Full version: Tomatfr
bikiv
Har idag, medan snn fallit utanfr fnstret, tittat i frkataloger frn Impecta och Rockdala, med hur mnga tomatsorter som helst!
Kom fram till att jag ville ha 19 (!) olika tomatsorter ohmy.gif
Ner p jorden igen... och tillbaka till verkligeheten (som r ett vxthus p 4 kvm och minimalt med frilandsutrymme) har jag nu bestmt mig fr 8 sorter. Ngra som Ampeltomater (Uteplatsen), ngra som fr vxa fritt och ngra i vxthuset.
Men varfr r frportionerna s gigantiska? 10 - 30 fr/pse! Jag behver ju bara en planta! Dyrt blir det ocks!
sa, mlardalen zon 2
CITAT (bikiv @ 26-12-2005, 22:42)
Men varfr r frportionerna s gigantiska? 10 - 30 fr/pse! Jag behver ju bara en planta! Dyrt blir det ocks!

Fast nr det gller tomat som har frn med lng hllbarhet s kan du ju anvnda frerna i runt 7r s handlar du en massa frer nu behver du ju inte kpa s mycket tomatfr de nrmsta 7 ren.

Glm inte att titta efter hur lng utvecklingstid sorterna har, r du otlig kan det ju vara bra med tminstone ngon/ngra snabba sorter.

+Du verkar ju ha glmt kolla in Runbergs tomatsortiment och tomatklubbens sortiment.
bikiv
CITAT (sa @ mlardalen zon 2,26-12-2005, 23:12)
Fast nr det gller tomat som har frn med lng hllbarhet s kan du ju anvnda frerna i runt 7r s handlar du en massa frer nu behver du ju inte kpa s mycket tomatfr de nrmsta 7 ren.

Glm inte att titta efter hur lng utvecklingstid sorterna har, r du otlig kan det ju vara bra med tminstone ngon/ngra snabba sorter.

+Du verkar ju ha glmt kolla in Runbergs tomatsortiment och tomatklubbens sortiment.

h, s pass lng hllbarhet p tomatfrn!!!

Jo jag har tittat p utvecklingstiden, frn 70 till >100 dagar efter sdd. Jag r otlig!!!

Ska kolla Runbergs och tomatklubben ocks, TACK fr tips!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon