Full version: SKINK-SKIT
Maria i Helsingborg
Min man, som just kokt julskinkan, kallade ut mig i köket för att låta min känsliga näsa sniffa på den trinda skinkan eftersom han tycker sig uppfatta en doft som han inte kan placera.

"Den luktar lite som i svinstallar" blir min dom.
"Ensilage......myrsyra" utropar min käre make.

Nu till frågan:

Är skinkan fortfarande ätbar eller ska den kastas illa kvickt?
Man vill ju inte skicka hem gäster med magsjuka sad.gif
*Felix matte*
Kasta inte... men lägg den i påse, knyt igen påsen för att slippa lukt. Lämna igen den.

Bara nu i dec har vi fått lämna igen en Fjällröding... luktade skitäckligt när förpackningen öppnades och fläsklägg som hade en konstig sur äcklig lukt. Uäääck!

Helst griskött ska man vara extra noga med att inte äta om det inte luktar fräscht.
lissa
Det är nackdelen med färdiginpackad mat...man vet ju inte hur den är förräns man öppnar paketet. Hör till skaran som alltid FÖRSÖKER köpa över disk. Tyvärr går det ju inte överallt, och det är lite synd, för om man ska ha folk på mat och det är en lördagkväll..vad gör man. Nu har ju allt en bäst före stämpel som man tycker borde vara tillförlitlig, men om kyl-kedjan bryts så kan det gå illa åt maten....Hoppas ni hinner byta skinkan..och tillaga den i tid
Betty
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-12-2005, 22:27)
Är skinkan fortfarande ätbar eller ska den kastas illa kvickt?
Man vill ju inte skicka hem gäster med magsjuka sad.gif

ta inga risker, lämna tillbaks den och kräv en ny!
Maria i Helsingborg
Det är ju för tråkigt! 6 kg skinka åt fanders. Det är bara så konstigt för spadet luktar inte alls konstigt och köttet smakar inte tokigt.......men det är kanske bäst ändå.

Ja, tur att vi inte är ute i allra sista stund - om man ändå ska försöka vara positiv sleep.gif
Maria i Helsingborg
Tack för snabba svar, förresten smile.gif
Tesa
Det kan väl bli "galtsmak" på griskött ibland...då är det inget fel på köttet men det luktar inte så aptitligt..Det är väl nå´ hormoner eller nåt som gör att det blir så...kanske tilldragande på grisdamer..
*Felix matte*
Jag var tvungen att gå och lukta på skinkan som vi har tagit fram på tining... kände att den redan var halvtinad... luktade OK... så den fick åka in i skafferiet där det är svalare än på köksbänken. Ugnsbakas imorgon.
Tesa
CITAT (Tesa @ 22-12-2005, 23:19)
Det kan väl bli "galtsmak" på griskött ibland...då är det inget fel på köttet men det luktar inte så aptitligt..Det är väl nå´ hormoner eller nåt som gör att det blir så...kanske tilldragande på grisdamer..

Jag menade ju "GALTLUKT" va klart..
Maria i Helsingborg
CITAT
Jag var tvungen att gå och lukta på skinkan som vi har tagit fram på tining... kände att den redan var halvtinad... luktade OK... så den fick åka in i skafferiet där det är svalare än på köksbänken. Ugnsbakas imorgon.
Bättre safe than sorry!

CITAT

Jag menade ju "GALTLUKT" va klart..

Tänkte väl tongue.gif rolleyes.gif
zaaritha
Jepp!
Är skinkan från en okastrerad grishanne---då luktar köttet illa!!
Pirum
CITAT (zaaritha @ 22-12-2005, 23:34)
Jepp!
Är skinkan från en okastrerad grishanne---då luktar köttet illa!!

Men sådana finns väl knappt alls att köpa i affärer? Är ju snarare regel att alla galtar som inte ska användas till avel kastreras omedelbums.

Fast kanske även kastrerade grisar kan lukta galt ibland?

Tror för övrigt inte att alla galtar luktar galt, kanske finns nån grisbonde här som kan utreda saken? smile.gif
zaaritha
Vore bra!!
amaira
CITAT (Pirum @ 23-12-2005, 00:25)
Är ju snarare regel att alla galtar som inte ska användas till avel kastreras omedelbums.

Jag tror (det har varit så tidigare i alla fall) att man ... oops, läs försiktigt här alla män ... skär bort testiklarna på kultingarna när de är så gott som nyfödda. Utan bedövning också...

Det är en "enkel" procedur, till skillnad mot kastrering av katter och hästar och annat som de flesta känner bättre till.

Men alla är vi ju inte lika skapta! Ibland "lyckas" inte kastreringen fullständigt.
Jag vet ju inte alls, men kan tänka mig att det är vad som hänt er Maria. En gris som "slunkit igenom" i "rutinerna".
I dagens stordrift (om du nu inte köpt en eko-skinka) finns dessutom inte mycket utrymme för "åtgärder" utanför rutinerna, som nog oftast går på löpande band (med eller utan människohänder).
Lassila
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-12-2005, 22:27)
"Den luktar lite som i svinstallar" blir min dom.
"Ensilage......myrsyra" utropar min käre make.

Icket kastrerade galtar kan lukta satan (ursäkta uttrycket) typ 1 av 10 stinker, därför kastreras nästan alltid galtar som inte ska användas till avel
kristerh
min faster köpte en skinka förra julen som var alldeles rutten, luktade inte gott, och såg helt skum ut, kan det vara förra årets skinka hon fick tag på
alltså fr 03 wink.gif eller oxså har det någonstans hanterats fel med för hög temp. Hon fick lämna tillb den utan knussel.
krister
Tesa
Det räcker väl att bara liiite blir kvar av testikeln...men jag tror att det blir vanligare med okastrerat igen eftersom det blir sånt väsen om just att det sker utan bedövning...själv tror jag ju att det blir mer smärta med bedövningssprutan...ärligt talat...
Det handlar om 2 små snitt, kläm och klipp...på några sekunder med van hand skulle jag tro att det tar..
Det skulle säkert gå lika fort med katter och hundar om inte djurägarna var närvarande...de har nog mer ont än djuren..
Jag har inte sett eller gjort detta själv annat än på kalvar och katten som veterinären kastrerade här hemma mitt på köksbordet med assistens av min son.. blink.gif

Och sen skall väl även avelsgaltar slaktas till slut...kanske har du råkat få en sån grisaröv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon