Full version: Djurbilder
Sidor: 1, 2, 3
Inga från Närke
En besökare vid fågelbordet
Inga från Närke
Tidigare bild som jag flyttat från en annan tråd.
Besök vid fågelbordet.
zaaritha
Här finns tyvärr inga fasaner kvar--rävfamiljen har nog fixat dem---de var här i fjol!! sad.gif
amaira
Fina bilder - trevliga besök wub.gif

Fågelbordet är en ständig källa till glädje.

Blåmesar är så sanslöst vackra, näpna och söta! (Fast lite "aggressiva", inte alls så väna som de ser ut, gentemot andra fåglar.)

Blåmesar och talgoxar, de vanligaste besökarna vid fågelborden. Vad vore livet utan dem! smile.gif wub.gif
Gossen Ruda
Den här lilla pippin var och kollade min fröautomat idag.

Inga från Närke
Lite mer från mitt fågelbord 2005-12-27. Är inte så bra tyvärr eftersom de är tagna genom köksfönstret.
Inga från Närke
Ytterligare en rapport från mitt fågelbord nyårsafton
Inga från Närke
Några till som är fotade nyårsaftonen genom köksfönstret

Finns lite mera i mitt album http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=3974&uuid=inga om ni är intresserade
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2005, 18:58)
Den här lilla pippin var och kollade min fröautomat idag.

Jasså, det är där han är! biggrin.gif Rymlingen.
Här uppe trivs de inte över vintern. De flyttar.

Oj, vilka fina bilder Inga!
wub.gif

Fasanhönor, en kaja, "Stadsduvor" (Rudas är en ringduva), närbild på en grönfink, och en ännu mera närbild på en söt gulsparv.
Inga från Närke
Tack för det amiara roligt att någon uppskattar och skriver en liten kommentar. Bilderna är inte så bra eftersom de är zomade genom fönsterrutan men jag är rätt så nöjd.
amaira
CITAT (Inga från Närke @ 01-01-2006, 10:38)
Bilderna är inte så bra eftersom de är zomade genom fönsterrutan men jag är rätt så nöjd.

Det tycker jag du kan vara! Det är ju fina bilder!
Dessutom inzomade genom fönstret - och så är ju ljuset ett problem också, i alla fall för mig och min kamera, som kräver mycket ljus för att ge bra bilder.

Så bra "fågelbordsbilder" har inte jag lyckats med att få!

Utanför rumsfönstret finns ett äppelträd med mängder av äpplen på marken. (varför ska jag arbeta med att ta bort dem från gräsmattan, när rådjur, älgar och fåglar sköter det jobbet under vintern)

"Syster" har skottat bort snön åt "dem", och just nu vimlar det av fåglar där!
Igår var det ett gäng på närmare 20 (!) koltrastar. Sidensvasnar och domherrar gör också besök. Och så förstås björktrastarna, också de i stora gäng.
I förmiddags räknade jag till 30 st, blandat kol- och björk-trastar.
De kivas och bråkar och vill ha för sig själva. Kanske är det också ungfåglar som behöver "fixa till rangskalan".

Det här fotot visar några av dem i förmiddags. Också inzomat genom fönstret. (koltrastar och björktrastar)

Lars-Olof Arvids
Vad roligt att se de fina bilderna från era fågelbord! Det är fullt liv hemma hos mig också. Massor av blåmesar och talgoxar flyger mellan talgbollarna i sällskap med en och annan entita, nötväcka, koltrast och rödhake. I julkärven håller gulsparvarna till. Ofta kommer nötskrikorna också, och ibland är den större hackspetten framme. "Har du några domherrar?" är ju den vanliga frågan när jag berättar om mina vinterfåglar, så jag får väl svara: nej, det har jag inte sett några än denna vintern.

Olle
amaira
Domherrar har vi - men rödhakar

De återkommer först till våren...
Gossen Ruda
Jag ser en rödhake då och då. Tillsammans med steglitserna, grönfinkarna, blåmesarna, talgoxarna, koltrasten, björktrastarna och gråsparvarna. Och skatan som sticker så fort den ser mig. Och haren som kommer och äter resterna på kvällen.
renate
Det var inte lätt att får med några fåglar,så fort jag visade mig bakom fönstret flög de.En Blåmes fastnade till slut på objektivet,det gjorde tyvärr gardinen med.

Här en bild till tagen bakom matrumsfönstret och altanfönstret.
rosarugosa
Ja fågelbordet är en källa till glädje om vintern inte minst då domherrarna lyser upp i flock med sitt röda bröst rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
I söndags kväll fick jag se något hett efterlängtat vid min fågelmatplats: två rådjur kom och åt av några äpplen jag hade lagt ut i snön. Underbart att se i det fina månljuset. Om någon från Stenungsund/Ödsmål/Svenshögen läser detta och har gamla äpplen över tar jag gärna emot! Ni som inte delar min kärlek till rådjuren får gärna se det som ett sätt att locka bort dem från era trädgårdar! smile.gif

Olle
amaira
En av mina "damer" hälsar till dina två gäster, Olle!

Grattis till besöket. De är så gracila och vackra.

Jag har "flockar" på sådär närmare 20 koltrastar (!) - och lägger ut sparade äpplen åt dem. Förutsom de mängder av äpplen som ligger frusna under träden på marken, och de sparkar råddjuren fram ur snön.
Likaså finns det björktrastar i samma mängd.

Och så lever både duv- och sparvhöken i sin tur gott på dem förstås.

Nu är det varmare, så nu har de skingrats lite.

Sidensvansarna äter också av äpplena.
I förggår hade jag lagt ut äpplen utanför ett av fönstrena, och fotade inifrån.

(Inzoomat, genom fönstret)

Sedan kom sparvhöken på besök, och då får alla fåglar panik och bara flyger blint.

Den här stackaren dunsade in i fönstret, och tappade andan totalt.
Blev liggande i snön under fönstret där jag stod.

Fotad genom fönstret, ville inte gå ut och chocka den ännu mera.

Han (hon) låg där länge och väl, och flämtade med öppen näbb.

Till slut tog jag en täckjacka (ärmlös väst) som jag först hade en stund på elementet, och gick ut och lyfte in honom i den - på ett vis så han kunde ta sig ut när (om) han var redo för det. Han klarade inte ens av att blinka när jag tog honom i handen.
Sedan åkte jag iväg (skulle bort)

När jag kom hem igen var han borta.
Inte ett spår av honom (inte ens kattspår av grannens fågelmördare).

Jag tror bestämt att han klarade sig!

Det är sånt här jag kallar "vardags-dramatik" och som man gång på gång får uppleva när man bor på landet.
Lars-Olof Arvids
Hälsa "damen" tillbaka! wub.gif

Fint att du räddade sidensvansen, hoppas den klarade sig! wub.gif

Olle
Inga från Närke
Rapport från fågelbordet hos mig 16 jan. Lite mörka eftersom samtliga är tagna genom fönstret.

Rapport från matstället hos grannen. Bild 1 16 jan.

Bild 2 22 jan.
Inga från Närke
CITAT (amaira @ 12-01-2006, 09:56)

Konstiga fåglar du har rolleyes.gif se rubriken. biggrin.gif
yla

jag älskar deras sorgsna tutande
men oftast sitter dom långt upp i träden o e svåra att få på bild
men dom här de va några stycken har jag zoomat o fått me dom satt högst uppe i en björk

åhh va jag tycker om dom
den ena blåser det på i det röda fluffet

jag föreställer mej att snusmumrikens flöjt låter som domherrens sorgsna tutande

va många fina bilder de e här på fåglarna då förresten måste jag säga
yla

fast jag har inte visat örnen va som jag fotade den 12 januari me full zoom förstås rolleyes.gif
yla
o vem är de här måntro ni som vet
yenny
Den är liite suddig denna bild... men jag tror det är koltrastens hona?

Lars-Olof Arvids
CITAT (oldwolfie @ 22-01-2006, 16:42)
o vem är de här måntro ni som vet

Det är en grönfink! wub.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
CITAT (Inga från Närke @ 22-01-2006, 14:14)
CITAT (amaira @ 12-01-2006, 09:56)

Konstiga fåglar du har rolleyes.gif se rubriken. biggrin.gif

Ja, vad konstigt att den hamnade under rubriken "djurbilder"! laugh.gif

Olle
amaira
CITAT (Inga från Närke @ 22-01-2006, 14:10)

Den här bilden blev jag jätteförtjust i wub.gif !
Toppen-bild, tycker jag (som för övrigt är förtjust i alla bilderna här)
Anki på Öland
Hade igår besök av (har letat i fågelboken) en rödhake men hade inte kameran framme. Tyckte egentligen den mera liknade en liten flugsnappare (tycker den var mindra och hade en mindre, mer markerad hakklapp) men den finns väl inte här på vintern??? eller???
Anki
amaira
Jodå Anki, den kan finnas "här".
Inte "här", fast det kan den också, men våra här på Mälaröarna flyttar söderut.

"Söderut" kan vara Skåne t.ex. En del av dem stannar kvar, om det är milt väder. Men de kan få det lite besvärligt vintertid, eftersom de är insektsätare och inte fröätare.

Inga, hoppas du inte tar illa upp, men jag har "mixtrat" lite med din fina bild, i Corel Photopaint.

smajlizz
Fina bilder!!!
vad har ni för kameror?
yla

lilla rödhaken
den gör mej alltid glad då jag ser den
den
här e från i maj
fast jag har sett några övervintrade tuffingar
Inga från Närke
CITAT (amaira @ 23-01-2006, 10:19)
Inga, hoppas du inte tar illa upp, men jag har "mixtrat" lite med din fina bild, i Corel Photopaint.

Nej då det gör inget jag tänkte skriva att du får gärna ta den om du vill.
Tyvärr blev de lite mörka men de är tagna genom fönstret och 15 meter bort så det är svårt att få bra ljus, var i skugga också.

Kolla här finns en till.
Kolla även i mitt album djur 2005-2006 är några fler nya på andra fåglar efter bild nr.18
Inga från Närke
Ja, vad konstigt att den hamnade under rubriken "djurbilder"! laugh.gif
Olle
................................................................................
...............................
Tänkte mest på rubriken under = Vilda djur och natur är ju riktig men sedan kommer nästa som heter - Djurbilder/Fåglar och då hitta ett rådjur i den tråden som heter fåglar biggrin.gif
var ju lite överraskande eller hur. ohmy.gif
Inga från Närke
Rapport från mitt fågelbord. Vet någon vem detta är? Grå eller Grönsiska eller vad?

*Felix matte*
Tippar att det är Gråsiska.
amaira
Visst är det gråsiska! Sätt igång att räkna nu!

(och tack för din generositet, vad gäller dina bilder! wub.gif )
Berith
Visst är dom fina! wub.gif Vi hade också ett gäng gråsiskor här i veckan, dom kom flera gånger och letade frön i rosenbusken. Får se om dom hälsar på i helgen så jag kan räkna med dom i "Vinterfåglar inpå knuten".
renate
I går kom en Hackspätt på besök,han brukar kommer och äter från talgbollen,tyvärr var jag lite långt bort,jag zoomade en bild men den är för stor,ska minskar den.Den här är bara beskuren.

Nu har jag klippt ut fågeln och zoomat lite till,men kvalitäten blir därefter.
Inga från Närke
Är hemma och sjuk, passade på att sitta vid fönstret ett tag och fotade.
Vem är detta, är det en koltrast eller björktrast?

se skillnad i storlek

kolla även denna bilden blev kul tycker jag.
http://www.odla.nu/album/data/inga/3974_p42580.jpg
Tyvärr har jag inget bildprogram så jag kan ljusa dem lite men det kanske någon annan har så bilderna blir lite bättre.
Inga från Närke
Dessa hade jag också på besök en vanlig besökare

och en ovanlig första gången jag såg den i alla fall
Farmor
Vilka härliga fågelbilder du tar Inga. Det är nog lite lättare att vara sjuk när fåglarna kan förströ en stund.

Jag tror att pippin du undrade över är en Stare, så nu är våren här. wub.gif wub.gif wub.gif
Annkina
Bilderna tagna hos mina föräldrar. Har försökt att få en bild på hackspetten som sitter på talgbollen flera gånger om dagen, men så fort kameran kommer fram så flyger han.
Men blåmesar och talgoxar är där gott om, och som vill gärna bli fotade.

amaira
CITAT (Inga från Närke @ 30-01-2006, 15:07)
Är hemma och sjuk, passade på att sitta vid fönstret ett tag och fotade.
Vem är detta, är det en koltrast eller björktrast?

Wow Inga! Där har du "fått" nåt!
Varken koltrast eller björktrast, ingen trast alls, inte heller stare.

Tror det är en nötkråka du haft på besök. Men här får någon annan hoppa in och bekräfta (eller dementera), jag har aldrig sett en nötkråka på riktigt i hela mitt liv.
Farmor
Jag funderade också på Nötkråka och det är kanske troligare än Stare. Är beredd att ändra mig. (Där kom våren på skam.) Jag har sett Nötkråkan ett flertal gånger men kom ihåg den som lite större än bilden visar. Finns kanske någon riktig ornitolog här på forumet som vet bestämt.

Har ni sett att den är ringmärkt?

Anne
amaira
CITAT (Farmor @ 30-01-2006, 23:31)
Har ni sett att den är ringmärkt?

Nämen, titta! Det också.
Nä, det hade jag inte sett.
Inga från Närke
CITAT (amaira @ 30-01-2006, 23:15)
Wow Inga! Där har du "fått" nåt!

Tror det är en nötkråka du haft på besök. Men här får någon annan hoppa in och bekräfta (eller dementera), jag har aldrig sett en nötkråka på riktigt i hela mitt liv.

Vad jag blir mallig rolleyes.gif om det nu kan vara det men jag var ute och sökte och hittade denna och det verkar stämma. Mina bilder är inte riktigt rättvisande när det gäller färgen eftersom det var grått ute och genom fönstret, men när jag ser detta verkar det vara OK.
http://www.bergmanphoto.se/center.php?img_id=164

Att den är ringmärkt hade jag inte sett heller, skönt med någon som har bra ögon. Har svårt att se det nu med men anar något på vänster ben, är det rätt?
Har suttit vid köksbordet och spanat under förmiddagen men det gav inget napp mer än de vanliga pilfink,gråsparv,blåmes,talgoxe och 6 fasanhönor tyvärr. Skulle ha blivit lite bättre bild för solen har varit framme en stund, men det är inget att göra åt.
Tack alla för hjälpen med ID, lite roligare att vara sjuk när man läser att den inte är så vanlig och att JAG fångade den på bild p.g.a. att jag var hemma och sjuk.
Inga från Närke
CITAT (Inga från Närke @ 31-01-2006, 12:40)
Vad jag blir mallig rolleyes.gif

Citerar mig själv.

Får tyvärr sluta vara mallig. Skickade några bilder till Steve Dahlfors se mailsvar jag har fick första gången:

Hej!

Fågeln på bilderna är en stare i vinterdräkt. Nötkråkan är betydligt större samt brun med större vita fläckar.

Hälsningar Steve Dahlfors!

Skickade ett till för säkerhets skull med andra bilder och då fick jag detta svaret:

Jodå! Det är helt 100% säkert en stare! Nötkråkan är mycket större, undersidan vid sjärtroten är helt vit hos nötkråkan. Dessutom har nötkråkan vita spetsar på sina stjärtfjädrar. Finns inget tvivel här inte! Det är en stare på bilden!!!!

Hälsningar Steve!

Så Farmor hade rätt. Tack igen för visat intresse och svaren.
Farmor
Häng inte läpp Inga, för med Staren kommer våren. Och det är ju härligt.

Fast jag hade också tyckt det varit roligt med en Nötkråka. Jag har ju sett dem i levande livet på 2 platser, i Mölnbo i Sörmland och på Åland. Trevlig fågel och snygg.

Krya på dig!

Anne
Gossen Ruda
Jag har tittat noga men jag ser ingen ring. Men jag har andra fåglar att titta på. Här kommer en gråsiska och en grönsiska. Tror det är hannar båda men jag är lite osäker.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon