nästa år blir det INTE Blomman för dagen - åtminstone inte mars-sådd (som det stod på påsen)
yla
hehe jag hade kanske tur som inte kunde så förrän i veckan tror de va 4 dagar sedan o saker o ting gror så det knakar blomman för dagen e redan upp 2centimeter o plocksalladen enoenhalv så det känns så härligt att de gror så snabbt nu då jag kom igång så sent
alrunorna skulle ju ta flera månader för o gro så dom sådde jag innan jag åkte till skåne o dom kom upp direkt så nu har jag satt ut en ute på sin plats i landet med en halvgenomskinlig balja över o så halm o hoppas att den ska klara sej ,,,,,,ska bli spännande ,,dom tre andra får vänta inomhus
häxörten skulle också ta en månad o om den inte grodde skulle den in i kylskåpet i fem veckor så nu står den i kylskåpet wub.gif hoppas att ingen kollar in i mitt kylskåp som inte begriper de där me stratifisering (hm stavning??)
underbara tider med frön o jord
bara det värsta köldknäppen nu går över igen så kanske mankan börja utomhus också,,,,,,,,,,LÄÄÄÄNGTAR
Cilla
Jag är för det mesta för tidig med frösådderna, och skapar kaos i stugan med djungeln som

först står i prydliga rader på brädor hängande för fönstren och på kanten av matbordet, i fönsterbrädor mm
sedan börjar skymma all form av utsikt genom fönstren, börjar ringa sig på matbordet och skrivbordet och
ändra vardagslivet här så att man äter och skriver stående till exempel.
I mitten av maj brukar allt vara en enda okontrollerad djungel som slingrar sig i varandra och i andra inomhusväxter. Bevattningen resulterar allt oftare i skyfall på golv, bord och stolar - liksom katter.
I slutet av maj har till och med katterna tröttnat på att gömma sig i djungeln - de kommer helt enkelt inte in. Det mesta blommar och en dag blir det sekatörrensning för att det ska bli möjligt att vattna det som står längst in...
I början av juni åker allt ut, vissa utan avhärdning alls men med skuggning och fiberduk. Inte alls det bästa, jag vet - men vanligtvis har jag många exemplar av varje sort och de starka som överlever blir riktigt präktiga...

I år har jag däremot lyckats hålla mig tillbaka. Igår skedde första tomatsådderna, och detta år valde jag tidiga sorter. En hel del annat kommer jag inte att fröså förrän om 10 dagar.
Kicki
Jag sådde min blomman för dagen redan i mitten av februari. Den sligrar sig så fint i fönstret.
Var nog lite för ivrig....
kan man toppa den? wink.gif
yla
CITAT (oldwolfie @ 24-04-2003, 23:09)
alrunorna skulle ju ta flera månader för o gro så dom sådde jag innan jag åkte till skåne o dom kom upp direkt så nu har jag satt ut en ute på sin plats i landet med en halvgenomskinlig balja över o så halm o hoppas att den ska klara sej ,,,,,,ska bli spännande ,,dom tre andra får vänta inomhus

än sålänge så lever den trots lite minusgrader ett par ggr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon