Full version: Dammsugarfunderingar
Gossen Ruda
Som jag nämnt tidigare har jag pensionerat min gamla E-luxsugare och införskaffat en Siemens synchropower. Häftigt namn va? Har idag börjat använda den, julstädningen kommer efter julen. Detta eftersom jag var lite småförkyld tidigare, men det finns bara kvar lite huvudvärk av denna.

Har märkt ett par saker. Den gamla e-luxen kunde man lyfta i slangen för där var fastsättningen av slangen en kraftig bajonettfattning. Den här slangen sticker man bara in så sitter den fast, oftast. Så när jag står på en stege och suger måsta jag lyfta den i handtagen och inte i slangen. Annars kanske det behövs en ny dammsugare igen.

Men en verkligt dum sak har jag noterat. På e-luxen drog man ut sladden som sen stannade ute tills man tryckte på en knapp, då den rullade in igen. På den nya drar man ut och sen fastnar den som en rullgardin. Dvs om sladdan hakar tag i nåt och dras ut lite rullar den in sig sen. Inte bra för när man sen drar ut den är den väldigt varm. Ett känt problem, alla elsladdvindor skall aldrig vara helt eller delvis inrullade när man använder dom annars blir dom varma. Kan tom smälta. Nån som vet vad detta beror på? Jag har hört 2 versioner: Antingen blir dom varma pga den lilla värmeutveckling som alltid blir följden av att det är lite motstånd i ledarna, eller så fungerar vindan som en spole och genererar ett kraftigt magnetfält.
amaira
Vad tidig du är med julstädningen ohmy.gif

Ville bara säga det - jag har inte kommit igång än rolleyes.gif
Väntar till "lusten" faller på sleep.gif
HIHIHAHAHOHO - *njuter*

(fast min stora dröm i livet, är att ha ett städat hus, fast jag inte har lust sad.gif )
anna_rispan
oj, va trist med en julklapp som inte gör en riktigt nöjd. vi har också en sån, en tekula jag köpte till hushållet som inte vill vara stängd. kvittot finns inte kvar eller så det blir till att klura ut en fiffig lösning på problemet.

bra tips på vad man ska testa när man köper ny dammsugare fick vi på köpet. tack gossen.
Gossen Ruda
Vill bara påpeka för Amaira att det är förra årets julstädning som jag håller på att slutföra, tillsammans med att jag börjar årets. rolleyes.gif laugh.gif

Förut har jag angripit dammråttorna när dom börjar bli aggressiva, dvs när dom börjar följa efter mig. Jag har dock märkt att dom bits inte så nu får dom vara så länge dom inte lägger krokben. Nån städfantast är jag inte...
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2005, 11:56)
Vill bara påpeka för Amaira att det är förra årets julstädning som jag håller på att slutföra, tillsammans med att jag börjar årets. rolleyes.gif laugh.gif

Aahh, det är ruter i Gossen Ruda, det var väl det jag tänkte! laugh.gif wub.gif

CITAT
Förut har jag angripit dammråttorna när dom börjar bli aggressiva, dvs när dom börjar följa efter mig. Jag har dock märkt att dom bits inte så nu får dom vara så länge dom inte lägger krokben.

Såna där aggressiva anlag ska man helst avla bort!
Du verkar ha kommit en bit i aveln. Behöver du nytt avelsmaterial så har jag bra sådant.

(eller var det mössen?? rolleyes.gif Har jag blandat ihop nåt?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon