Full version: Valnötsträd-
Nex
Jag har lyckats med kastanjer, jag har två små träd som jag fostrat från kastanj. Jag har också planterat Oxel, Al, Rönn, Ek, Pil och Lönn.
Jag var på Läckö slott i fjol somras och såg där ett fint valnötsträd. Jag har försökt att sätta valnötter men det blir inget.
Jag vill vara med från början och vill därför inte köpa färdigt litet träd.
det är säkert också ganska dyrt?
Vet någon hur man gör? Kan de växa i zon 3?

Det är underbart att sitta under ett träd och se fåglarna flyga från det ena till det andra, och speciellt om man planterat träden själv.

rolleyes.gif - cogito ergo sum
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man lyckas få ett valnötsträd att växa i zon 3 även om de nog bara anses härdiga till runt zon 1-2, zonerna är ju inte helt fasta. Det bästa är nog om du kan få en mogen nöt från ett valnötsträd som är odlat här i sverige som du sedan stoppar ner i en kruka med jord, krukan kan du sedan gräva ner under någon buske, valnötter brukar behöva gå igenom en vinter innan de gror.

I zon 3 kanske du inte hinner få några nötter med tanke på att det växer på gränsen till vad det klarar av (+från frö kan det även ta 15-20år i värsta fall innan trädet producerar).
Vill du ha en valnöt som kan producera ätliga valnötter där du bor rekommenderar jag den manchuriska valnöten som är härdig till zon 4-5. Vet inte om nötterna är lika goda som hos den vanliga valnöten men de ska iallafall vara bättre än nötterna hos den svarta valnöten har jag hört (även svart valnöt är härdigare än den vanliga valnöten).

Och så himla dyrt är det inte att köpa träd, du kan köpa träd i många olika storlekar. Stora träd kan vara ganska dyra och kan gå på några tusen kronor styck men du verkar ju vilja vara med från början och ett lite träd av ex. manchurisk valnöt borde du kunna hitta för runt 200-300kr. Zetas som är ganska dyra tar 269kr får ett litet träd manchurisk valnöt och det är då av E-plante kvalité.
jholma
Det är relativet lätt att fröså den manschursika valnöten dvs jag låter naturen ha sin gång. Mitt träd som jag satte 1976 bär sedan ett tiotal år nötter varje år. Den självsår sig lätt i mullrik och luftig jord. Bland löven från valnötsträdet som som jag lägger i buskage får jag nya planter varje år. Jag tror att jag har mer än 30 planter på gång just nu. Bor i zon IV.

Smaken är OK men nötterna är inte stora.

Jan
Nex
Det låter intresant.
Vad är skillnaden på vanlig "julvalnöt" mot manchurisk dito? Är frukterna annorlunda? Hur stort är dit träd Jan? Hur fick du fram trädet från början?
Var får man tag på sådana?

wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas bilder på Juglans mandshurica

Förut hade Impecta frön till manchurisk valnöt men numera verkar de bara ha frön till svart valnöt. Om du väntar till hösten kan du ju alltid efterlysa mogna nötter på olika trädgårdsforum.

Annars är det nog köpeplantor som gäller. Såg i din info att du bor i Arvika och där har ju Kalenius en butik du kan ju höra med dem också hur mycket ett manchuriskt valnötsträd av önskad storlek skulle kosta hos dem. Så ovanligt är inte manchurisk valnöt så det borde inte vara några problem för Kalenius att ta hem ett träd till våren åt dig när de får hem en massa andra växter.
BLÅKORN
Hej Valnöts intresserade.
Om ni söker efter valnöt på det här forumet så hittar ni 31 inlägg om valnötter, där kan ni läsa massor om sorter och sådd mm mm
Lycka till.
jholma
Hej Nex

Den manschuriska valnöten ser ut som "julvalnöten" fast mindre.

Du kan köpa manschurisk valnöt lite över allt. Jag kommer inte ihåg var jag köpte min på 70-talet. Har du vägarna förbi ( Småland) nästa år så kan du få en planta av mig gratis. Mitt träd är ca 10 meter. Jag tycker personligen att den manschuriska valnöten är vackrare än Juglans Regia.

Jan
Zarah P
Vad häftigt att det är så "lätt" att få ett valnötsträd att växa i Småland!
Min pappa har ett litet arboretum därhemma - och om det nu går att ha valnöt där, då tror jag nästan att jag vet vad han ska få i födelsedagspresent i sommar! wink.gif
Emma
Zarah P.
Du bor väl i Kalmar?
Det växer ett valnötsträd i krusenstjernska trädgården tror att det är den "vanliga" valnöten. Där växer även ett roligt näsduksträd men det står nog i slottsparken.
Här i Nybro har vi ett valnötsträd vid gamla posten. Det tog ett tag innan min pappa förstod vad det var men när det gav frukter kom vi på det.
Han har planterat så nu står det plantor i mitt växthus.
Hälsningar Emma
Zarah P
Jamen just det! Det har du rätt i! smile.gif

Näsduksträdet, tror jag, växer inne på ett av residensen. Mitt emot Stadt, på en innergård, där. Ganska skyddat läge - om jag nu inte minns helt fel?
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon