loali
Jag har nyligen fått ärva några meter trädgårdshallon av min syster, som jag och sambon glatt grävde ner i jorden för ett par dagar sen. Nu undrar jag om de ska vattnas? Det är fortfarande minusgrader här på nätterna (zon 4-5), och jag är rätt att vattnet ska frysa till is runt rötterna. Vad ska jag göra?

Har köpt små sättlökar av rödlök och vitlök. Kan dessa sättas redan nu, eller måste jorden bli varm först? I fjol kom rödlöken mkt dåligt. Ska jorden kalkas just där jag har satt rödlöken?

Mina små frösådda pelargoner har blivit en dryg decimeter stora nu. Ska de toppas? I så fall, hur gör jag?

Pumpa - ska jag förså dem inomhus, och när kan jag sätta ut dem?

Rödbeta - samma fråga som ovan?

Persilja, dill och sallater ska väl ändå inte försås???

//Trädgårdsrookien blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hallon: Är marken ganska blöt behöver du inte vattna men börjar den torka upp så kan du vattna. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att vattnet ska frysa nere vid rötterna, även om det är minusgrader i luften på natten så brukar inte marken hinna frysa så djupt ner ofta är det bara det översta skorpan på jorden som fryser till ifall det skulle bli kallt.

Rödlök: jorden bör vara lucker och varm och ganska näringsrik. Har du väldigt lågt pH så kan man kalka annars så brukar man sällan behöva kalka. Förbättrar man jorden med organiskt material så trivs de flesta grönsaker utan kalkning. Använder du konstgödning så kan man behöva kalka ibland. Rödlök går lättare i blom än gul lök ifall man sätter den för tidigt så det är ofta ingen ide att plantera tidigt utan vänta tills jorden har en temp på närmre +8-10. Små sättlökar sägs ge de största lökarna. Vattna vid torka.

Vitlöken skulle nog jag peta ner direkt när jorden rett sig, i näringsrik, väldränerad lucker jord. Själv har jag faktiskt inte lyckats speciellt bra med vårplantering av vitlök, det brukar gå bäst ifall man planterar dem på hösten (på väldränerad plats). Vattna gärna vitlöken med näring under sommaren vitlök är näringskrävande alt. ge dem gräsklipp.

Pelargon: Svårt att veta om den går att toppa när man inte ser den, men går det att mjuktoppa så att 4-6 riktiga blad är kvar så går det bra att toppa annars kan du vänta ett tag med toppningen.

Pumpa kan förkultiveras 3-4v innan utplantering. Pumpa tål ingen frost + marken bör ha en temperatur på runt +15 när plantorna planteras ut så i zon 4-5 kan du nog vänta med sådden ett bra tag till.

Rödbetor brukar man direktså, jorden bör ha en temperatur på minst +6-7C. Sådana grönsaker som växer under mark ex. morot, palsternacka, svartrot och liknande brukar ofta inte gå så bra att förkultivera rötterna vill vara ostörda för att de ska utvecklas som de ska.

Persilja, dill, sallat går både att förkultivera och att direktså.
Minimitemp av jorden:
persilja +5C
dill +4C
sallat +4C

Kan också tipsa om dessa sidor här på odla.nu

http://www.odla.nu/vegt/
http://www.odla.nu/krydd/
http://www.odla.nu/bar/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon