Rossi
Vi pratade om kaktusar i en annan tråd här där jag nämnde att jag förut själv odlade kaktusar och drog fram dem från frön.

Här kommer en länk till mitt album där jag har lagt ut lite bilder på några av mina kaktusar.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4018&uuid=rossi
stennie
Tjusigt värre...

Jag har en del som jag har dragit upp från frö, men det är bara en som blommat än så länge....

Rossi
Mmm! Fin, Stennie! Vad är det för sort? Är det en Echinopsis månne?
stennie
Ja !

Köpt som Seti-echinopsis mirabilis ...
wolkenkrabber
Fin fina kaktusar rossi!

hur lång tid tar det för dem att bli stor nog att blomma månne?
niklaswik
Finfina kaktusar ni har/hade. smile.gif

Så där många orkar jag nog aldrig skaffa..

blink.gif oops det skulle jag aldrig sagt, nu kommer jag säkert få äta upp det där och sitter med kaktusar upp till hakan om ett år.. wink.gif tongue.gif
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 22-12-2005, 20:19)
Fin fina kaktusar rossi!

hur lång tid tar det för dem att bli stor nog att blomma månne?

Tack! Ja, det är lite olika beroende på sort och så men ca. 2-3 år skulle jag tippa att det tog för de mest snabbväxande. Vissa av kaktusarna köpte jag färdiga men tyvärr finns det inte så mycket fina kaktusar ute i affärerna. Bara trista saker .... Men som tur är så finns det ju entusiaster på nätet så man kan köpa blomfärdiga storlekar av fina sorter!
Rossi
CITAT (niklaswik @ 22-12-2005, 20:57)
Finfina kaktusar ni har/hade. smile.gif

Så där många orkar jag nog aldrig skaffa..

blink.gif oops det skulle jag aldrig sagt, nu kommer jag säkert få äta upp det där och sitter med kaktusar upp till hakan om ett år.. wink.gif tongue.gif

Tack, tack!

Ja du, vänta bara! När man väl fastnar på något så är det kört, ha, ha!
Ingrid på Västkusten
Seti-echinopsis mirabilis kan blomma inom ett år efter sådd.

Kul med en kaktusbildtråd!

Hälsar Ingrid
Rossi
Fint Ingrid! Rebutia är en favorit hos mig! Så tacksamma och blomvilliga och vackra!
stennie
Om någon är intresserad så har jag lite fröer efter min echinopsis.. biggrin.gif
pialotta
blommorna är helt sanslöst vackra,
fina bilder Rossi och ni andra
Emma_
Finns rebutia att köpa som planta i vanliga blomsterbutiker eller kan man bara köpa frön?
Emma_
Superfina kaktusar förresten.. jag är egentligen inget "kaktusfan", men man blir ju lite sugen.. smile.gif

Kram Emma
Rossi
CITAT (Emma_ @ 03-01-2006, 01:32)
Finns rebutia att köpa som planta i vanliga blomsterbutiker eller kan man bara köpa frön?

Det händer att man kan hitta dem i vanliga butiker men det har blivit mer och mer sällsynt tycker jag. Det bästa är att antingen så dem själv från frön eller hitta färdiga plantor på nätet.
Emma_
Aha tack.. något tips på en bra sida?

Och förresten, är det sant att svärmors kudde, Echinocactus grusonii, börjar blomma tidigast efter femtio år? blink.gif

Kram Emma
Alexander-VG-zon3
jätte fina blommor å katusar köpte min allra första katus i da hoppas jag klarra den har ni några tips på hur man sköter en sort av fikonkatus smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (Emma_ @ 03-01-2006, 16:04)
Aha tack.. något tips på en bra sida?

Och förresten, är det sant att svärmors kudde, Echinocactus grusonii, börjar blomma tidigast efter femtio år? blink.gif

Kram Emma

När det gäller kaktusfröer kan jag varmt rekommendera att handla från den här webshopen:

http://www.succseed.com/

Deras sortiment är väldigt stort och de är seriösa. I alla fall var det så förr att de ibland kunde sälja även små sticklingar, inte bara frön.

Annars kan man köpa kaktusplantor från t.ex.

http://www.wermlanddesertplants.se/

Båda shopparna är svenska.

Lycka till!
Carex
Mycket snygga kaktusar. Försökte själv för några år sedan, men efter ett tag säckade de bara ihop som om de försvann inuti och bara utsidan blev kvar:(
Rossi
CITAT (Carex @ 04-01-2006, 00:40)
Mycket snygga kaktusar. Försökte själv för några år sedan, men efter ett tag säckade de bara ihop som om de försvann inuti och bara utsidan blev kvar:(

De fick nog för mycket vatten då.
Katti med torpet
CITAT (Rossi @ 22-12-2005, 18:49)
Vi pratade om kaktusar i en annan tråd här där jag nämnde att jag förut själv odlade kaktusar och drog fram dem från frön.

Här kommer en länk till mitt album där jag har lagt ut lite bilder på några av mina kaktusar.

Otroligt fina kakutsar, jag är djupt imponerad!
(Själv har jag aldrig lyckats få en kaktus att blomma)

Kan dock inte låta blir att tycka att det är lite synd att låta skönheterna trängas med varandra i "fula" plastkrukor. De drunknar ju i mängden.
Med så många vackra plantor skulle du ju kunna göra jätteläckra sammplanteringar a la ökenstil med lite sten och kanske torkade eller förkolnade grenar osv.
Ingrid på Västkusten
Fula plastkrukor :-)

Jo krukdebatten ibland kaktusentusiaster är jättelång och seglivad, men faktum är att plastkrukor förutsatt att de inte blir varma är jättebra för kaktusar jämfört med lerkrukor ( nu lämnar vi den estetiska biten därhän och syftar på odlingsmässiga egenskaper då ). Om jag hade en sandbädd underbevattning och värmekabel skulle jag ha bara lerkrukor nedsänkta i sandbädden, men när man inte har det är det itne så lyckat för kaktusarnas rotsystem med lerkrukor , och när det blir torra krukor och torra rötter emot lerkruksväggen blir det rotlöss tyvärr. Brev p Posten :-( när det blir torrt tyvärr.

Sedan är det ofta en prisfråga - och jag som har MÅNGA kaktusar vill ju få plats med så många som möjligt. Ergo - fyrkantiga plastkrukor!

Hälsar Ingrid med ett leende!
Rossi
CITAT (Katti med torpet @ 04-01-2006, 13:37)
CITAT (Rossi @ 22-12-2005, 18:49)

Otroligt fina kakutsar, jag är djupt imponerad!
(Själv har jag aldrig lyckats få en kaktus att blomma)

Kan dock inte låta blir att tycka att det är lite synd att låta skönheterna trängas med varandra i "fula" plastkrukor. De drunknar ju i mängden.
Med så många vackra plantor skulle du ju kunna göra jätteläckra sammplanteringar a la ökenstil med lite sten och kanske torkade eller förkolnade grenar osv.

Synd att du tycker att plastkrukorna är fula. Ingrid har gett alla argument FÖR plastkrukor redan så jag behöver inte gå in på den biten.

När det gäller samplanteringar etc. så går det ofta ut över kvaliteten. Det gör det i alla fall definitivt svårare att ge varje enskild kaktus den mängd vatten och näring som den behöver. För att inte tala om att flytta krukorna när det gäller sommarförvaring/vinterförvaring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon