Full version: kryddor
gack
Hej
Är osäker på hur man ska gödsla ett kryddland är det någon som kan ge tipps?
Ingrid på Västkusten
Mylla ner hönsgödsel runt plantorna- räckr med lit egrann, även benmjöl uppskattas ( långtidsverkande). Sedan är 5 - 10 centimeter gräsklipp nu och Juni ut en mkt bra lösning. Man kan vattna med hönsgödselvatten under säsongen med men sluta i tid då växterna skall avmogna. Räcker oftast att gödsla tidigt på säsongen sedan sköter de resten själva.
Åsså ge katten i Blå Korn - den försurar jorden och mullhalten i jorden försämras av den samt att den verkar bara för stunden plus överskottet rinner ut och bidrager till den allmänna övergödningen. Spar den till amplarna och krukorna istället.

Hälsar Ingrid
gack
Hej

Tack för tippset.
Tur att du sa det där om blå korn för det gödslet har jag nu men inte andvänt.
Ingrid på Västkusten
Blå Korn saluförs i alla gardencenters, och det är många som köper den - reklamen en frodig trädgård tilltalar väl alla :-) men undersökning gjord på SLU visar på att kemikaliegödning av trädgådsväxter är en mkt kortsiktig lösning. Gäller också det konventionella jordbruket i allra högsta grad.

Och vi har ju så många andra BRA lösningar till buds :-) som ger precis lika bra resultat :-)) och som är miljövänliga och nyttiga.

Själv använde jag min blå korn till att få mossa på en betongplatta - men det är en annan historia som man brukar säga :-))

Lycka till med kryddodlingarna i sommar!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon