Som jag nämnt tidigare har jag pensionerat min gamla E-luxsugare och införskaffat en Siemens synchropower. Häftigt namn va? Har idag börjat använda den, julstädningen kommer efter julen. Detta eftersom jag var lite småförkyld tidigare, men det finns bara kvar lite huvudvärk av denna.
Har märkt ett par saker. Den gamla e-luxen kunde man lyfta i slangen för där var fastsättningen av slangen en kraftig bajonettfattning. Den här slangen sticker man bara in så sitter den fast, oftast. Så när jag står på en stege och suger måsta jag lyfta den i handtagen och inte i slangen. Annars kanske det behövs en ny dammsugare igen.
Men en verkligt dum sak har jag noterat. På e-luxen drog man ut sladden som sen stannade ute tills man tryckte på en knapp, då den rullade in igen. På den nya drar man ut och sen fastnar den som en rullgardin. Dvs om sladdan hakar tag i nåt och dras ut lite rullar den in sig sen. Inte bra för när man sen drar ut den är den väldigt varm. Ett känt problem, alla elsladdvindor skall aldrig vara helt eller delvis inrullade när man använder dom annars blir dom varma. Kan tom smälta. Nån som vet vad detta beror på? Jag har hört 2 versioner: Antingen blir dom varma pga den lilla värmeutveckling som alltid blir följden av att det är lite motstånd i ledarna, eller så fungerar vindan som en spole och genererar ett kraftigt magnetfält.