Zarah P
BLÄ!
Bella har urinvägsinfektion - enligt alla tecken och veterinären - så imorron ska vi alltså INTE åka till min farmor, som fyller 85, utan istället betala alla julklappspengarna till tant/farbror veterinären, för att få skruttan frisk igen.
Detta innebär även att jag antagligen inte kan åka till Skåne, som planerat, utan istället får sambon åka själv, medan jag sitter hemma och firar nyår med kissarna.
SJÄLVKLART går katterna först - men jag måste erkänna att jag är lite ledsen och besviken, just nu. sad.gif
karjo
Usch! Trist, det förstår jag! hoppas hon blir bra!
Zarah P
Det hoppas jag med, verkligen!

Ni som HAFT katter med urinvägsinfektion - vad händer när man väl varit hos veterinären? Och HOS veterinären? Ska katten efterbehandlas?
yenny
Jag förstår att du tycker det är trist... jag tycker det är dåligt att det skall behöva vara så ruggigt dyrt hos veterinären.
Zarah P
Att det är dyrt är INTE kul - men etter värre är det att missa min farmors 85-årsdag, och att inte få träffa sambons släkt - och att fira nyår själv, som jag kommer att få göra. sad.gif
yenny
Usch... inte kul det heller sad.gif
Fenja
Vanligen får katten en antibiotikakur som gör att infektionen går över...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Hm .. Om det är en UVI så blir det antibiotikabehandling som passar till den bakterien -hos vet gör man inget annat än ett urinprov och labkontroll av detsamma -+ recept
Skulle katterna varit ensamma eller har du kattvakt ?
Zarah P
De skulle ha kattvakt - vi ska/skulle vara borta ett par dagar.
Veterinären pratade om en spruta... men jag vet inte om hon måste efterbehandlas eller inte...
Det är ju inte det snällaste, att lämna en katt som ska medicineras till en kattvakt - varken för katten eller vakten. wink.gif
kerstin z5-6
Om det inte behövs någon efterbehandling, utan sprutan är långtidsverkande och katten är inomhus -är det mer i hjärtat på dej det värker smile.gif
Då kan du åka .....

Ska flytande preparat ges -kanske det är bra om nån som känner kissen gör det
som matte
-det brukar ju vara en kamp hur som helst smile.gif
Kathy
Stackars Bella, hoppas hon tillfrisknar fort på medicinen.
Reserv
Så taskig är inte ens tomten så han låter en stackars oskyldig katt få lida för att inte du varit snäll flicka rolleyes.gif wub.gif jag tror helt klart nåt annat ligger bakom kissens sjukdom, hoppas det ordnar sig fort och så billigt som möjligt för dig. Kram på dig och puss på sjuka kattens nos wub.gif
Zarah P
Reserv och Scrollan - TACK för omtanken! wub.gif

(Tack till alla andra också, såklart!)
*Felix matte*
Håller tummarna för att Bella blir snabbt bra och du både kan fira farmor och följa med till Skåne. wub.gif
Zarah P
Tack alla, för era snälla ord! Jag ska ta och krypa till kojs (ja... i alla fall krypa ihop på soffan) och försöka få en blund eller två i ögonen innan det är dags att åka - men hönsmamma som jag är, oroar jag mig massor, och kommer antagligen inte sova så mycket... Nå - jag återkommer med uppdatering så fort jag är hemma från veterinären.
TACK igen för alla snälla ord och hållna tummar etc - det värmer!! wub.gif

Ps. Bella hälsar; buff & jam!
yenny
Det går säkert bra ska du se... hon får lite pencilin så är det bra sen efter ett par dagar. Fast jag förstår att du är hönsmamma wub.gif det är jag med smile.gif
Zarah P
Nu är vi tillbaka från veterinären. Tydligen var det inte en infektion, utan en urinvägsinflammation (jag har ingen aning om vad skillnaden är) och efter att Bella fått två sprutor - en antiinflammatorisk och en mot smärta, om hon skulle börja få ont, fick vi med oss ett recept på två sorters tabletter. Den ena sorten ska hon ha tre piller av, en gång om dagen i fyra dagar, och den andra sorten ska hon ha 1,25 (hur tusan delar man en pyttetablett i fyra?!) tablett av 2 gånger om dagen i tio dagar.

Det var den Skåneresan, det! sad.gif

Dock var tjejen i receptionen jättegullig och gav mig rabatt på Feliway, eftersom Bellas inflammation antagligen är stressrelaterad. smile.gif

Huvaligen... Det kommer inte att bli så skoj, det här... Att få tabletter är inte Bellas bästa gren, direkt! sad.gif
yla
se till att hon e hungrig då hon ska ha sina tabletter o ge henne i dte hon gillar allra bäst
en smörklick eller leverpastej eller makril eller
ja antar att du vet själv bäst
mosa tabletten i två skedar o rör i ordentligt i det göttiga
inte för myckee gött så hon lämnar

ja eller kör ner tabletten i halsen o stryk mot strupen så tabletten åker ner ordentligt en del e mästare på att få den att ligga kvar nånstans o spottar ut sen så leverpastejsmodellen e bäst
eller mjuk ost eller eller eller
fyll i de din kisse gillar bäst
kristerh
CITAT (Zarah P @ 27-12-2005, 11:04)
Nu är vi tillbaka från veterinären. Tydligen var det inte en infektion, utan en urinvägsinflammation (jag har ingen aning om vad skillnaden är) och efter att Bella fått två sprutor - en antiinflammatorisk och en mot smärta, om hon skulle börja få ont, fick vi med oss ett recept på två sorters tabletter. Den ena sorten ska hon ha tre piller av, en gång om dagen i fyra dagar, och den andra sorten ska hon ha 1,25 (hur tusan delar man en pyttetablett i fyra?!) tablett av 2 gånger om dagen i tio dagar.

Dock var tjejen i receptionen jättegullig och gav mig rabatt på Feliway, eftersom Bellas inflammation antagligen är stressrelaterad. smile.gif

Min lilla Greta hade precis samma sak för ett tag sen, jag hade pennicilin hemma som jag satte in direkt, vetromoxin tror jag den hette wink.gif
går lätt att dela i 4 bitar, fast det luktar rent ut sagt mögel om dem, tillslut luktar katten likadant,
jag åkte även jag till veterinären och där fick hon oxså en spruta mot värk, och tabletter, varning för dem, katten varken åt eller drack när hon fick dessa lyckopiller wink.gif så de slutade jag med, jag tror inte hon hade så ont, iallfall tyckte jag det var bättre att hon åt o drack mat än att hon bara levde på tabletterna.
(hur kan en urinvägsinflamation vara stressrelaterad) wink.gif unsure.gif
krister
Zarah P
Tack för tipsen Oldwolfie, det uppskattas. Med Bella är det dock så att det inte går att lura henne att äta dem, utan jag måste pilla ner dem i halsen på henne och sen aktivera sväljreflexen, för annars är hon suverän på att gömma tabletten och spotta ut den direkt igen. wink.gif

KristerH - Jag vet inte hur det går till, men det är tydligen vanligt - även hos människor. Skumt! Tack för varningen! Jag ska hålla koll på henne, och om hon verkar vilja hoppa över mat och dryck ska jag komma ihåg att det kan vara därför - det är bra att veta! Annars hade jag nog blivit tokorolig.
yenny
så bra att du fått mediciner nu till bella så hon kan bli frisk,
du får gosa med henne extra mycket nu så hon mår bättre wub.gif
kristerh
CITAT (Zarah P @ 27-12-2005, 11:36)
Tack för tipsen Oldwolfie, det uppskattas. Med Bella är det dock så att det inte går att lura henne att äta dem, utan jag måste pilla ner dem i halsen på henne och sen aktivera sväljreflexen, för annars är hon suverän på att gömma tabletten och spotta ut den direkt igen. wink.gif

Om du har samma pennicilin som greta fick så är det inga problem,
den verkar lösa upp sig direkt, bara att bända upp munnen, kasta in tabletten och hålla mun stängd ett tag wink.gif biggrin.gif
krister
kryddan
Oldwolfies tips är det enda som funkar på vår bestämda herre rolleyes.gif

Alla försök att linda in tabletter i godsaker slutar med att han äter det goda och spottar ut pillret. Och att försöka förmå honom svälja slutar i sönderrivna händer blink.gif

Men att helt öppet mala tabletten och blanda ner den i en pytteportion god mat funkar oftast suveränt ..... Katter är verkligen individer wub.gif
yenny
Här har det fungerat väldigt olika...
Frida kan man blanda ner vad som hälst i maten på, hon är så matglad så hon äter nästan vad som hälst.

"Lilla fröken kräsen" min Amanda (som inte längre finns med)
Henne fick man hålla inlindad i en filt och trycka ner tabletten... att försöka blanda ner den i något var helt hopplöst, det slutade med att hon drog bort sak efter sak som ätbara efter sånna försök.
Fast flytande medicin fungerade jättebra ur en sån där liten spruta. bara att sätta i mungipan o spruta i.
kerstin z5-6
Urinvägsinfektion -urinen infekterad av bakterier ,
Urinvägsinflammation -slemhinnan i urinvägerna röd och irriterad -kan vara bakterier kan vara urinstengrus som passerat, kan vara täta toa vanor av annan orsak -som gjord slemhinnan röd , svullen och irriterad

resultat trängningar -ont -mer trängningar,mer ont ,stress,mer trängning mer ont osv
Bot antiinflammatoriska läkemedel + ev smärtstillande
Hoppas det blir bättre nu smile.gif
Zarah P
Aha... Är det så det fungerar... TACK; Kerstin zon5-6 - tänk om veterinären kunnat vara lika lättförståelig som du! wink.gif
Nu fattar jag - då tolkar jag det som att det är bra att hon ligger och sover mycket nu - det borde väl hålla inflammationen nere, kan jag tro. smile.gif

Ja, det där med katter och tabletter är verkligen ett kapitel för sig... Bella är en åksjuk fröken, och när vi först skulle ge henne de tabletter hon fick mot det, då försökte vi nog med ALLT - och till slut fick vi ihop en liten rutin som inte är rolig, men som fungerar. (Det hade ju varit roligare och smidigare om man bara kunnat lägga pillret i maten!)

(Vad gällde åksjukepillrena, så fick vi sluta ge henne dem, i alla fall, för efter all vår kamp, mådde hon ändå inte bättre av dem. Knasigt!)
kerstin z5-6
ja hon fattar nog att vila vätska o värme är bra smile.gif utan instruktion -katter är kloka smile.gif
Kissa taggtråd är inte kul heller -men undvik värktabletterna om hon inte har ont-håller med om att katter reagerar mkt konstigt ibland på sådana piller
"Människo"värktabletter är jättefarliga för kissar -som tur är finns specialanpassade-men inte ens de funkar bra alla gånger....

Hoppas ni två får ett mysigt nyår ändå
Zarah P
Jag sydde en liten vetevärmare till henne igår, i form av ett hjärta - den hade hon med sig i buren när vi var hos veterinären. Jag ska ta och värma den igen, så får vi se om hon vill ha den. Just nu ligger hon på hallmattan och gonar sig (vi har en fläkt där som är på).
Jag ger såklart inte Bella människotabletter - hon får bara av den medicin veterinären skrivit ut.
Hon har inte ont när hon kissar, som tur är - vi upptäckte det så tidigt att det inte hunnit gå in i det stadiet, och därför kan man ju hoppas att det kommer att läka ut snabbt. smile.gif
kryddan
Vilken omtänksam matte du verkar vara wub.gif
Zarah P
Awww... Tack - vad glad jag blev nu! wub.gif
yenny
Hur mår Bella idag då?
Går det bra att få i henne medicin?
Latmask
Jag har en katt som brukar dras med urinvägsinfektioner vintertid. Veterinären säger att det är stressrelaterat och att antibiotika inte hjälper. Så vi har fått göra så att när besvären sätter in så får hon en liten smärtstillande tablett. Det gör att hon inte sitter och pressar så mycket så hon börjar blöda utan besvären ger med sig ganska fort, tills nästa gång.

Förrförra vintern var ett h*e rent ut sagt. Hon hann vara frisk några dagar, sen sjuk några dagar etc i 5 månader. wacko.gif Och små kisspölar överallt. Då övervägde jag att avliva henne, men när våren kom blev hon frisk igen och är problemfri och lycklig hela sommarhalvåret.

Förra året var inte lika illa, då kunde det gå ett par veckor mellan infektionerna, och detta år har varit i stort sett problemfritt. Hon var sjuk lite i oktober, men nu har hon varit frisk sedan början av november. Peppar peppar...

Jag brukar ta en spruta och lägga tabletten i (spruta utan nål alltså), dra in liiite vatten i den, bara så mycket så att tabletten ligger och löses upp i vattnet. Sen sprutar jag in vätskan i munnen på katten i stället för att peta in tabletten. Hon är expert på att spotta ut tabletten och fradga och åma sig trots att jag stimulerar självreflexen. Jag kan hålla henne flera minuter och sen kommer en spott med en halvt upplöst tablett i. Men spruttricket fungerar, då finns inget att spotta ut.

Sen får hon lite räkost efteråt för att mildra smaken. Usch vad hon hatar det.

Sjuka katter är inge roligt. Hoppas detta är en engångshändelse och att det inte återkommer.

Lycka till med allt och hoppas att ditt nyår inte blir för trist trots allt.
Zarah P
Idag mår Bella riktigt bra. Hon försökte låta bli att äta maten som jag mosat ner tabletten i, och siktade istället in sig på Antons mat, så de fick äta i separata rum - med vissa pauser, för hon ville bara ha lite i taget. Att få i henne tabletten på det "vanliga" viset var helt kört - hon byter taktik, den lilla busan!

Jag följde efter henne på toa och kollade - och visst kissar hon som vanligt igen, alltid! Jag börjar nästan tro att hon inte ens var sjuk, utan bara inte ville att vi skulle åka... Nåväl - så länge hon mår bra, är matte också glad - även om jag nog kommer att hänga läpp litegrann på Nyår... Men jag har ju mina fyrbeningar att kela med - om än sambon är på annan ort. smile.gif

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon