Katti med torpet
Har förstått att min vackra vita rumsazalea vill ha kalkfritt vatten.
Har sökt på detta forum och konstaterat att om man inte har tillgång till osmos-vatten så är det regnvatten eller tillsatser som gäller.
Någon föreslog batterivatten (det är väl destilerat och borde då vara kalkfritt eller?) men det kanske blir dyrt wink.gif
Bor i Haninge och tror att vi har relativt mjukt vatten men jag vet inte säkert.
1) hur kollar jag mitt vatten-ph på enklaste sätt?
2) hur mjukt måste det vara för att t.ex. en rumsazalea inte skall misstycka och vad blir symptomen om vattnet är för hårt?
3) hur gör ni för att mjuka upp ert vatten, om ni nu gör något?
4) kan man använda kondensvattnet från en ac eller luftavfuktare?
Alexander-VG-zon3
fråga komunen eller nåt sen så tar jag mitt vatten på 3 sätt

1.regnvatten när det finns
2.från mitt akvarium
3.batteri vatten
det är dom metoderna som jag tycker funkar sen att koka vatten är inte bra fast många böcker och även här så är det inte bra man ångar veck det växten behöver

det är vad jag kunde ge smile.gif smile.gif smile.gif
zaaritha
Koka vattnet!! rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
här står fakta

KRANVATTEN

Vattenverket kontrollerar vårt dricksvatten (kranvatten) och tillsätter KLOR för att tex. bakterier inte skall kunna frodas här.. Även KALK tillsätts för att inte våra ledningar skall ta skada av vattnet...
De flesta köttätande växter SKYR kalk, dvs. de tål inte kalk.
Vårt kranvattens PH värde ligger på ca: 8.3 och det är därför för högt.
Det går att ge dem kranvatten, som en nödlösning. Beroende på vart man bor så kan alltså vattenkvalitén variera. Man kan kontakta vattenverket och be om en analys ifall man vill veta vad som finns i kranvattnet.

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

STÅ ÖVER NATTEN:ställa vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har använts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

REGNVATTEN

Regnvatten går utmärkt att samla in... Visst är det föroreningar i regnvattnet, och det ser man när man haft det i en vit hink. Men trots det så är det ändå långt mycket bättre än kranvattnet.

BATTERIVATTEN

Detta är destillerat vatten, och går utmärkt att använda. Billigaste sättet är att köpa större mängd och prata till sig en rejäl rabatt.

OSMOSVATTEN

Här har man pressat vattnet genom ett membran och ALLT utom helt rent vatten har filtrerats bort. Rena champagnen för egentligen alla växter.

(från sidan brutala blommor läs min pappa han är duktig på vatten kemi och han har bekräftat att det som står där är ren fakta)
Katti med torpet
Tack för alla svar, dock kvarstår några frågor:

2) Vad är rätt ph för för att t.ex. en rumsazalea inte skall misstycka och vad blir symptomen om vattnet är för hårt?
4) kan man använda kondensvattnet från en ac eller luftavfuktare, kondensvatten borde väl vara det samma som destillerat vatten?

Funderar också på det där med att kolla vatten-ph, visst kan jag fråga kommunen när det gäller kranvattnet, men om jag skulle vilka kolla t.ex. regnvatten, kokt vatten eller dest.vatten måste det ju till något annat.
Har ett difust skol-minne av några papperslappar som blev blå... Eller kan man använda ph-mätaren man har köpt till jorden, tål den ett vattenbad?
Alexander-VG-zon3
jo såna papers lappar soh visart fäger kan du köpa i en vanlig djuräfar

4) å
2) vegt jag inte
sen koktvatten ska du inte tänka på som jag skrev inann det är som kranvatten dom är lika dåliga smile.gif smile.gif jag kan kolla i en krukväxtbok men vet du redan att deninte gillar kalk så ge den inte det
Tapio
Halaj!

Bra inlägg av flaxss, det finns inte mycket att tillägga där.

Jo, att koka vatten är en utmärkt metod för att få bort kalk. Det är bara det att det är det förångade vattnet som är kalkfritt. Man måste alltså ta vara på ångorna. Det verkar vara en jobbig metod.

Kondensvatten från en avfuktare/AC-anläggning är destillerat.

pH-mätstickor finns att handla på apoteket.

//T
kristerh
CITAT (Katti med torpet @ 22-12-2005, 21:46)
Bor i Haninge och tror att vi har relativt mjukt vatten men jag vet inte säkert.
4) kan man använda kondensvattnet från en ac eller luftavfuktare?

I Haninge har ni mjukt vatten. Du kan använda vatten från tex torktumlaren.
krister
Katti med torpet
Tack snälla flaxss för utförliga svar även om jag har lite svårt att förstå allt du skiver, som svaret på punkt 4 t.e.x blink.gif

CITAT (flaxss @ 23-12-2005, 09:20)
jo såna papers  lappar soh visart fäger  kan  du köpa i en vanlig djuräfar

4) å
2) vegt jag inte

Med era tips skall det nog lösa sig men inte med vatten från tumlaren.
Kan ni se mig smyga ut som en tjuv om natten för att nalla vatten från tumlaren i den gemensamma tvättstugan?!? Om grannarna ser mig då ringer de nog efter vita plingpling bilen och så kommer farbröderna med den vita tröjan med långa ärmar och hämtar mig tongue.gif biggrin.gif
little.lunatic
Jag använder en annan metod eftersom jag inte kommit på en bra idé på att ta vara på ångvatten.
Här följer en steglista på vad du kan göra:

1. Använd 2 likadana pet-flaskor (1.5 eller 2- liter)
2. Skär av toppen på den ena ca 10-13cm nedanför korken. Ställ den åt sidan.
3. Skär av bottnen på den andra flaskan. Skruva av korken och pressa ner en bit akvariepumpfilet i halsen på den så det täcker upp. Fungerar även med skumgummi.
4. Placera en bit nylonstrumpa över öppningen och säkra den med en gummisnodd.
5. Tryck i torv i flaskan till lite mer än hälften. Pressa ner det ordentligt så det blir tätpackat.
6. placera flaskan med filtret neråt i den första flaskan. Fyll sedan på med vatten över torven.

7. Voilá! Ett torvfilter som renar mycket av kalken. Dessutom får du ett surare vatten som tom kan ta bort redan befintliga kalkfläckar. När den undre flaskan är fylld, häll över vattnet i en blomspruta. Du kan också tillsätta lite citronsaft som förstärker effekten, men är fortfarande naturligt.

Jag använder denna metod till alla mina växter utom min ficus som bälgar i sig enorma mängder. Mossa, ormbunkar mm föredrar detta vattnet. (det är bara en tidsfråga innan mossan dör av vanligt vatten)

Regnvatten fungerar bra, men jag hade inte velat ge det till varken mina växter eller djur, eftersom där lär va en hel del avgaser här i malmö city.

Lycka till!
Fråga om du undrar något.
Carex
I Göteborg har vi mjukt vatten och det har jag alltid använt till mina azaleor utan att de klagat!:)
kristerh
CITAT (Katti med torpet @ 23-12-2005, 12:15)
Kan ni se mig smyga ut som en tjuv om natten för att nalla vatten från tumlaren i den gemensamma tvättstugan?!? Om grannarna ser mig då ringer de nog efter vita plingpling bilen och så kommer farbröderna med den vita tröjan med långa ärmar och hämtar mig tongue.gif biggrin.gif

biggrin.gif laugh.gif
krister
Alexander-VG-zon3
little.lunatic det ska jag prova smart smile.gif smile.gif jo det är ju det bor man i större städer så är det mer förärenat än var jag bor smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon