Full version: Pluggbrätten
Anna Maria
Hej!
Nu är jag igång igen med mina tankar om frösådd i en nära framtid.
Maken gör potatisgratängen och allt annat är klart, så jag tar mig en liten paus så här i julstöket!

Jag har tidigare sått i godislådor och skolat om till papperskrukor, men funderar nu på att övergå till lyxigare doningar, pluggbrätt alltså. Jag börjar lessna på att göra alla dessa krukor och dessutom att de går sönder så lätt. Jag odlar mest perenner, men i år med ny trädgård blir det också mycket ettåringar som jag vill ha igång till stora fina plantor att sätta ut och fylla de tomma rabatterna med.
Jag har nu kollat på Lindbloms fröer och de där pluggbrättena ser ju stadiga och bra ut. Vilken storlek är bäst?
Vad sår ni andra i, godislådor/glasslådor/köpta lådor eller vad?
Tacksam för lite goda råd och idéer!

Hälsningar
Maria
nejlika
Jag har lite av båda. "Finare" fröer som kostar mer och sånt får de bättre låderna medan billigare fröer som tomater får nöja sig med mjölkkartonger.
kerstin z5-6
nej pluggbrätt tycker jag passar dåligt till perenner -särskilt de med lång utvecklingstid , grönsaker o sommarblommor med ett par tre fyra v förkultiveringstid ok
Men perenner sår jag -bredsår i godislådor eller liknande o skolar ut dem i minst 9x9 krukor alt bredskolar i stora flak
Något händer med perenne-barnen när de skolas ut -de sätter igång att utveckla rotsystem , bladtillväxt mm
Så jag tycker inte att det steget går att hoppa över om man vill ha fina resultat
smile.gif
Anna Maria
Mja, vad jag tänkte var att skola ut perennerna i pluggbrätten efter att ha sått antingen inne i lådor etc eller ute i plastkrukor. För att slippa alla småkrukor (särskilt de i papper...) Det finns ju pluggbrätten med lite större celler också. Men det är kanske svårt att få ut plantorna ur dem utan att skada?
Annars får det väl bli pluggbrätten till sommarblommorna i alla fall.

Maria
Christer i Falköping
Jag håller med Kerstin, inte pluggbrätten till perenner. Tycker själv att pluggbrätten bäst passar till sticklingar. Då har de precis så mycket jord de behöver i början.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan ta gratis trasiga pluggbrätt på jobbet men jag tycker vanliga glasslådor mm. är bättre.

Pluggbrätten (storlek 64 och liknande) funkar dock utmärkt till förkultivering av grönsaksfrön ex. kål, spenat, mangold när man vill sätta ut småplantor + det kan gå att förkultivera sommarblommor i dem ifall det är små pluggplantor man sätter ut. Viktigt att tänka på är att för att få ett bra rotsystem + så att man lätt kan ta ut växterna ur brättena bör man sätta pluggbrättena i någon slags ram el. dyl. så det blir luft under brättena då stannar alla rötter inne i pluggen och växer inte ut under hålet.
Zazu
nu när ni ändå är inne på pluggbrätten....
vet ni var man kan köpa billiga sådana?

mvh zazu
Alpiner i Halmstad
Vi sår normalt alla perenner i fyrkantiga plastkrukor 9x9x10 cm.
Arter där vi endast har några få fröer kan vi också använda 7x7x8 cm.
Krukorna passar perfekt i löklådor. Vi kan flytta runt backarna under vintern-våren. Det är lätt att skydda sådderna mot katternas behov.
Vi skolar skolar uppkomlingarna så fort de är hanterbara. Första skolningen blir vanligtvis i 7x7x8 cm-krukor.
Vissa långsamväxande arter skolar vi också 4 st i 9x9x10 cm-krukor.

Kruka för sådd av arter som skolas under våren:

Kruka för sådd av långsamgroende fröer, som normalt inte skolas förrän efter något år ,ex. liljor.

Vi använder pluggbrätten till sticklingar.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon