Full version: fläckampelfackla
pialotta
hej, den här heter fläckampelfackla vad jag vet, men vad kan den heta på latin och hur vill den ha det? Den blommar nu och får ju gärna fortsätta frodas!

(mäkta stolt pialotta som lyckades få in bilden - om än lite stor - på andra försöket)
Åsa, mälardalen zon 2
Aeschynanthus marmoratus = Purpurfackla

även känd under namnen: fläckampelfackla, marmorranka

Skötselråd
pialotta
Tack, Åsa.
I länken står att den skall toppas - hur stor rekommenderar du att den skall vara då?
Agnetha W
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-12-2005, 12:25) *
Aeschynanthus marmoratus = Purpurfackla

även känd under namnen: fläckampelfackla, marmorranka

Skötselråd

Åsa, min Aesch. marmoratus ska just till att börja blomma - efter cirka fem år.
Hur kan jag skilja den från A. longicaulis?
med vänlig hälsning,
Shannon i värmland
zissi
CITAT (pialotta @ 23-12-2005, 13:24) *
Tack, Åsa.
I länken står att den skall toppas - hur stor rekommenderar du att den skall vara då?

Jag har haft fläckampelfackla i många år. Fick skott av min mor för länge sedan. Jag har den oftast på vågen som du ser på bilden och toppar den när grenarna blir för långa, cirka 40 cm kanske. Topparna (ca 1 dm) som jag klipper av sätter jag sedan i vatten tills de får rötter. Sen sätter jag 5-7 toppar i en kruka och får en ny fin krukväxt. Jag vattnar min ca 2 gånger i veckan. Händer att den bara får 1g/v. ibland också. Mycket tålig växt som verkar trivas även i norrläge. Blommar en stor del av året. Lycka till pialotta min din fina växt kompiskram.gif
[attachment=56624:Kvarn_ke...t_p__v_g.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon