|
zaaritha
24-12-2005, 00:48
Antar att 75% av er här på Tradera tycker att Carola är underbar?? Så icke jag!! Jag tycker att hon är sötsliskig o tillgjord!!!! Okej: ge er på mej nu!!
*Felix matte*
24-12-2005, 00:51
Hon är otäck tycker jag Liksom sliskig´... tar Gudstron till hjälp för att nå berömmelse. Nej... jag mår bara illa när jag ser henne på TV... fastän jag tycker att hon har en underbar röst.  PS. fast nu är jag ju inte på Tradera
zaaritha
24-12-2005, 00:54
Tack: Felix matte!!!! Då är vi två, då!!
Visst är hon lite överambitiös, flamsig, jag vet inte var, men till hennes försvar så är hon ju iaf troende, vilket gör att hennes jullåtar åtminstone inte känns 100% falska.
Och så tycker jag att hon är rätt snygg.
Men visst, många jullåtar görs säkert bättre av Sissel Kyrkjebö, Agnetha Fältskog, etc.
Den där folkvisesjungande Karlsson, vad hon nu hette, i Bingolotto var rätt ok. En av få svensksjungande jag sett i TV under julen.
Om man listar musiken spelad i radio/TV under senaste dagen:
1) musik på utrikiska 2) jullåtar på utrikiska 3) jullåtar på svenska. Tror jag. Möjigen är icke-jullåtar på svenska över.
Förstår alla som säger "det finns inga program för mig", på NRK visades exempelvis barnkörer som sjöng vackert, trevliga reportage från Norge runt etc. SVT visar istället världens mest klichéartade actionfilm True Lies. TV4 öppnar julaftonen med att visa Omen 1 och 3, som handlar om hur djävulens son föds och kommer ner på jorden. På julafton! Ok, jag tycker det är bra filmer...men...förstår om kristna är upprörda.
zaaritha
24-12-2005, 01:08
Troende?! Varför tror så många på en Gud---ni aldrig sett??????????????? Men --personer som säjer att de sett Ufos--avfärdas som freaks?? Hur vet ni "troende" att ni tror på nå´t verkligt???
Caprice
24-12-2005, 01:20
Är inget Carolafan, men just i juletider så passar hon förträffligt... Hennes Betleehemsskiva tycker jag är en av de bästa julskivorna...
Har sett henne uppträda, fantastisk duktig artist som ger järnet på scen!Fantastisk röst!
Om man sjunger kristna julsånger (till skillnad från hedniska julsånger) så underlättar det väl om budbäraren (sångerskan i detta fall) tror på det hon sjunger. Inbillar mig att det kan ge mer inlevelse.
Själv firar jag julen i huvudsak för att hedra tomten, Kung Bore (som är på fyllan nu, halkat snett i nått dike och inte kommit fram), Jesus för att han verkar ha varit en cool snubbe, och julgrisen för att den smakar så gott.
En troende vet inte, det ligger i ordets natur. Den ena tron behöver nödvändigtvis inte vara mer sann än den andra. Folk får gärna se UFOs, vättar, spöken, astrologiska stjärntecken i skyn, det är vad de gör av tron som möjligen spelar roll. Tycker exv att Frälsningsarmén gör mycket bra undre julen. På tal om ingenting.
Jag gillar att lyssna på Carola då hon sjunger, tycker att hon har en fantastisk röst. Men jag är inte så intresserad av att se henne...jag gilalr henne inte. För att inte tala om då hon blir intervjuad. Hon känns inte äkta i det hon säger.
zaaritha
24-12-2005, 01:28
Absolut inte!!
Monica M zon 4
24-12-2005, 08:42
Håller med Scrollan! Gillar hennes röst men är inte intresserad av att se henne, läsa om henne eller höra hennes uttalanden i intervjuer.
Hennes gospel-skiva "My Tribute" är underbar.
Jaaaa....gospel är hon fantastisk på.
CITAT (Monica M zon 4 @ 24-12-2005, 08:42) Håller med Scrollan! Gillar hennes röst men är inte intresserad av att se henne, läsa om henne eller höra hennes uttalanden i intervjuer. Och jag håller med er bägge. En minut innan jag öppnade denna tråden, satte jag faktiskt på Carola i iTunes. Lyssnar just nu på "Liv" ifrån åttiotalet. Nostalgi!
Gospel kan vara ok, men helst inte på utrikiska. Carola är bäst på svenska. Gäller för övrigt de flesta svenska artister, men en del av dem verkar inte våga sjunga på ärans och hjältarnas språk. Tycker som sagt att det är dåligt av SVT, TV4, SR att sända så mycket utrikisk julmusik och nästan ingen alls svensk. Inte förrän idag på P4 hörde jag Jussi Björlings "O helga natt" (fantastiskt mycket bättre än på engelska, och bättre än franska också) och Knalle Juls vals, om än ej med Evert Taube. Nu övervakar jag ju inte SR och SVT dagarna i ända, men i stort sett varje år så är det på NRK (radio) som jag oftast hör Jussi. Norsk TV verkar värna traditioner bättre, och ta hänsyn till de äldre. Ok, nu menar jag inte att förolämpa, men alla äldre jag känner tycker att SVT och TV4 försummar dem. De vill ofta ha enkla program där dragspelare och barnkörer ägnar sig åt traditionell julsång. Program som inte kostar ett dyft att spela in. Så varför gör inte SVT det? (Jag vill också ha traditionell körsång, dans kring granen, fulla präster som kör ner kråkor i diket, och tusen hus som står i ljusan låga) Nåja, mitt i allt TV-mässiga mörker så får man åtminstone vara glad över att The Real Group inte synts till. Men, det kanske förvärras senare. Typiskt för SVT är att de som julspecial sänder ett plocke-pinn-hopkok från Allsång på Skansen. Ett sommarprogram. Samt tsunamispecial. Säkert angeläget. Men inte ner tsunami än jul, och det är det nu. TV4 visar som sagt 3 filmer om satans sons födelse.
kristerh
24-12-2005, 13:46
CITAT (zaaritha @ 24-12-2005, 00:48) Antar att 75% av er här på Tradera tycker att Carola är underbar?? Så icke jag!! Jag tycker att hon är sötsliskig o tillgjord!!!! Okej: ge er på mej nu!! Tradera? har du varit på glöggen jag är inte heller nåt stort carolafan speciellt inte efter hennes konstgjorda religiösa skenhelighet Jag tycker iofs att alla får tro på vad de vill, bara de inte försöker pracka på andra deras åsikter. krister
Gossen Ruda
24-12-2005, 17:55
Hmm, flera av er tycker att hon inte är "äkta" troende. Jag tror (  ) dock att hon har en äkta tro på gud men eftersom hon inte uppför sig riktigt enligt era normer för en troende skär det sig. Hon tror och uppför sig på sitt sätt. Det finns en hel massa sätt att vara troende vilket nog mest beror på att bibeln är så luddigt skriven. Jag tror inte på den alls. Beträffande hennes sångröst så instämmer jag i ovanstående beröm, bara hon inte försöker pressa den över dess förmåga. Det sker ibland och då skramlar och skriker mina trumhinnor. Precis som hon gör.
forget-me-not
24-12-2005, 21:16
Jag lyssnar gärna på Carola. Sedan är hon lite speciell i sitt sätt men jag vill inte döma henne för det. Och det är absolut inte min sak, eller någon annans, att säga om hennes tro är äkta eller inte. Hon tror på sitt sätt och jag tror på mitt. Varför skulle mitt eller ditt eller någon annans sätt vara mer riktigt eller bättre än hennes? Nej, "Döm icke, så att ni icke blir dömda!"
Hannele
24-12-2005, 21:25
CITAT (Felix matte @ 24-12-2005, 00:51) Hon är otäck tycker jag Liksom sliskig´... Har man bara negativa saker att säga, kan man vara tyst? Det här var det knepigaste trådet idag..,
Snöflinga
24-12-2005, 22:25
Vet inte riktigt varför  Orkar bara inte se henne uppträda, går då och vattnar blommorna el dyl. ..... inte höra henne heller för den delen  Är säkert elak men jag tycker hon är skenhelig och tillgjord. Då gillar jag mera Lena Ph. för hon har en humoristisk självdistans, just nu sitter jag och lyssnar på Monica Zetterlunds samlings cd som jag fick av tomten.... Skööön
*Felix matte*
24-12-2005, 22:51
CITAT (Hannele @ 24-12-2005, 21:25) CITAT (Felix matte @ 24-12-2005, 00:51) Hon är otäck tycker jag Liksom sliskig´... Har man bara negativa saker att säga, kan man vara tyst? Det här var det knepigaste trådet idag..,  Tack för det positiva inlägget. Ha en riktigt god fortsättning på julen.
Ophelia
25-12-2005, 09:02
CITAT (zaaritha @ 24-12-2005, 00:48) Antar att 75% av er här på Tradera tycker att Carola är underbar?? Så icke jag!! Jag tycker att hon är sötsliskig o tillgjord!!!! Okej: ge er på mej nu!! Du jobbar på att andra ska kicka lite på dig. Tycker du klarar av det bäst själv. Tycker personligen inte speciellt om Carola. Inte min typ av musik och har lite svårt för hennes svada.
Jag tycker carola sjunger väldigt vackert... speciellt julmusik o gosspel.
Zarah P
25-12-2005, 14:00
Jag gillade Carola när jag var liten - men sedan dess tycker jag att hennes röst blivit sönderskolad, och att det bara är en himla massa wailande och sockersöta falsettoner... Sen får jag erkänna att jag inte uppskattade hennes sätt att "lotta ut" sin katts ungar bland fansen - det har färgat min åsikt om henne på ett negativt sätt, oavsett hur mycket jag försöker särskilja röst och människa. Nå... Kort sagt; jag är inget större fan av Carola. Inte ens ett litet, faktiskt.
mamamaggan
25-12-2005, 15:48
Är inget Carola-fan. Här hemma är hennes namn ett " fult" ord. Tycker inte om vad hon står för. Att slå sina barn är förbjudet men det struntar Livets Ord i.
Men är hon fortfarande med i Livets Ord?
forget-me-not
25-12-2005, 17:26
CITAT (Castea @ 25-12-2005, 16:33) Men är hon fortfarande med i Livets Ord?  Nej, hon lämnade Livets Ord för många år sedan.
Christoffer
25-12-2005, 18:37
Hon är bra på CD, men när jag såg henne live på Liseberg, så höll hon tyvärr inte måttet, eller också så var det något fel på deras högtalarsystem.
Var i Johanneskyrkan idag... Stadsmissionen hade ordnat julbord åt alla fattiga och andra som ville ha en alternativ jul. Riktigt trevligt. Där kan man tala om att en del troende hjälper andra.
kristerh
26-12-2005, 14:23
Såg henne på tv:n idag hon sjöng på tsunami minnesstunden, och hon har ju en fantastisk röst, det kan man inte komma ifrån, men varför hade hon dessa kläder på sig  såg ut som hon var jesus när hon skred fram... eller var det tomas di leva krister
CITAT (kristerh @ 26-12-2005, 14:23) Såg henne på tv:n idag hon sjöng på tsunami minnesstunden, och hon har ju en fantastisk röst, det kan man inte komma ifrån, men varför hade hon dessa kläder på sig  såg ut som hon var jesus när hon skred fram... eller var det tomas di leva krister
*Felix matte*
26-12-2005, 22:26
CITAT (kristerh @ 26-12-2005, 14:23) Såg henne på tv:n idag hon sjöng på tsunami minnesstunden, och hon har ju en fantastisk röst, det kan man inte komma ifrån, men varför hade hon dessa kläder på sig  såg ut som hon var jesus när hon skred fram... eller var det tomas di leva krister Såg också och undrade vad människan tänkte på när hon valde klädseln I intervjun efter sa hon.... när jag sjöng tittade jag på människorna, såg en del bekanta och tänkte där är hon... istället för att titta i kameran. O jesses då  Vem hade hon tänkt sjunga för? Tevetittarna eller anhöriga som fanns på stranden
CITAT (kristerh @ 26-12-2005, 14:23) Såg henne på tv:n idag hon sjöng på tsunami minnesstunden, och hon har ju en fantastisk röst, det kan man inte komma ifrån, men varför hade hon dessa kläder på sig  såg ut som hon var jesus när hon skred fram... eller var det tomas di leva krister Carolas sång på minnesstunden idag berörde mig väldigt mycket! Det var en underbar sång hon sjöng, med en fantastisk röst! Jag "lyssnade" inte på hennes klädsel!
Swingtime
27-12-2005, 02:15
Inte kunde man annat än bli berörd av Carolas sång på minnesstunden.
Dessutom var det ju ett önskemål från anhöriga att hon skulle medverka
kristerh
27-12-2005, 11:13
CITAT (bikiv @ 26-12-2005, 23:10) Jag "lyssnade" inte på hennes klädsel! men den utstyrseln kunde man inte missa  såg ut som en madonna eller nåt, men som sagt jag hörde även låten och tycker att hon har en jätteläcker röst. krister
Jag tycker att hon känns lite skenhelig. Min man tål henne inte alls. Han kallar henne för Cavråla.
Jag tycker hon har en underbar röst. Vissa av hennes sånger känns som om de blir "lite för mkt" för mig, men det är ju bara att välja vad man lyssnar på. Sedan är jag inte så insatt i hur hon är som person el hur hon utövar sin tro. Det får hon sköta själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|