haringenaning
Hej på er!

Håller på att bygga ett nytt 1 1/2 plans hus i allmogestil.
Till huset har vi fått en 1300 kvm mark som ska bli trädgård. Detta är ju superskoj men inte alltid så lätt för en gröngöling som knappt kan beskära en ros. Söker mig därför till er experter för att få lite råd!
Har köpt en trädgårdsbok som jag plöjer igenom, men söker ändå råd.
kortfattat vill jag ha en gammeldags look, inte för "strikt" och gärna så underhållningsfritt och enkelt som möjligt.

1) Vilken häck ska man ha om man vill ha en häck som kräver mycket lite underhåll, som är hyfsat tät för insyn, gärna vintergrön, ett plus vore vita blommor som blommar länge? är friväxande bäst om man inte vill ha en för strikt klippt häck? syren är det bra ex?

2) Vilka perenner ska man satsa på?

3) Finns det någon trädgårdsssida där man kan läsa om olika, buskar, häckar och blommor och samtidigt få se bilder på dom?

Kom gärna med alla råd och tips jag kan behöva!!

Hälsn Anna
Åsa, mälardalen zon 2
1. Friväxande är det minst underhåll med ofta räcker det att göra gallringar med jämna mellanrum när häcken har blivit lite äldre. För att kunna ge råd och tips om häck måste man veta vilken odlingszon, väderstreck, jord, torrt eller fuktigt, hur hög häcken får bli etc.

2. Med perenner är växtzon ofta mindre viktigt men även här behöver man veta mer om odlingsplatsen det funkar ju inte att plantera fuktälskande & skuggälskande perenner ifall växtplatsen är solig och torr. +Färg, form och storlek på perenner bör nog preciseras det är ju stor skillnad på en 2m hög perenn och en som är 5cm hög.

3. Tror inte det finns någon allomfattande sådan sida, men Allt om trädgårds trädgårdslistor som finns på deras hemsida innehåller en hel del + om du tar reda på det vetenskapliga namnet på växten så kan du hitta en hel del på nätet genom att ex. söka på Google.
BLÅKORN
Jag skulle rekomendera ett besök på ett bibliotek.
Låna massor av böcker och dröm dig bort i vinter.
Lycka till
Katti med torpet
Ny trädgård är ju en riktig utmaning, grattis!
Förstår dock att det kan kännas lite övermäktigt. Mitt alra hetaste tips är att INNAN du börar fundera på om du skall ha en riddarsporrar eller Verbaskum istället börjar med att rita upp trädgårdens skelett och ryggrad. Med det menar jag var du vill ha gångar, sittplatser, grönytor, väggar (häckar, plank, staket) ev tak i form av trädkronor som ger skugga och även rabatter. Tänk även på att trädgården skall vara intressant på vintern. För det behövs barrväxter, träd, pergolor, stenmurar och liknande.

Först när du har strukturen klar för dig kan du börja gå in på detaljerna, nämligen vilka växter du skall ha i häckar, rabatter osv. Utgår du från vilka växter du vill ha är risken stor att du börjar i fel ände och trädgården blir plottrig och utan helhet.

Vad gäller lättskött så är mitt största problem gamla slarvigt lagda gångar där gräset växer in mellan plattorna och gräsmatta som växer in i rabatter, häckar och buskar. Lägg ner jobb på att avgränsa ordentligt mellan gräsmatta och ytor där du inte vill ha gräs. Runda stenar runt rabattkanten är ju klassiskt men hejdar inget gräs och är dessutom hopplöst när det kommer till gräsklippning!

Naturligtvis måste du i växtvalet utgå från trädgårdens förutsättningar vad gäller läge och jordmån som tidigare nämts.

Häckväxter som jag förknippar med äldre bebyggelse är givetvis Syren, kan dock bli väldigt hög, med tiden 2-3 meter. En annan häckväxt som kan bli fin är Shersmin, kanske vanligare som buske vid gamla hus men kan bli en yvig häck med doftande vita blommor. Ingen av dem är dock vintergrön...

På perennfronten är ju Aquileja, Riddarsporrar, Pioner, Plymspirea och gamaldags rosor klassiska torpblommor men det behövs som sagt bättre info från dig för att inte ge "fel" förslag. Några gamla knotiga äppelträd hör ju givetvis också till men det tar ju några år om det inte redan finns smile.gif
violina
Spireahäck finns i olika höjder och varianter. Blommar i vitt på vår, försommar och går bra som friväxande.
haringenaning
Åh tack alla goa människor för alla tips!

jag har nu tagit ett foto av tomten och jobbat med den i ett ritprogram där jag kunnat måla ovanpå fotot.

har lagt några gångar, lekt med klätterväxter, buskar, gjort två uteplatser och sett hur ett träd skulle se ut på gården. Jättekul!
Så nu vet jag hur strukturen skulle kunna se ut. Nu gäller det bara att tänka grundligt och välja rätt växter. och det är ju inte det lättaste....

Vet ni förresten om det finns någon vit ölandstok? vet att det finns en vittok, men den är lite mindre än ölandstoken va?

HA DET GOTT!
ANNA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon