Full version: flckampelfackla
pialotta
hej, den hr heter flckampelfackla vad jag vet, men vad kan den heta p latin och hur vill den ha det? Den blommar nu och fr ju grna fortstta frodas!

(mkta stolt pialotta som lyckades f in bilden - om n lite stor - p andra frsket)
sa, mlardalen zon 2
Aeschynanthus marmoratus = Purpurfackla

ven knd under namnen: flckampelfackla, marmorranka

Sktselrd
pialotta
Tack, sa.
I lnken str att den skall toppas - hur stor rekommenderar du att den skall vara d?
Agnetha W
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 23-12-2005, 12:25) *
Aeschynanthus marmoratus = Purpurfackla

ven knd under namnen: flckampelfackla, marmorranka

Sktselrd

sa, min Aesch. marmoratus ska just till att brja blomma - efter cirka fem r.
Hur kan jag skilja den frn A. longicaulis?
med vnlig hlsning,
Shannon i vrmland
zissi
CITAT (pialotta @ 23-12-2005, 13:24) *
Tack, sa.
I lnken str att den skall toppas - hur stor rekommenderar du att den skall vara d?

Jag har haft flckampelfackla i mnga r. Fick skott av min mor fr lnge sedan. Jag har den oftast p vgen som du ser p bilden och toppar den nr grenarna blir fr lnga, cirka 40 cm kanske. Topparna (ca 1 dm) som jag klipper av stter jag sedan i vatten tills de fr rtter. Sen stter jag 5-7 toppar i en kruka och fr en ny fin krukvxt. Jag vattnar min ca 2 gnger i veckan. Hnder att den bara fr 1g/v. ibland ocks. Mycket tlig vxt som verkar trivas ven i norrlge. Blommar en stor del av ret. Lycka till pialotta min din fina vxt kompiskram.gif
[attachment=56624:Kvarn_ke...t_p__v_g.JPG]
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon