|
jag har en liten planta av en bok som ska i jorden några tips på vad den vill ha
jag har också plockat bokfrön som jag ska så ,,tips på vad jag borde tänka på
Jag har en liten boksamling här själv. De flesta är 10 centimeter stora och ska så småningom forma min stora bokskog har jag tänkt...
Bokar vill ha hög mark- och luftfuktighet, och de gillar kuperad terräng på lerig, gärna kalkhaltig morän.
Rotsystemet är ytligt och beroende av god syre- och fukttillgång på platsen. De vill absolut inte bli planterade för djupt.
De är relativt svåretablerade, dvs det tar tid för dem att utveckla rötter och finna sig tillrätta med sin plats.
När de väl kommit igång skuggar de markerna så starkt att andra växter får svårt att växa där. Löven bör få ligga kvar på marken under bokar så att fuktighet bevaras och jorden tillförs humus. För mig påminner boken om en elefant. Dels liknar bokbarken elefantens hud, dels är det något mycket känsligt över dem båda. Båda får svårt att klara sig när inte miljön är den rätta.
Bokens bark är förresten mycket tunn och känslig.
Eivor E på Väddö
24-04-2003, 18:48
Jag planterade en bokhäck sommaren 2002. Ännu har jag inte sett ett enda blad. Men jag ser att det är liv i dem så jag hoppas få se lite grönt i år. Men en varning - de är väldigt lätta att bryta av. Jag har gjort det med två stycken, bara genom att komma åt dem. Nu hade de i o f sig inte något stöd, vilket kanske hade varit bra. Lycka till med ditt träd- De är ju så vackra, särskilt i lövsprickningen.
Monique
24-04-2003, 18:54
 Som Skåning är jag ju bortskämd med bokskogar och som Cilla påpekar så är det inte mycket som växer i undervegitationen. Utanför Arild har jag dock sett en bokskog med enorma mängder vildkaprifol så den verkar ju trivas tillsammans med bok. En vacker kombination. Satte en Kastanj för några år sedan och den är nu 5dm hög, vad vill den ha för att trivas ? Det är väl dags att flytta den dit där den skall "bo".
Hannele
24-04-2003, 18:57
Bok är ett sällskapsträd, ingen solitär.
Eva i Skåne
24-04-2003, 19:11
Gossen Ruda
24-04-2003, 19:23
Kan tillägga mina erfarenheter av bok. För ca 25 år sen dök det upp självsådda bokplantor i närheten av sommarstugan. Misstänker att nötskrikorna planterat dessa för närmaste bokar finns på några km avstånd. Några av dessa har jag flyttat och sen kompletterat med en del till som jag tjuvgrävt i en bokskog vid Lygnern. Är totalt hänsynslös ibland. Sammanlagt har jag flyttat ungefär 20 st. 1 har dött men den sommaren var mycket torr. Någon var nästan 2 m hög. Planterade i vanlig västkustsk sur näringsfattig moränjord. Växer så det nästan knakar. Snart dags för sågen?  Dom närmast stugan har fått lite aska mm men det verkar inte behövas. Tyvärr hamnade samtliga utanför tomten vid avstyckningen men det har ännu inte gjort nånting. Har kapat nån felväxt gren och blev förbluffad över hur snabbt trädet läkte skadan.
Ett litet tips från en dansk hemsida var att man skulle ta lite jord från en bokskog till den nya växtplatsen. Då skulle man få med någon sorts svamp som skulle vara gynnsam för tillväxt och trivsel.
CITAT (Cilla @ 24-04-2003, 17:53) För mig påminner boken om en elefant. Dels liknar bokbarken elefantens hud, dels är det något mycket känsligt över dem båda. Båda får svårt att klara sig när inte miljön är den rätta.
Bokens bark är förresten mycket tunn och känslig. Cilla du sa att du tycker boken liknar en elefant kolla här sen måste jag tacka för alla svar ska noga tänka igenom hur jag ska plantera den
Rolig bild! Inte bara jag som tänker på bokelefanter alltså!
Jag har förmånen att ha nära till en bokskog, endast 2 km från mig som jag strövar omkring i ett par gånger i veckan. Lika vacker året runt faktiskt eftersom det också finns ett vattendrag, ormbunkar och massor av blåsippor!!!  Jag trodde dock inte att det gick att ha bokskog så högt upp i landet — Östergötland. Åtminstone är inte det vad jag lärde i skolan. Beror kanske på att det ursprungligen är en park som hör till herrgården där min dotter har sin häst, dvs vad herrskapsfolk kallade park — utom synhåll från huset men ändå på ägorna och sköttes troligen av trädgårdsmästare. Hur som helst, jag blev jätteglad för jag hade skam till sägandes aldrig sett någon förut! Stockholm är inte direkt känt för sina bokskogar.
Jag har precis skrivit första kapitlet i min bok - Plantering!  Om det inte funkar får väl nästa kapitel heta Försök igen!
undras hur lång tid det tar innan en bok blir så där stor som min elefantbok det fodras ju att man tänker sej för vid planteringen, o om man skulle tänka sej att boken skulle ersätta björken då den har blivit förgammal så måste man ju veta,hur gammal blir en björk, mina björkar är nog sisådär 70 kan jag tro ,blir de mycket äldre eller ????dom är jättevackra o jag tänker inte ta ner dom men man kanske kan förbereda boken i närheten av en av björkarna ,,,hmmmm,,, svårt,,,,jag har också en lärk i en kruka på balkongen somk klarat vintern o ska ha en plats att växa på på min kulle ,, ja det löser sej nog men som sagt hur gammal blir björken o hur fort växer en bok...........
Anders zon III
25-04-2003, 20:53
Härligt att du ska plantera bok! De blir så fina om de får trängas lite. Annars grenar de sig rätt märkligt, typiskt skogsträd som behöver grannar för att formas snyggt. Jag köpte ett kilo bokollon från Skåne, det var flera hundra som jag sådde. De flesta åt rådjuren upp - och många årsskott torkade i vårt torra klimat, men ALDRIG några frostskador. Nordsluttningar verkar gå bäst där fukten hålls kvar, men finns det markvatten så går det på torrare ställen. Förra året fick de årsskott på cirka en meter!
Björkar - mina är 100 jämnt, (har sågat ner några som var närapå inuti huset och har räknat årsringarna), inga tecken på ålderdom. Om de får mycket sol lever de länge, men 120 brukar de tydligen bli.
Lärk gillar också rörligt markvatten som bok. Ingen sankmark!
bra då så ska jag sätta igång o björken ska inte få så mycket sällskap den kommer tydligen va kvar min tid ut
ska ta o ställa mej på kullen o tänka mej boken stor ,o så ska den få stå där lika me lärken kul o få veta vad dom gillar
kan knappt vänta tills fröna kommit upp o framförallt sett till att de två jag har ska etablera sej
rådjuren har jag inte så stora problem med faktiskt så dom fröna jag plockat ska nog få va om inte sorkarna hittar dom förstås hmmmm
Eva i Skåne
27-04-2003, 22:17
Boken växer sakta, tyvärr, men jag vet inte hur många år man räknar för att boken ska vara fullväxt. Cilla, du vet väl? Jag har ett kalhygge där det växt bokskog nära mig. Efter 3-4 år är där fullt med manshöga björkar och lite smågranar, men självsådda bokeplantor behöver man förstoringsglas för att se  De ska komma, säger förstå-sig-påarna, men när har de inte sagt, och kan de verkligen tränga undan all sly där finns nu, undrar jag.
Bok växer långsamt i början, sedan tar de hyfsad fart. Vill inte torka ut i början, det kan vara det som blir problemet i ett kalhygge. De är känsliga vid plantering också.
Minns inte hur snabbt de når höjd, men jag har sett bokar i zon 3 växa och bli 4 meter höga på 7 år. Gissar att det för bok tar 30-40 år innan man börjar uppleva dem som fullvuxna, även om de också växer efter det.
Men de är härliga att följa bara efter 3-5 år med sin "knixiga" stam. Ser ut som den vickar på höfterna när den klättrar uppåt. Detta försvinner sedan och stammen rätas ut när den blir äldre.
läste just i allt omträdgård att man kunde göra häck av boken men de känns nästan fel den e ju så grann då den får växa som de ska nu har jag satt fröna 20 stycken blev det ,plantan jag har vet jag inte än vart jag ska sätta så den får vänta ett tag till kanske efter regnet som varit så att jag har vatten att ge den .nu börjar jag komma på var den ska stå det gäller ju att man inte springer ikull den i början samtidigt så vill jag inte ha den inne i skogen där tror jag inte att den skullle trivas ,,eller skulle den det ,tillsammans med gran tall rönn körsbär björk ,om den nu gillade sällskap så kanske den ska stå ihop me de andra.........hmmm de får nog bli så att den får stå lite framför skogen,,,,o sen kan den ju få sälskap av de 20 som e i jorden o kanske tar tid innan dom kommer,men alla kanske inte ska så på tomten en del ska jag sätta utanför undras förresten om bävern äter bok också ,,ioför sej så har dom inte gått sålångt som 220 meter från sjön ännu men man vet ju inte massor med funderingar medans regnet faller på fönsterbläcket i nattens mörker
i förrgår slog de första löven ut på min Bok , jag har trott attt det va kört för den ,men nu finns det hopp igen ,,,kanske den inte har fattat att de har varit vår här uppe då den bott i skåne förut ,,nu hoppas jag att den ska tycka att det är okey att växa här o att den ska etablera sej tillräckligt för att klara vintern
Anders zon III
18-06-2003, 09:55
Blev den SÅ sen, det var väldigt. Måste väl vara omflyttningen som förvirrat den. Mina danska bokar och en från västkusten och även de sådda skånska slår ut andra till tredje veckan i maj. Inte samtidigt utan mycket individuellt. Din kommer nog tidigare nästa vår! Hur gick det med de sådda?
CITAT (Anders zon III @ 18-06-2003, 10:55) Blev den SÅ sen, det var väldigt. Måste väl vara omflyttningen som förvirrat den. Mina danska bokar och en från västkusten och även de sådda skånska slår ut andra till tredje veckan i maj. Inte samtidigt utan mycket individuellt. Din kommer nog tidigare nästa vår! Hur gick det med de sådda? jaa såå sen blev den o de sådda har ännu inte tittat upp ,,kanske satte jag dom för djupt  .men jag har en allmänt sen blommning av allt på min kulle , när allting slagit ut överallt ,jag kan se då jag åker dit så tar det att par veckor till innan mina blommor kommer ,,som om jag har ett alldeles eget klimat där uppe på min tomt ,men jag har väldigt sällan frost då det kan vara frost runtikring så det jämnar väl ut sej,,nå den har iallafall kommit igång ,,o jag hoppas att det inte är sista överlevnadsförsöket av den utan bara att den vart lite chockad svaret kommer till nästa vår  o då hoppas jag att jag har fått några av fröna att ta sej också  ,,,lovar att rapportera
Jag vet inte on du har stratifierat dessa bokollon, eller plockat dem på våren (så att naturen själv skött stratifieringen)? De lär i alla fall komma upp fortare och gro säkrare om man gör det, alltså som de flesta träd från tempererade zoner. När man planterar bok så brukar man ofta plantera gran tillsammans som skydd, de tycker inte om större öppna platser med blåsigt väder när de är små.
CITAT (KURT @ 18-06-2003, 16:12) Jag vet inte on du har stratifierat dessa bokollon, eller plockat dem på våren (så att naturen själv skött stratifieringen)? De lär i alla fall komma upp fortare och gro säkrare om man gör det, alltså som de flesta träd från tempererade zoner. När man planterar bok så brukar man ofta plantera gran tillsammans som skydd, de tycker inte om större öppna platser med blåsigt väder när de är små. jag plockade dom på våren så dom va färdiga att sättas så har jag satt dom i en låda i skyddat läge med lite annat i så dom kommer inte att få varken blåst eller ensamt,ville ha dom lite lagom stora då jag planterar ut dom, fast dom kommer ju inte att få granskog i sällskap ,jag skulle så gärna vilja lyckas få till en alle av bok men de kanske inte går
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2003, 17:05
Det är inte alltid som det finns något i bokfröna vissa år är de flesta helt tomma när man skär igenom dem så man bör nog sätta väldigt många frön för säkerhets skull + kanske skära itu några och se om det finns något i fröna. Frön som är tomma och inte innehåller något embryo kan inte gro.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-06-2003, 18:05) Det är inte alltid som det finns något i bokfröna vissa år är de flesta helt tomma när man skär igenom dem så man bör nog sätta väldigt många frön för säkerhets skull + kanske skära itu några och se om det finns något i fröna. Frön som är tomma och inte innehåller något embryo kan inte gro. ja jag har ju ingen aning om ifall det va nåt i dom men de får jag ju se har satt 20 30 stycken så nån kanske kommer snart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|