Jesper1986
24-04-2003, 12:09
exempel nr 1: Impecta handels kataloger säger dem vissa längder på växterna, grotid och ålder som inte stämmer alltid
exempel nr 2: (Mina) växter verkar vara härdigare än vad det står om dem...t.ex pumpa och tomat som jag planterade ut i 1-2 zonit grönsakland för en vecka sen och det har varit minusgrader på nätterna...
exempel nr 3: kommer inte på nåt mer kanske sen..
ville bara ge exmpel hur jag menar.
ha de bra
1: Hur högt något bli beror många andra förhållanden. När det gäller buskar och träd så brukar man ange höjden efter en viss tid, inte maximala höjden.
2: Växtzoner är gjorda för träd och buskar, och de lokala förhållandena i trädgården kan "höja" eller "säkna" zonerna. Dessutom måste handeln ha en viss marginal. Det vore mycket värre om de inte klarade de zoner som anges.
Den fakta som finns att få tag på om växter ska ALLTID tas med en nypa salt. Det här med zoner t ex är bara tänkt att ge en fingervisning. Mikroklimatet och är det som i slutändan påverkar, förutom växtens individuella egenskaper. En planta som sägs klara sig i zon 3, kan mycket väl klara sig i högre zoner om ex. den planteras i väldränerad jord intill en varm vägg/mur etc
När det gäller fröer och deras längd mm är det oerhört beroende av hur mycket ljus, värme, vatten och näring de får. En planta som vattnas lite får kortare internoder och blir därmed inte lika lång som en som vattnas ofta. Mycket ljus ger bättre tillväxt osv. Listan på alla faktorer som spelar in kan göras oerhört lång!!!
Bor i zon 3, men alla rosor jag köpt för zon 3 fryser bort första åren.
Ska jag ha rosorna i många år köper jag för zon 4-5.
Samma med perenner köper inget ömtåligt, trött på att allt fryser.
Det här med zoner är ofta överdrivet positivt för man ska få sälja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.