Full version: Rå'Odör
emeli
Var får man tag i detta medel? Fungerar det?
emeli
KURT
Jag vet inget om "Rå'Odör" men de flesta av de här medlen fungerar någorlunda. Men man kan ju bara skydda enstaka växter med denna typ av avskräckning. Dessutom brukar odören försvinna ganska fort (vid regn) så man måste upprepa behandlingen i längden. Så jag ser det inte som någon långsiktig lösning.
Berit J
En flaska billigt "dåligt" hårspray gör samma nytta och kostar bara en
tredjedel. Har använt det i två år och jag får ha mina växter ifred trots att här ofta går rådjur i trädgården. Spraya på kvällen när tulpaner och krokusar har fällt ihop bladen. Måste upprepas efter regn.
emeli
Jag har hört att detta medel skulle klara regnskurar. Samt att det inte skulle vara så dyrt som vissa andra. Har försökt att samla alla de smaskigaste växterna till ett ställe och där tänkte jag prova något avskrämmande. Testade trasor indränkta med makens rakvatten förra året vilket luktar pyton men tydligen var det inte tillräkligt, för rosenknopparna åkte med ändå. Ingen annan som har tips om vad man kan hitta medlet??
emeli
Berith
Kolla in den här sidan!
KURT
Det står att Rå’Odör skall klara regn, och att den verksamma beståndsdelen är hjorthornsolja. Vad är då hjorthornsolja? På kemikalieinspektionen står det:

CAS-nr: 8001-85-2
Handelsnamn: Hjorthornsolja
Information från KemI:s ämnesregister:
EINECS-nr: 2322943
Preferred name: Bone oil
Övriga namn:

* Animal oil
* Dippel´s oil
* Oil of hartshorn
* Hjorthornsolja

Och söker man på "Oil of hartshorn" så finner man:

"Oil of Hartshorn
A crude animal oil obtained from the destructive distillation of bones"

Om det skall klara regn så beror det förmodligen på att det är fettlösligt och inte löses i vatten. De personer som bor i närheten av en anläggning där de tillverkar köttmjöl (tex Stenstorp i Västergötland eller Krutmöllan i Skåne.) vet i alla fall vad det luktar!

Här finns en bra sammanställning över verksamma bestångsdelar i olika viltrepellenter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon