Full version: Meloner?
Emma_
Hejsan!

Jag har kollat runt här på Odla rätt mycket och jag har sett att folk odlar alla möjliga exotiska frukter.. Men ingenstans nämns meloner.
Jag vet att det finns frön till vattenmelon att köpa på påse, men är inte de i princip likadana som om man skulle ta frön ur en melon man har köpt i mataffären?
Och går det att odla frön från tex. vatten-, nät- och honungsmeloner som du köpt i en vanlig affär?
Hur gör man i så fall?

Hoppas någon kan hjälpa mig..

Julkram på er allihop!

Emma
Zarah P
Det finns lite att läsa, bland annat här, här och här - så det verkar som om det går att få fram plantor från de fröer du pillar ur "vanliga" meloner.
Lycka till! smile.gif
Emma_
Tack tack!

Då får det väl testas då.. smile.gif Även om det kanske inte är riktigt rätt tid för sådd..

Tror du de kan få frukt om jag planterar ut dem i mitt växthus på sommaren?

Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst odlar vi meloner men inte vid den här årstiden och jag rekommenderar dig att köpa frön till speciella sorter som hinner bli klara under våran korta svenska sommar.

ex.
Sugar Baby 76 dagar
Savor 78 dagar
Sugar nut 77 dagar
Sweet Granite 70 dagar

De frukter som säljs i butiken är ofta F1 hybrider = fröavkommorna blir inte helt lika frukten man tog fröerna ifrån + frukterna är ofta importerade från länder med längre odlingssäsong än vad vi har så det finns stor risk att de inte hinner utveckla mogna frukter.

Lagom tid att börja förkultivera melon är 4-5 veckor innan utplantering och man kan inte plantera ut melon förren marken har en temp på runt +15 så ofta kan man inte så förren i maj(melon trivs inte inomhus någon längre tid så man vinner INTE på att så dem för tidigt de brukar bara bli sjuka, fulla med spinn och hinner ofta dö innan man kan plantera ut dem). Melonplantorna måste vara väl avhärdade innan man planterar ut dem. I södra sverige kan det funka att odla melon utan växthus men högre upp i landet kan man behöva växthus för att lyckas.
Emma_
Jaha.. okej. Då ska jag alltså inte odla mina meloner nu. Jag tror jag väntar några månader och köper frön istället då.

Jag läste på en av länkarna Zarah P skickade att "Sweet Granite" är förbjuden, hur kan man förbjuda en melon? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är gammal text på den länken, det var EU som ville förbjuda alla oregistrerade sorter = alla gamla grönsakssorter som ingen har patent på och alltså skulle det ju inte vara någon som betalade registreringsavgiften som var på ganska höga summor. Det blev ganska stort rabalder och många fröfirmor gav då bort fröer till de sorterna "gratis", istället för att betala för fröerna gav kunderna frivilliga donationer till fröfirmorna. Detta har dock ändrats på så numera får de säljas till hobbyodlare och just de jag räknade upp säljs av Runåbergs fröer som är mycket bra på att sätta ut information om sina sorter om hur lång utvecklingstifd de har mm.
Emma_
Aha.. okej. Det låter bra.. tack så mycket för alla svar! Den här sidan är underbar tongue.gif

God jul på er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon