Castea
Om någon kunnig finns här, så får han/hon gärna bidra med tips. Tack!

Jag har nyligen skaffat bredbandsabonnemang och IP-telefoni hos Rix Telecom. Allt fungerar bra utom e-posten. Jag har provat en massa gånger att koppla min nya e-postadress till Outlook Express.

Mailadressen funkar på Rix:s webbmailsida, och där har jag även fått alla registeringsuppgifter och lösenord jag behöver för att koppla mailadressen till Outlook Express.

Jag gör exakt som instruktionerna från Rix säger, men mina mail hamnar bara i Utkorgen och går inte iväg sen. Får bara felmeddelandet:

Det gick inte att ansluta till servern. Konto: 'pop.rixmail.se', Server:
'smtp.rixmail.se', Protokoll: SMTP, Port: 25, Secure (SSL): Nej,
Socket-fel: 10060, Felnummer: 0x800CCC0E

Vad tusan kan vara felet? Jag ber om ursäkt för att fråga här, men supportsvarstiden på Rix är flera veckor.
mad.gif Och jag är frustrerad och vill börja använda min mail. mad.gif

Har någon haft liknande problem, eller har någon tips på vad jag kan göra? Jag har inga andra gamla mailadresser anslutna till min Outlook Express. Jag kör Windows XP, och Outlook Express 6.

sad.gif
AnitaO
Min första tanke var att det var fel inställd server för utgående e-post.
Jag gick in på deras hemsida och läste i manualen, men det verkar ju inte vara fel där.
Skumt ... kan du ta emot mail?
AnitaO
P.s.
Såg förresten att dom hade ett forum där man kunde fråga andra:
http://www.rixtelecom.se/forum/?r=m
Castea
Nej, jag kan inte ta emot mail heller till min Outlook Express. Men om jag provar att maila från min hotmail-adress till min nya Rix-mailadress, så går mailet fram till Rix:s webbmailsida. Så mailadressen är aktiverad och funkar i sig alltså.

Jo, jag vet att de har ett forum att fråga, och jag har även skrivit mina frågor där. Men ingen har svarat.
AnitaO
Om du går på verktygsmenyn i Outlook och väljer fliken "e-post".
Markera kontot och klicka på "egenskaper" och välj fliken "anslutning".
Rutan "Anslut alltid det här kontot med" tror jag inte ska vara bockad.
Castea
Hmmm... Det ser inte ut så som du beskriver, eftersom jag inte kör MS Outlook utan Outlook Express. Men det finns i Outlook Express en bockningsbar ruta där det står "Inkludera det här kontot vid synkronisering och hämtning av e-post". Är det den rutan som ska inte ska vara bockad?
*Felix matte*
CITAT (Castea @ 26-12-2005, 21:31)
"Inkludera det här kontot vid synkronisering och hämtning av e-post". Är det den rutan som ska inte ska vara bockad?

Den rutan är förbockad i min Outlook Express... kollade just smile.gif

och i den rutan står e-mailadressen som är kopplad till Outlook
Castea
Ja, jag haft det så jämt jag med, när det funkat med annan mailadress.
*Felix matte*
Har du kontrollerat vilken servertyp du ska ha. Jag ser att till Hotmailadressen står det E-postservern är en HTTP server och när jag tittar på Bredbandsadressen som också är ansluten till Outlook står det Servern för inkommande post är POP3-server.
Castea
Jodå, jag har en mycket deskriptiv manual från Rix hur jag ska göra steg för steg. Gör exakt som det står, men funkar inte ändå. Det är samma för Rix-mailadresser som Bredbandsadresser, d v s POP3-server för inkommande post. Och smtp-server för utgående post.
*Felix matte*
OK... jag är inte så duktig på detta eftersom det är ungdomarna som har fixat Outlook mm.
Hoppas att du får hjälp så det ordnar sig. smile.gif
Castea
Jo, jag får nog ringa supporten och härja litet. Fruktansvärt slö support på Rix Telecom. Mailade mina frågor, det tog en vecka innan jag fick ett svar och då ställde de följdfrågor som jag mailade tillbaka till dem. Men sen har de inte hört av sig på 2 veckor, fast jag skickat det mailet till dem flera gånger. mad.gif
forget-me-not
Castea, jag har tagit lite skärmdumpar på mina inställningar i Outlook Express och jag mailar dessa till dig. Vet inte om de hjälper dig i din problemsökning, jag har "telia.com" som mailadress, men jag mailar dem i alla fall. wub.gif
Castea
Tack. smile.gif

Har de inställningarna redan.

Äsch, jag ska ringa och bråka med supporten i morgon istället. Om de nu har någon support... mad.gif
forget-me-not
Gör det! Och ge dig inte förrän de hjälper dig!
AnitaO
Så trist sad.gif
Jag har läst manualen på deras hemsida, och den är som du säger mycket enkel och lättbegriplig.
Men jag har också Outlook Express ... inte MS Outlook.
Hittar du inte den rutan som jag beskrev i verktygsmenyn? (konton)
Castea
Letat överallt efter den rutan du beskriver, men nej finns inte nåt sånt i Outlook Express.

Tack alla i alla fall! Har äntligen fått en mailrespons från Rix Telecom idag. Får försöka några matcher till med dem nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon