Full version: Hemsideproblem
AndreasBlomquist
Halloj,

Jag håller för fullt på att jobba på en egen trädgårdshemsida och har kommit ganska långt i kodandet av ett växtlexikon, bra mycket mer komplext än de som finns på den svenska sajter med sådant idag.

Frågan är vad som är intressant att veta om växter?

Jag har för närvarande med följande saker:

Vetenskapligt namn, familjenamn, vanligt namn, zonindelning, typ av växt (trä, buske, ros etc). Historik och vanlig användning av växten.

Utöver detta så finner man också höjd och omfångsuppgifter på växterna baserat på ålder av växten.
Jag har en sektion om bladverket, färg, doft, typ (lövfällande, vintergrön etc) samt ifall någon tid på året är speciellt intressant för bladverket skull.

Det finns också en sektion om blommor, vilket täcker allt från färg, doft och storlek, blomningstid med mera.

Givetvis finns det en liknande sektion även om fruktsättning och frukter samt en sektion för stammen.

Det finns också en sektion för hur den bör placeras, skuggigt etc.

Den avslutande sektionen är om förökning och kultivering och det är just där jag har lite problem med vad jag ska ha med. Är det någon som har förslag?

// Andreas
Tesa
Kanske hur den förökas lämpligast, en svårighetsgrad kanske....groningstid för frön, groningstemp, stratifiering eller ej, ljus eller mörkergroende...sånt skulle jag vilja veta iaf
AndreasBlomquist
Tack Tesa! Jag har tagit med de sakerna. Nu ska jag bara försöka få in allt i databasen och få den fungerande också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon