Full version: Kokonger?
Airamya
Hej! Det var länge sedan jag var här nu. Har börjat jobba så jag hinner inte med... Vi har en stor mängd växter på min arbetsplats, varav 95 % mår jättedåligt av olika orsaker. Detta håller jag på o försöker styra upp men hittade något som för mig ser helt obekant ut.
På undersidan av vissa blad finns något som ser ut som vita kokonger, ungefär som efter ängrar eller mal (men såna går väl inte på växter??).
Ovansidan av bladen är lite kletiga och har små, små vita prickar (så även undersidan) som kan vara avföring kanske, eller kryp?
Någon som vet vad detta kan vara?
Tacksam för alla idéer.

God Jul smile.gif
//Airamya

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som ullöss jag. Och de brukar avge klibbig honungsdagg.
Airamya
Jo, min första tanke när jag såg dem var också ullöss, men när jag tittade närmare så stämde det inte riktigt. Jag kan inte hitta några ullöss (vet hur de ser ut) utan bara de jättesmå vita prickarna och dessa 'kokonger'. (Det är tomma kokonger förresten, de blir bara luddigt smul när man tar på dem).
Men... ullöss kanske lämnar sådana kokonger efter sig? Tycker att jag borde kunna se en o annan lus dock, vilket jag inte gör.
kristerh
CITAT (Airamya @ 23-12-2005, 11:28)
Men... ullöss kanske lämnar sådana kokonger efter sig? Tycker att jag borde kunna se en o annan lus dock, vilket jag inte gör.

Ullöss lämnar inga kokonger, utan det är vita luddiga saker i olika storlekar
som kryper omkring och sitter lite överallt wink.gif
verkar som om det skulle kunna vara någon som ömsar skinn wink.gif
bladlöss kan det väl inte vara, det känner du väl igen wink.gif
trips kanske wink.gif
krister
kerstin z5-6
Mjöl löss -vita flygare -lämnar kokonger, och har ett puppstadium -kan behandlas biologiskt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon