Full version: Davallia
cecil
Jag har nu lyckats f tre slags ormbunkar (vanlig Nephrolepis, Cyrtomium falcatum och Platycerium sp) att verleva en lngre tid och har givit mig i kast med en Davallia sp. Hittar dock ingen information om sktsel ngonstans. Jag gissar att den gillar hg luftfuktighet och "silat" ljus, kan det stmma? Om ngon kan bertta lite mer skulle jag bli glad wub.gif

Mvh Cecilia
sa, mlardalen zon 2
Svr att hlla vid liv tycker jag min dog ganska snabbt den ville nog ha mera vatten + hgre luftfuktighet.

Hr hittas blomsterfrmjandets sktselrd om en Davallia art
cecil
Tack sa! Konstigt nog fick jag inte upp denna sida vid skning.
Mvh Cecilia
Katti med torpet
r det inte lite mrkligt att Blomsterfrmjandet frst sger att den inte fr torka, inte st blt, vill ha dushning av rtterna, inte tl under 18 grader (lter rtt krset enligt min mening) och sedan beskriver den som lttsktt!!
Lttsktt kan den ju rimligen inte vara nr inte ens sa inte lyckas hlla den vid liv... wacko.gif
Lite utanfr trden men jag blir irriterad p broshyrer och siter som ger orliga beskrivningar av vxer bara fr att "lura" till kp.
(min verkar ocks ha kolat)
Margaretha
Min man har ftt pippi p blombcker och trdgrdsbcker, s mitt lager fylls p hela tiden. Nu fick jag ytterligare en till julklapp. Det han fastnat fr i den r, att den fr varje behandlad vxt har en sida med rubriken "var felet ligger".

Dr str det vilket fel man gjort om Davallians hela blad svartnar eller om bladen har svarta flckar och r missbildade eller om bladspetsarna blir bruna p sommaren. Osv. PUH!!!

Men dr finns ocks sktselrd och jag fr inte heller intrycket av att den r lttsktt. P sommaren 18-20 grader, p vintern 15. Mjukt vatten, fuktig men ej blt jord. Trivs inte i torr luft men ska inte duschas. Stll i stllet krukan p ett fat med nstan vattentckta lecakulor. ett kk som ibland r lite ngigt r idealet.

Nr den behver rengras, anvnd dammvippa!!!!! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Emma_
Jag har en ormbunke som r kpt som en sn dr minikrukvxt p blomsterlandet. Den r inte srskilt "mini" lngre utan vxer som grs.. ven nu mitt i vintern. Jag vet tyvrr inte vad det r fr sort exakt, men den har vldigt sm, nstan krusiga blad. Jag duschar den kanske varannan dag och hller den fuktig (frsker i a f tongue.gif) och den verkar trivas.. Fast annars tycker jag ormbunkar verkar vara lite "snobbvxter", eller s r det alla bcker och snt som verdriver, fr riktigt sdr mycket orkar inte ens jag hlla p och gulla med mina vxter. =P

Dammvippa.. herregud.. hahaha

Kram Emma
cecil
Margaretha: Vad heter din blombok? Jag lskar nrdiga, detaljerade beskrivningar av saker och ting biggrin.gif
Margaretha
CITAT (cecil @ 08-01-2006, 01:29)
Margaretha: Vad heter din blombok? Jag lskar nrdiga, detaljerade beskrivningar av saker och ting biggrin.gif

Den heter IPC Blomlexikon. Den kompletta handboken fr 259 krukvxter och balkongvxter.
ISBN 91-7128-380-3

Den har sina ponger! Men en hel del r vettigt och bra ocks! smile.gif
myronlibel
CITAT (Margaretha @ 08-01-2006, 12:43) *
Den heter IPC Blomlexikon. Den kompletta handboken fr 259 krukvxter och balkongvxter.
ISBN 91-7128-380-3

Den har sina ponger! Men en hel del r vettigt och bra ocks! smile.gif

Hej! vet du var jag kan hitta den boken? Den r inte i tryck lngre.
Tack!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon